2013-10-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Han dömdes bara till nio år så 2/3-delar av det är sex år! Ute och springer nästa sommar...

OK, ännu värre. Fast han greps väl först när hon hittades på hösten, så sommaren får han väl tillbringa i finkan, men han kommer väl ut september eller oktober. Skamligt hur som helst.
Citera
2013-10-08, 21:56
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Straffet är inte ens avtjänat och daltarna har redan fixat lägenhet till han, only in Sweden

Lars Niklas Granberg, född 1987-08-21
Gustaf Adolfs väg 19 lgh 1301
392 38 Kalmar

http://www.ratsit.se/19870821-Lars_Niklas_Granberg_Kalmar/vSgF66-41VUATGISnXYu9JsMjOtfAdSrPntPkKqfV44

Det är väl utmärkt (nåja) att grabbfan får eget place så han kan komma in i samhället igen (eventuellt). Värt ett försök.
Citera
2013-10-08, 21:58
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Straffet är inte ens avtjänat och daltarna har redan fixat lägenhet till han, only in Sweden

Lars Niklas Granberg, född 1987-08-21
Gustaf Adolfs väg 19 lgh 1301
392 38 Kalmar

http://www.ratsit.se/19870821-Lars_Niklas_Granberg_Kalmar/vSgF66-41VUATGISnXYu9JsMjOtfAdSrPntPkKqfV44
Vad betyder det där i Ratsitlänken?

Särskild postadress är Kriminalvården/anstalten Kalmar.

Betyder det att posten ska gå till anstalten samtidigt som han har en annan adress?
Hur vet du förresten att det är daltarna (vilka det nu är) som har fixat bostaden? Kan det inte vara släktingar?

Jag menar det inte som ett påhopp mot dig. Jag är intresserad av hur det fungerar.
Citera
2013-10-09, 06:51
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Vad betyder det där i Ratsitlänken?

Särskild postadress är Kriminalvården/anstalten Kalmar.

Betyder det att posten ska gå till anstalten samtidigt som han har en annan adress?
Hur vet du förresten att det är daltarna (vilka det nu är) som har fixat bostaden? Kan det inte vara släktingar?

Jag menar det inte som ett påhopp mot dig. Jag är intresserad av hur det fungerar.

Ja hans post ska gå till anstalten är det tänkt men om det alltid gör det är en annan femma.
Mördaren är skriven hos en slemgubbe som "tar hand om ungdomar som det gått snett för". Gubbslem har gift sig med en nästan 20 år yngre tjej som också suttit på anstalt, så romantiskt .

EDIT, Ungdomar och ungdomar förresten. Mördaren är ändå 26 år gammal, hur länge skall det daltas med dessa "ungdomar" kan man fråga sig.
Senast redigerad av -TheRiddle- 2013-10-09 kl. 06:59.
Citera
2013-10-09, 07:56
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ja hans post ska gå till anstalten är det tänkt men om det alltid gör det är en annan femma.
Mördaren är skriven hos en slemgubbe som "tar hand om ungdomar som det gått snett för". Gubbslem har gift sig med en nästan 20 år yngre tjej som också suttit på anstalt, så romantiskt .

EDIT, Ungdomar och ungdomar förresten. Mördaren är ändå 26 år gammal, hur länge skall det daltas med dessa "ungdomar" kan man fråga sig.
Tack, då förstår jag.

Men Quoter har väl en poäng i att det är bra att han har någonstans att bo när han kommer ut? Ingen tjänar på att brottslingar som har avtjänat sina straff blir hemlösa och dräller omkring på gatorna och begår nya brott. Hur smärtsamt det än kan kännas med daltande så kan vanliga medborgare vinna på det.
Citera
2013-10-09, 08:33
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Tack, då förstår jag.

Men Quoter har väl en poäng i att det är bra att han har någonstans att bo när han kommer ut? Ingen tjänar på att brottslingar som har avtjänat sina straff blir hemlösa och dräller omkring på gatorna och begår nya brott. Hur smärtsamt det än kan kännas med daltande så kan vanliga medborgare vinna på det.

