Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Jag kanske är lite otydlig men jag försöker förklara att djur följer blint efter sina känslor, utan att tänka. Känner de sig hungriga så äter de. Känner de sig trötta så sover de osv. De har ingen fria vilja vad gäller den saken, dvs de kan inte välja att gå emot sina känslor. Däremot kan en människa göra det, varför det? Jo, av den enkla anledningen att vi har en fri vilja. Håller du med?
Men djur har väl ändå en fri vilja att t.ex inte tillfångatagas.. kan du mena att djur såsom elefanter saknar fri vilja och därför dansat i cirkusmaneger, eller att tigrar i avsaknad av fri vilja tämjts att hoppa genom brinnande ringar ?
Att djur övermannas av människans list, behöver det utesluta djurens fria vilja? Jag skulle tro att vilket djur som helst, om det kunde undgå mäniskans list skulle använda just sin fria vilja, inte instinkt, att lyckas undgå att tillfångatas - du vet ju att vår intelligens överträffar djurens.. vi sätter ju in en spruta i dem och rätt vad de är, har de förlorat allt vad fria viljan som utgör djuret, längre kan förmå. Iaf tamdjuren har allihopa manipulerats till domesticering medan de andra hänvisas och drivs.
Annars förstår jag inte dig, människor som inte tycks ha tillräckligt stark vilja är visserligen allihopa olika begåvade, så ska det vara, olika förmågor behövs, men rätt många får inte ens använda sin vilja till utveckling, då regleringar av alla de sorter ju styr världen, särskilt här i urbaniseringen där pengar är en sak som reglerar vår vilja medan djuren ratar pengarna och fnyser åt pengar - djuren finner själv sin boning och överlever det galant, det gör inte människor och därför skapandekraften, den kom inte över en natt heller : evolution.
Eller så kan man läsa bibeln tills ögonen blöder att få eva & adamsagan att gå ihop...
Jag tycker inte vi kommer åt djurens finstilta tankar riktigt. Men vilja har alla djur, också vi människodjur, vi utnyttjar dem faktiskt för eget bruk.. för att vi är djur och lite envisare, tack vare det når vi framgångar men också en hel del backlashes.