2013-10-24, 18:29
Medlem
Adelaides avatar
18-29
Hade inga problem med det med tanke på att det fanns väggar mellan varje dusch.
Citera
2013-10-24, 18:30
Medlem
30-49

Gemensam dusch för killar och tjejer i skolan? Har aldrig ens hört talas om fenomenet förrän nu.
Citera
2013-10-24, 18:34
Medlem
Slaminas avatar
Jag tror det är ganska olika, särskilt om man spelat i lagidrott då att duscha tillsammans med laget efter träning/match i princip var obligatoriskt. Iaf i dom idrotterna jag spelade, det hörde till. Det tyckte tränarna också, och det håller jag med om. Man får mer sammanhållning.

Vad menar du att barnen inte duschade nakna, har dom på sig underkläder? Det måste ju vara bland det löjligaste jag hört.

jag är 24 och vi duschade alla killar tillsammans, ibland delade man duschrum med andra klassare om dom hade idrott samtidigt.
Citera
2013-10-24, 18:34
Medlem
AmadeusKriegs avatar
18-29

Inga problem alls,

att förespråka enskilda duschar är att sexualisera barn och ungdomar. De gör nakenhet till ett laddat ämne, något hemligt och kanske till och med fult.
Citera
2013-10-24, 18:47
Medlem
Littons avatar
30-49 man

Gemensam dusch med samma kön i alla skolår. Dock inget minne av långstadiet.
Aldrig några problem inom klassen i grundskolan. Och det ska tilläggas att det var inget tjafs heller. Alla duschade bara.
Har något vakt minne av att gymnasiets omklädningsrum var tråkigare. Men gymnasietiden är en problematisk utvecklingfas för nästan alla, så det berodde nog mer på det. Men i stort inga problem med duschningen där heller.
Duschrummets utformning spelar stol roll för upplevelsen och kan säkerligen både främja och fjärna mobbning och stök.

Dock var det i grundskolan en del problem med äldre elever som bytte om från tidigare lektion. Särskilt under vissa år med aggresiva trender i media (som majoriteten följde).

Med sammhällets uppskruvade sökande efter pedofiler och den ökade sexualiseringen i stort och även ökad standard och fokus på individen så är jag inte alls förvånad över den rådande utvecklingen med separata duschar och påklätt osv. Paranoia i korthet.
Citera
2013-10-24, 18:53
Medlem
Man 30-49

Har ett svagt minne av pojkar och flickor duschade gemensamt i förskolan.

Resten av skolgången var det uppdelat pojkar och flickor. I sporthallen där vi hade idrott var det stora duschrum utan mellanväggar och vi hade inga problem med nakenhet. En del pojkar var lite blygare än andra och skylde sig med en handduk medan andra gick runt nakna utan att skämmas.

Det här var ju på tiden innan mobilkameror och internet så det fanns aldrig någon risk att smygtagna bilder skulle komma ut.

Nu antar jag att det finns en större risk för sånt.
Citera
2013-10-24, 18:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puangsawan
30-49

Gemensam dusch för killar och tjejer i skolan? Har aldrig ens hört talas om fenomenet förrän nu.
30-49
Har heller aldrig varit med om det. Har alltid haft könsuppdelad dusch i skolan etc. Tycker inte det är OK. Risken är att någon/några inte känner sig bekväm. Därför ska det vara delat på kön.

Är rubriken halvdanska eller? Förr stavas med två r och prickar över Ö, på svenska.
Citera
2013-10-24, 19:01
Medlem
different_trips avatar
18-29

Vi duschade alla gemensamt, visst var det kanske en eller två killar som avstod men annars var det nakenparty och oftast försökte man snärta varandras små stjärtar med handdukarna.

Tycker det låter skitkonstigt att folk inte duschade, eller skolkade från idrotten o.s.v. Ingenting jag märkte av i någon större utsträckning och då gick jag ändå flum-media.

Frågan är alltså om man anser det är OK att duscha med andra av samma kön. Det har vi väl alltid gjort.

Skulle man duscha med motsatta könet så skulle förmodligen gruppvåldtäkterna skjuta i höjden.
Citera
2013-10-24, 19:29
Bannlyst
Detta med att duscha med badbyxor å smussla är ett blatte fenomen...Nordiska män/kvinnor har inte detta men.....Till och med på kåken (fängelse) så fjantar sig dessa blattar med att duscha med kalsonger....Sicka knäppisar....
Citera
2013-10-24, 19:39
Medlem
18-29

Ja det va inge problem då jag gick i skolan iallfall att duscha naket med dom av samma kön. Inte idag heller, alla badhus har ju gemensam dusch fortfarande såvitt jag vet.

Men jag förstå om inte alla vill, om man är den osäkra killen/tjejen i klassen så kan jag fatta att det inte är så jävla kul... Så ifrån det perspektivet kan jag förstå.
Citera
2013-10-24, 19:45
Medlem
Duschar ungarna med kläder på då eller?

30-49
Det var inga problem att duscha med andra av samma kön, gjorde det från lågstadiet till gymnasiet. Det poängterades ju av gympalärarna hur viktigt det var att alla duschade, och att man skulle kunna duscha på något annat vis än naken hade väl ingen en tanke på. I gymnasiet var det mellanväggar mellan duscharna om jag minns rätt, dessförinnan helt öppet. Det enda jobbiga var väl i mellanstadiet när man hade mens första gångerna, då skippade jag duschen. Kan inte minnas att någon blev retad i samband med duschandet heller (i böcker verkar det vara vanligt att mobboffer blir utsatta just efter gympan då de duschar och alla ser att de är sent/tidigt utvecklade eller något). Jag duschar fortfarande näck med andra kvinnor (på gymmet) så det är inget problem nu heller.

I situationer som den TS beskriver behöver det ju inte vara så att alla barn egentligen skulle haft problem med att duscha nakna, men de kanske känner sig mer utsatta om de står nakna i duschrummet medan andra som är där har kläder på sig? Om jag skulle hoppa in i gymduschen och upptäckte att de andra inte var nakna skulle det nog känts lite konstigt, så jag kan förstå om det sprids från några få i klassen till resten.
Citera
2013-10-24, 19:49
Medlem
ArchJews avatar
18-29

Grundskolan
Gemensam dusch med andra killar under grundskolan.

Gymnasiet
Jag gick på en privat skola och duscharna var gemensamma för både killar och tjejer, fast det var duschbås med 1,5 meters dörrar som gick att stänga.

Nuförtiden så duschar jag aldrig med andra killar då alla gym som man går på har separerade duschar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in