Vi har lite olika värderingar och livsåskådning tror jag. Jag förstår delvis hur Quoter och kanske du också resonerar. Jag har däremot en lite tuffare inställning till mördare och grova brottslingar, är pro-dödstraff. Jag anser, kortfattat, att mördare skall hållas ifrån allmänheten för gott.

mvh.
Citera
2013-10-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ja det stämmer. Det här är ett gift par där båda har en problematisk bakgrund och nu hade de tänlt att profitera lite grann och vara någon typ av "familjehem/stödboende" åt mördaren. Kriminalvården/sociala betalar...
Citera
2013-10-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, ännu värre. Fast han greps väl först när hon hittades på hösten, så sommaren får han väl tillbringa i finkan, men han kommer väl ut september eller oktober. Skamligt hur som helst.
Det är nog riktigt ja. Verkar som han greps 26 september 2008 så samma datum 2014 ska det vara villkorlig frigivning om han inte fått några tidstillägg under resans gång. Men ute och springer på stan i Kalmar lär han vara några månader tidigare. Frigång/utslussning och annat lär hålla på ett tag. Permissioner kanske han redan har förresten...
Citera
2013-10-12, 12:02
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Vi har lite olika värderingar och livsåskådning tror jag. Jag förstår delvis hur Quoter och kanske du också resonerar. Jag har däremot en lite tuffare inställning till mördare och grova brottslingar, är pro-dödstraff. Jag anser, kortfattat, att mördare skall hållas ifrån allmänheten för gott.

mvh.

Klassiskt tankefel av -TheRiddle-, som så många andra gånger - att tro att hårdare straff skulle ge något tillbaka.

När någon har blivit en mördare så är det redan ett misslyckade, vi måste jobba hårdare och ösa på mer pengar för att förhindra diverse våldsbrott. Att bara plussa på antal år fängelse i kurran är fel väg, anser jag.

Återfalls-risken för mördare som inte är bus-kriminella till vardags är sinnessjukt låg, det skulle vara tämligen intressant att höra vad det skulle få för effekt att hålla grabbfan i det här fallet inspärrad i typ 10 år till.

I USA är det ju tämligen hårda handskar mot buset, three strikes och allt. Är -TheRiddle- så imponerad av brotts-statistiken i USA?
Citera
2013-10-23, 09:39
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Klassiskt tankefel av -TheRiddle-, som så många andra gånger - att tro att hårdare straff skulle ge något tillbaka.

När någon har blivit en mördare så är det redan ett misslyckade, vi måste jobba hårdare och ösa på mer pengar för att förhindra diverse våldsbrott. Att bara plussa på antal år fängelse i kurran är fel väg, anser jag.

Återfalls-risken för mördare som inte är bus-kriminella till vardags är sinnessjukt låg, det skulle vara tämligen intressant att höra vad det skulle få för effekt att hålla grabbfan i det här fallet inspärrad i typ 10 år till.

I USA är det ju tämligen hårda handskar mot buset, three strikes och allt. Är -TheRiddle- så imponerad av brotts-statistiken i USA?

Problemet är som jag ser det att straffen är stöpta med eftertanke åt gärningsmannen och inte som en upprättelse för de närstående till offret.

Ns mor kan väl inte hjälpa att samhället inte agerade innan hennes dotter mördades på detta vidriga sätt ? Ska vi anklaga staten och samhälle för allting hela tiden ? Var och en har ett personligt ansvar även i uppfostran av våra barn , det är inte skolans uppgift att uppfostra
Citera
2013-10-25, 07:23
Medlem
Det var det här fanskapet som kvävde sin flickvän till döds, 20 år hann hon bli.att vara ute efter ca 6 år för ett mord är ett hån mot anhöriga. Ett väpnat rån kunde generera högre straff. Låt oss hoppas verkligheten hinner ikapp och rättvisan har sin gång.
Citera
2013-10-25, 10:18
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesbronson-69
Det var det här fanskapet som kvävde sin flickvän till döds, 20 år hann hon bli.att vara ute efter ca 6 år för ett mord är ett hån mot anhöriga. Ett väpnat rån kunde generera högre straff. Låt oss hoppas verkligheten hinner ikapp och rättvisan har sin gång.

Ja, men nu är det inte tanken på anhöriga som först och främst är på tapeten när lagar ska bestämmas och följas. Då hade vi hellre kunnat skippa officiell lagskipning och ge GM till de anhöriga så får de bestämma vad de vill göra med vederbörande.

Ett väpnat rån högre straff?? Minimum är 4 år och det är inte ens säker att ett rån med skjutvapen (skarpt) ger den rubriceringen. Kom ner på jorden, för fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in