2013-10-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Oavsätt om människan har religionen eller inte så är människan det värsta av vildjur som förgör allt och även oss själva.

Hade människan varit fullkomlig så hade den hatat sig själv

Nostri Cordis Altaria Ornans

Och budskapet i bibeln är att förminska djuren till själlösa (vad man nu menar med det?) individer utan fri vilja man kan behandla hur som helst.

Och man ser ju hur djur och natur behandlats av troende till de abramitiska religionerna genom historien...
2013-10-28, 15:46
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Oavsätt om människan har religionen eller inte så är människan det värsta av vildjur som förgör allt och även oss själva.

Hade människan varit fullkomlig så hade den hatat sig själv

Nostri Cordis Altaria Ornans
Men sjävhat och skam är också vad som alltsom oftast visar sig, att undfly och det här med social fobi är ju ettt direkt resultat av den paranoida skammen över vad man ställt till med, handlingsförlamning eller extrem sentimentalitet, behov att "glömma" och tala om annt plötsligt mitt i konfliktlösningar.... att ta på sig andras synder eller börja känna synd över saker som inte ens är begånget men ändå utlöses skamkänslor - antingen är det religionernas gamla läror som går in och jobbar autonomt inom människor eller så är det utfall av de hemska beslut som hela tiden tas, mantrandet typ : "det här är inte roligt att behöva genomföra, men måste genomföra det" , sedan super de ner sig eller stänger in sig och gör sig onårbara.. det är liksom stumma erkännanden, förvridet inom dem själv. De som tar till hemska odjursfasoner och inte sällan med glättighetens ytlighet. Visst finns många som hatar sig själv, men är tränade i att maskera eller dölja det på alla möjliga sätt, eftersom det är mer lag än oordning att gå fram som odjur, cyniskt och iskallt. De härdar sig ju att passa in och är duktiga.
2013-10-28, 20:30
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det finns tester var djur får mat om de trycker på en knapp. När man infört att knappen chockar andra djur än djuret som trycker på knappen har det hungriga djuret slutat trycka på knappen av empati för chockoffren. Duger det som exempel?
Det jag menar är om djur kan avstå från mat utan någon orsak, dvs bara för att de vill det. Kan en människa avstå från mat bara för att man vill det, ja det kan man. Men har inte sett att djur kan göra det. Har du sett en myra som inte arbetar bara för att den inte vill det? Nej, ingen har sett det för den har ingen fri vilja.
2013-10-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det jag menar är om djur kan avstå från mat utan någon orsak, dvs bara för att de vill det. Kan en människa avstå från mat bara för att man vill det, ja det kan man. Men har inte sett att djur kan göra det. Har du sett en myra som inte arbetar bara för att den inte vill det? Nej, ingen har sett det för den har ingen fri vilja.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad menar du med "vill"? Vad menar du med orsak? Jämställer du att vilja någonting med att göra någonting på grund av en orsak? Eller vad?
2013-10-28, 20:48
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad menar du med "vill"? Vad menar du med orsak? Jämställer du att vilja någonting med att göra någonting på grund av en orsak? Eller vad?
Jag kanske är lite otydlig men jag försöker förklara att djur följer blint efter sina känslor, utan att tänka. Känner de sig hungriga så äter de. Känner de sig trötta så sover de osv. De har ingen fria vilja vad gäller den saken, dvs de kan inte välja att gå emot sina känslor. Däremot kan en människa göra det, varför det? Jo, av den enkla anledningen att vi har en fri vilja. Håller du med?
2013-10-28, 21:23
Medlem
Citat:
Jag kanske är lite otydlig men jag försöker förklara att djur följer blint efter sina känslor, utan att tänka. Känner de sig hungriga så äter de. Känner de sig trötta så sover de osv. De har ingen fria vilja vad gäller den saken, dvs de kan inte välja att gå emot sina känslor. Däremot kan en människa göra det, varför det? Jo, av den enkla anledningen att vi har en fri vilja. Håller du med?

Men alla varelser agerar väl i enlighet med mottot att göra det bästa möjliga av situationen. Jag förstår inte vad skillnaden mellan en myra och en människa skulle vara förutom skillnaderna i de kognitiva funktionerna.
2013-10-28, 21:32
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Men djur har väl ändå en fri vilja att t.ex inte tillfångatagas.. kan du mena att djur såsom elefanter saknar fri vilja och därför dansat i cirkusmaneger, eller att tigrar i avsaknad av fri vilja tämjts att hoppa genom brinnande ringar ?

