2013-10-26, 12:35
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Helt klart intressant tabell det där. Men du glömde en parameter; DBQB (Dark Brown Quarter Brogue). Så jag tog mig friheten att lägga in den i din tabell och gjorde den samtidigt aningen mer överskådlig.

http://imgur.com/ZadakVg

Och som alla kan se är det helt klart bäst i alla lägen att satsa på DBQB - den är ju näst intill "off the chart"!

Du förenklade det hela lite väl mycket, så för att göra det hela mer överskådligt lade jag till två relevanta faktorer: putsbarhet och hur pass väl de klarar klädkoden Mörk kostym samt lade till två skotyper. Som synes ser det aningens annorlunda ut.

http://i.imgur.com/Y2Apww6.png

Diagram som dessa är en mardröm för oss färgblinda. Man ser knappt någonting.
Citera
2013-10-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Vilken som är den ultimata förstaskon är ju olika beroende på sysselsättning, men för både genomsnitts-KSOE:aren och genomsnittsmannen skulle jag nog föreslå en mellanbrun fullbrogue. Det verkar råda konsensus om den mer släta oxfordens förträfflighet men jag håller inte med.

Jag satte ihop en liten tabell.

Skalan 1-3 står för hur bra det olika skorna passar till olika byxor. 1 är mindre bra, 2 är godkänt och 3 är bra. BFB=Brun fullbrogue, BSB=Brun semibrogue, DBFB=Mörkbrun fullbrogue, DBSB=Mörkbrun semibrogue.

Tabellen är såklart totalt ovetenskaplig och baseras på mitt tyckande. Summorna tar inte hänsyn till sannolikheten (eller frekvensen) för användning av de olika byxorna men skulle den göra det skulle det ytterligare stärka min tes om fullbroguens förträfflighet.
Bra idé med en tabell. Tror inte att jag hade kunnat få det mer klart för mig än så här! tackar vänligast
Jag är ny på flashback och måste säga att responsen överträffade mina förväntningar väldigt mycket.
Citera
2013-10-26, 14:02
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Du förenklade det hela lite väl mycket, så för att göra det hela mer överskådligt lade jag till två relevanta faktorer: putsbarhet och hur pass väl de klarar klädkoden Mörk kostym samt lade till två skotyper. Som synes ser det aningens annorlunda ut.

Självklart skulle ju de parametrarna också vara med. Hur kunde jag missa dem?
Nu är diagrammet såväl rättvisande och fullständigt som överskådligt. En grym referens för nybörjare inom kvalitetsskosegmentet!
Citera
2013-10-26, 15:00
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskar
Tack för svar.
Följdfråga. Finns det några sparsulor med lite grövre mönster?

Alltså en sparsulas syfte är ju per definition att spara på den ordinarie sulan, inte att förvandla den till något annat.

Finns säkert en massa tekniska skäl till varför det är olämpligt att fästa en grov sula med endast lim.

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
En grym referens för nybörjare inom kvalitetsskosegmentet!

Tycker knappt att man behöver han en förkortningsförklaring till, framgår ju liksom av sig själv.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-10-26 kl. 15:02.
Citera
2013-10-26, 15:48
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Alltså en sparsulas syfte är ju per definition att spara på den ordinarie sulan, inte att förvandla den till något annat.

Finns säkert en massa tekniska skäl till varför det är olämpligt att fästa en grov sula med endast lim.

Rent praktiskt är det nog inga problem att fästa en sparsulevariant med ex commandomönster på en lädersula med bara lim, och få det att hålla bra. Problemet uppstår ju när det då blir helt fel balans mellan klack och sulan. Då skulle man behöva sätta dit samma variant på klacken, och där är det sannolikt svårare att få det att fästa tillräckligt bra, då kontaktytan är mindre och påfrestningarna större. Dessutom skulle det nog de rätt fult ut. Så ingen tillverkare har brytt sig om att tillverka grövre sparsulevarianter.
Citera
2013-10-26, 15:51
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:

