2013-10-24, 13:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Annorlunda uttryckt, hastighetsnivån, inte den genomsnittliga nivån.

Exakt, fartkamerorna har inte bidragit till att sänka hastighhetsnivån. Folk kör fortfarande för fort [om än långsammer strax före och efter kameran] och det är hastigheten vid kollisionen, inte medelhastigheten, som är väsentlig.

Begreppen allmänhastighet och hastighetsnivå har ingen relevans när vi talar om trafiksäkerhet. Man använder sig av begreppet medelhastighet vilket är en matematisk storhet som baseras på hastighetsmätningar på ett visst antal fordon under en viss tid på en viss vägsträcka. Utifrån mätningarna räknar man ut medelhastigheten vilket är den enda intressanta parametern i sammanhanget.

Genom att göra mätningar på medelhastigheten har man konstaterat att denna har sjunkit på vägsträckor där det finns fartkameror. Medelhastigheten har sjunkit trots att man upptäckt enstaka trafikanter som accelererat kraftigt efter kamerorna. Dessutom förekommer det, sannolikt ganska ofta, att trafikanter bromsar hårt innan fartkameran pga osäkerhet om vilken hastighetsbegränsning som gäller.

Det är med andra ord helt ointressant att diskutera den faktiska nyttan av fartkameror. Däremot kan man mycket väl tänka sig en diskussion där man diskuterar trafiksäkerhetsfilosofi.

I det fallet får det ske i en annan tråd.
Citera
2013-10-24, 14:10
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Kan vara väldigt irriterande när framvarande bil kör långsamt.. Och förresten, varför kör NI (8/10 förare..) så sjukt långsamt i rondellerna?!
Citera
2013-10-24, 20:28
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Kan vara väldigt irriterande när framvarande bil kör långsamt.. Och förresten, varför kör NI (8/10 förare..) så sjukt långsamt i rondellerna?!
För att jag kör en firmabil med mängder av grejer bak som far omkring om jag svänger för hårt, samt att jag vill köra så det känns komfortabelt, dvs inte dras i sidled av g-krafter.

Och just det, det är såpass många som kastar sig in i rondeller, skiter i att blinka, byter fil tvärt etc så jag vill gärna ha bromsmarginal.
Citera
2013-10-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
För att jag kör en firmabil med mängder av grejer bak som far omkring om jag svänger för hårt, samt att jag vill köra så det känns komfortabelt, dvs inte dras i sidled av g-krafter.

Och just det, det är såpass många som kastar sig in i rondeller, skiter i att blinka, byter fil tvärt etc så jag vill gärna ha bromsmarginal.

+1 på den!! Vettigaste jag läst på länge på detta forum.
Citera
2013-10-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Och hur tycker du att dessa sk idioter ska kunna genomföra en omkörning av fordon som kör ännu långsammare?
Kör om på "insidan" eller?

Ja. Det gör jag i alla fall, även om hastighetsgränsen är över 70km/h.
Citera
2013-10-24, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
vad sägs om att de kör om i den tillåtna hastigheten, som helt uppenbart OCKSÅ är högre än vad bilen de ska köra om håller?
Men lille vän.................
"tillåten" hastighet?
Vad är det ?
Har du öht klarat av teoriproven för körkort?
Om du, mot förmodan har gjort det, så vet du att det finns ett begrepp som heter "högsta tillåtna hastighet" och det är inte riktigt detsamma som att man MÅSTE hålla den hastigheten.

Tänk om, tänk rätt!
Citera
2013-10-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theputt
Ja. Det gör jag i alla fall, även om hastighetsgränsen är över 70km/h.
Kör du om på insidan så är det ju inget problem om "ytterfilen" är "blockerad" och det var det jag svarade på..............................................
Citera
2013-10-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Men lille vän.................
"tillåten" hastighet?
Vad är det ?
Har du öht klarat av teoriproven för körkort?
Om du, mot förmodan har gjort det, så vet du att det finns ett begrepp som heter "högsta tillåtna hastighet" och det är inte riktigt detsamma som att man MÅSTE hålla den hastigheten.

Tänk om, tänk rätt!
Du ska alltid köra i maximalt tillåten hastighet om du inte har en bra anledning. Att inte våga när det är bra väglag duger inte. Snöstorm eller extrem bensinbrist eventuellt.
Citera
2013-10-24, 22:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Du ska alltid köra i maximalt tillåten hastighet om du inte har en bra anledning. Att inte våga när det är bra väglag duger inte. Snöstorm eller extrem bensinbrist eventuellt.
Jasså? Vem har lurat i dig det? Kanske är det du som tycker så, men någon regel eller lagtext som säger detta finns mig veterligen inte.
Citera
2013-10-24, 22:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det mest irriterande (milt uttryckt) är när två svarta BMW stannar i motsatta körbanor för att plötsligt "snacka", dvs man blockerar trafiken i bägge körbanorna, för att visa sin makt & kräva "respekt". Om något kan få mig att hamna i fängelse så är det min reaktion nästa gång detta händer.

Jag har redan aktivt försökt köra på ett gäng av dessa idioter, nästa gång kanske dom inte lyckas hoppa undan.
Citera
2013-10-24, 23:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jasså? Vem har lurat i dig det? Kanske är det du som tycker så, men någon regel eller lagtext som säger detta finns mig veterligen inte.

Nej, det finns det inte. Det är bara amatörer som tror det.
Citera
2013-10-24, 23:21
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

Haha! Vilket litet troll vi fick i tråden :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in