Att djur övermannas av människans list, behöver det utesluta djurens fria vilja? Jag skulle tro att vilket djur som helst, om det kunde undgå mäniskans list skulle använda just sin fria vilja, inte instinkt, att lyckas undgå att tillfångatas - du vet ju att vår intelligens överträffar djurens.. vi sätter ju in en spruta i dem och rätt vad de är, har de förlorat allt vad fria viljan som utgör djuret, längre kan förmå. Iaf tamdjuren har allihopa manipulerats till domesticering medan de andra hänvisas och drivs.

Annars förstår jag inte dig, människor som inte tycks ha tillräckligt stark vilja är visserligen allihopa olika begåvade, så ska det vara, olika förmågor behövs, men rätt många får inte ens använda sin vilja till utveckling, då regleringar av alla de sorter ju styr världen, särskilt här i urbaniseringen där pengar är en sak som reglerar vår vilja medan djuren ratar pengarna och fnyser åt pengar - djuren finner själv sin boning och överlever det galant, det gör inte människor och därför skapandekraften, den kom inte över en natt heller : evolution.

Eller så kan man läsa bibeln tills ögonen blöder att få eva & adamsagan att gå ihop...

Jag tycker inte vi kommer åt djurens finstilta tankar riktigt. Men vilja har alla djur, också vi människodjur, vi utnyttjar dem faktiskt för eget bruk.. för att vi är djur och lite envisare, tack vare det når vi framgångar men också en hel del backlashes.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-10-28 kl. 21:34.
2013-10-28, 21:41
Medlem
BlackJewels avatar
Sedan har människan fixerat gudstesen för att ha försvar att förhärliga moral, att bejaka bl.a utrotning av djur med en mängd förespeglingar. Vissa bra men mycket förkastliga idéer också ; som ex.vis denna tes att djur saknar fri vilja eller egen vilja. De är ju mäktigt kreativa tycker jag. Inte minst i att försöka adaptera så gott det går utefter rätt grym historik. Helt utan guds medhjälp;-

För vore gud, skulle guden väl ändå inte tillåta att dra ut tigertänder och sedan löda guld runtom och skapa svarta marknader där folk fördärvar sig genom att försöka tillskansa sig den finaste tigertanden eller tigerklon, det är ju depraverade aktiviteter.. som ger enbart ära, äran i plågeri för plågeriets skull - inte så att man utvecklat samhällen som på riktigt hotats av rovdjuren, man har däremot odlat upp en extrem hybriskultur.
2013-10-28, 21:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men alla varelser agerar väl i enlighet med mottot att göra det bästa möjliga av situationen. Jag förstår inte vad skillnaden mellan en myra och en människa skulle vara förutom skillnaderna i de kognitiva funktionerna.
En myra följer sin instinkt/känsla så fort den föds; den ska arbeta och tjäna drottningen hela livet. Kan myran bryta denna lag? Nej, det verkar inte så, eftersom den har ingen fri vilja. Hade den haft fri vilja så hade den kunnat välja att inte arbeta. En människa behöver inte följa sina känslor/instinkter om man inte vill, dvs man har en fri vilja.
2013-10-28, 22:17
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
En myra följer sin instinkt/känsla så fort den föds; den ska arbeta och tjäna drottningen hela livet. Kan myran bryta denna lag? Nej, det verkar inte så, eftersom den har ingen fri vilja. Hade den haft fri vilja så hade den kunnat välja att inte arbeta. En människa behöver inte följa sina känslor/instinkter om man inte vill, dvs man har en fri vilja.
Men myran är av familjen gaddsteklar och insekt - inte det djurriket som du väl syftade på.
2013-10-28, 22:43
Medlem
Citat:

Men båda utför väl den mest optimala handlingen (i förhållande till sin kognitiva nivå)??
2013-10-29, 07:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag kanske är lite otydlig men jag försöker förklara att djur följer blint efter sina känslor, utan att tänka.

Och vad har det med religion att göra?

Religion är inte precis känd för att stimulera "tänkning" och det som semantisk korrekt kallas "fri vilja".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in