Fantastiskt! Du har inte lust att skriva ut det fulla namnet på skotyperna under diagrammet? Somliga är färgblinda, andra är nybörjare och förstår inte förkortningar…
Citera
2013-10-26, 15:58
Medlem
Någon som har erfarenhet av Saphirs specifika cordovan-krämer? Funderar på om ska köra på det eller vanlig kräm till två par cordovankängor jag har på gång.
Citera
2013-10-26, 16:41
Medlem
csts avatar
Den här tråden har ju spårat ur fullständigt det senaste dygnet. Vem blir först med att sätta ihop en komplett powerpoint som förklarar skor för dummies?
Citera
2013-10-26, 18:11
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Rent praktiskt är det nog inga problem att fästa en sparsulevariant med ex commandomönster på en lädersula med bara lim, och få det att hålla bra. Problemet uppstår ju när det då blir helt fel balans mellan klack och sulan. Då skulle man behöva sätta dit samma variant på klacken, och där är det sannolikt svårare att få det att fästa tillräckligt bra, då kontaktytan är mindre och påfrestningarna större. Dessutom skulle det nog de rätt fult ut. Så ingen tillverkare har brytt sig om att tillverka grövre sparsulevarianter.

Hmm ... Jag har ett par kängor med kommandosula (randsydd) och motsvarande klack. Slitklacken (gummi) är fäst i läderklacken med lim och fyra nubb, på fabriken. Det är oproblematiskt. Tror det vore större risk att en limmad framsula lossnade (om någon av dem) då den har en dubbelkrökt yta och dessutom rör sig och ändrar form då man går.

Alltså gummiklacken kommer bara att utsättas för stöt- och skjuvkrafter, medan framsulan utsätts för ständiga vridningar. Men att det går att sätta ihop skor med bara lim är ju välkänt.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2013-10-26 kl. 18:15.
Citera
2013-10-26, 20:48
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Hmm ... Jag har ett par kängor med kommandosula (randsydd) och motsvarande klack. Slitklacken (gummi) är fäst i läderklacken med lim och fyra nubb, på fabriken. Det är oproblematiskt. Tror det vore större risk att en limmad framsula lossnade (om någon av dem) då den har en dubbelkrökt yta och dessutom rör sig och ändrar form då man går.

Alltså gummiklacken kommer bara att utsättas för stöt- och skjuvkrafter, medan framsulan utsätts för ständiga vridningar. Men att det går att sätta ihop skor med bara lim är ju välkänt.

Jo, lite väl kategorisk kanske jag var, det är klart att det går att limma fast en ny ex "commandosulbit" på klacken utan att den trillar av. Särskilt med dagens lim, som som du säger är så pass starka att sömmar rent teoretiskt skulle kunna skippas i dagens skor. Är väl andra motiveringarna jag nämnde som ligger bakom att det inte görs. Men jag vidhåller att klacken är den del av skon som utsätts för mest påfrestning, då den tar emot all tyngd vid isättningen av varje steg. Det är ju också därför ytterklacken är den bit av skon som i princip alltid är av gummi, för att klara detta. Visst bänds och böjs slitsulan, men det är ingenting som är särskilt problematiskt för en ditlimmad slitsula när den väl har fäst.
Citera
2013-10-26, 21:49
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:

Underbart!!!
Citera
2013-10-27, 00:13
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jo, lite väl kategorisk kanske jag var, det är klart att det går att limma fast en ny ex "commandosulbit" på klacken utan att den trillar av. Särskilt med dagens lim, som som du säger är så pass starka att sömmar rent teoretiskt skulle kunna skippas i dagens skor. Är väl andra motiveringarna jag nämnde som ligger bakom att det inte görs. Men jag vidhåller att klacken är den del av skon som utsätts för mest påfrestning, då den tar emot all tyngd vid isättningen av varje steg. Det är ju också därför ytterklacken är den bit av skon som i princip alltid är av gummi, för att klara detta. Visst bänds och böjs slitsulan, men det är ingenting som är särskilt problematiskt för en ditlimmad slitsula när den väl har fäst.

Den ursprunglige frågeställaren får helt enkelt bli en försökskanin och leta upp någon som är modig/tokig nog att klippa av och slipa ner (?) en standardsula av kommandomodell så att den blir så tunn som möjligt och limma på. Säg till skomakaren att dödsknarkarnazisterna på Flashback har gett sitt godkännande och bara för att något inte har gjorts tidigare betyder det inte att det inte går! Referensbild på hur du vill att det ska se ut. Skriv sedan en rapport i forumet efter säsongens slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in