Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-21, 20:32
  #25
Medlem
revodnebs avatar
Du tycker inte den är övervärderad då?
Citera
2013-10-21, 20:45
  #26
Medlem
jhon bickles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du tycker inte den är övervärderad då?

Jo men det är ser ju vilken kreti och pleti som helst... att de går upp så här beror på att smartare människor vet hur det kommer se ut om några år. Jag har sålt bort majoriteten så jag är inge bättre än någon annan.
Citera
2013-10-21, 20:47
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Helt otroligt att det inte finns någon aktiv tråd om denna. Det om något talar för att det här kommer bli nästa large-cap eller uppköpt för 10 ggr pengarna.

du tycker inte att denna duger då?
https://www.flashback.org/t2036361
Citera
2013-10-21, 22:20
  #28
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Helt otroligt att det inte finns någon aktiv tråd om denna. Det om något talar för att det här kommer bli nästa large-cap eller uppköpt för 10 ggr pengarna.

Den hat redan gått en hel del. Särskilt idag efter uppköpsrykten.
Citera
2013-10-22, 08:29
  #29
Medlem
https://www.flashback.org/p45116427
Citera
2013-10-22, 10:00
  #30
Medlem
jhon bickles avatar
Jo men en korrekt och seriös bolagstråd ska inledas med Aktie: X. Allt annat är oseriöst ...

De trådarna är för övrigt döda.
Citera
2013-10-22, 10:38
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Jo men en korrekt och seriös bolagstråd ska inledas med Aktie: X. Allt annat är oseriöst ...

De trådarna är för övrigt döda.

Ett framgångskoncept är ju att starta ytterligare en tråd som dör ut istället för att väcka den existerande. Smartskaft.
Citera
2013-10-23, 15:42
  #32
Medlem
Jag träffade VDn igår på en investerarfika.

Det som stör mig mest med bolaget och aktien är att företaget inte har några *starka* patentskydd. För tillfället är företaget ensamt om elektronstråletekniken (EBM), men ingenting hindrar andra företag att utveckla egna EBM-skrivare.

Själva EBM-tekniken är nämligen en standardteknologi som bl.a. används i svetsar. Arcams enda bidrag är styrsystemet för själva elektronstrålen och det beror bara på att de för tillfället fortfarande är ensamma. Att utveckla ett styrsystem är inte någon svår sak. De viftar förstås gärna med sina drygt 30 *patentfamiljer* men de är snarare instruktionsböcker för sig själva än några stora hinder för konkurrenter så som jag bedömer det.

Lasertekniken är mycket större än EBM än så länge (exaktare teknik men inte lika snabb som EBM), men om EBM växer till sig lär tex Stratasys kontra med en egen EBM-skrivare.

VD:n sa också att det är svårt att växa extremt fort pga att kunderna alltid tillverkar nya produkter när de köper nya skrivare och då måste testa och validera slutprodukterna under lång tid innan de kan gå till serieproduktion. Till sist ska man inte glömma att 1/3 av verksamheten inte är skrivare utan grossistverksamhet i metallpulver som enkelt kan tas över av själva tillverkarna av pulvret. Själva printerverksamheten var alltså under 100m 2012 och inte mer än 130-140m 2013. På 911 SEK (23 okt 2013) värderas den omsättningen till 27 gånger (antag att pulververksamheten är värd max 3x omsättningen vilket är generöst).

27x omsättningen för den relevanta verksamheten alltså. Även 10x vore dyrt för ett verkstadsföretag som vuxit omsättningen med 20-40% om året de senaste 4-5 åren och bara har 10% marginal samt binder kassa i fakturor och lager när de växer.

Företaget är bra, de gör ju t.o.m. vinst, men jag råder ingen att chansa på hypertillväxt framöver pga kundbeteende och sannolik konkurrens. Det gör att aktien är extremt övervärderad på alla kurser över 500kr.

Rid således hajpen försiktigt om du ska rida den alls. Den är inte ett fynd på 2-300 kr heller men då är det iaf möjligt att räkna på det.
Citera
2013-10-23, 20:29
  #33
Medlem
jhon bickles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TureMasing
Jag träffade VDn igår på en investerarfika.

Det som stör mig mest med bolaget och aktien är att företaget inte har några *starka* patentskydd. För tillfället är företaget ensamt om elektronstråletekniken (EBM), men ingenting hindrar andra företag att utveckla egna EBM-skrivare.

Själva EBM-tekniken är nämligen en standardteknologi som bl.a. används i svetsar. Arcams enda bidrag är styrsystemet för själva elektronstrålen och det beror bara på att de för tillfället fortfarande är ensamma. Att utveckla ett styrsystem är inte någon svår sak. De viftar förstås gärna med sina drygt 30 *patentfamiljer* men de är snarare instruktionsböcker för sig själva än några stora hinder för konkurrenter så som jag bedömer det.

Lasertekniken är mycket större än EBM än så länge (exaktare teknik men inte lika snabb som EBM), men om EBM växer till sig lär tex Stratasys kontra med en egen EBM-skrivare.

VD:n sa också att det är svårt att växa extremt fort pga att kunderna alltid tillverkar nya produkter när de köper nya skrivare och då måste testa och validera slutprodukterna under lång tid innan de kan gå till serieproduktion. Till sist ska man inte glömma att 1/3 av verksamheten inte är skrivare utan grossistverksamhet i metallpulver som enkelt kan tas över av själva tillverkarna av pulvret. Själva printerverksamheten var alltså under 100m 2012 och inte mer än 130-140m 2013. På 911 SEK (23 okt 2013) värderas den omsättningen till 27 gånger (antag att pulververksamheten är värd max 3x omsättningen vilket är generöst).

27x omsättningen för den relevanta verksamheten alltså. Även 10x vore dyrt för ett verkstadsföretag som vuxit omsättningen med 20-40% om året de senaste 4-5 åren och bara har 10% marginal samt binder kassa i fakturor och lager när de växer.

Företaget är bra, de gör ju t.o.m. vinst, men jag råder ingen att chansa på hypertillväxt framöver pga kundbeteende och sannolik konkurrens. Det gör att aktien är extremt övervärderad på alla kurser över 500kr.

Rid således hajpen försiktigt om du ska rida den alls. Den är inte ett fynd på 2-300 kr heller men då är det iaf möjligt att räkna på det.

Förstår inte vad du menar med att "patentfamiljerna" som du uttrycker skulle vara så värdelösa. Det är fortfarande patent, spelar ingen roll hur banalt det är. Svårt att tro att de tar patent på instruktionsböcker.
Sen finns de ju mkt IP hos Arcam efter alla år av utveckling och anpassning tilll olika material. De är även med som huvudaktör i EU-stödda projekt för optimering av EBM för snabbare produktion, alla IP patentmöjligheter från det tillfaller dem.
__________________
Senast redigerad av jhon bickle 2013-10-23 kl. 20:33.
Citera
2013-10-25, 15:55
  #34
Medlem
Arcam är absolut ett bra företag och visst har de patentskydd.

Patenten i sig utgör skydd för exakt det de själva gör, men hindrar knappast ett annat företag med kompetens inom additiv tillverkning att ta en standard-EBM och anpassa sitt eget laserstyrsystem och pulverdeponering för EBM:n.

Arcams erfarenhet och kundbas gör att många kunder kommer välja Arcam i framtiden, företaget lär fortsätta växa. Jag säger bara att Arcam inte har en unik teknologi eller hindrande patent som gör att ingen annan kan göra samma sak. När EBM blir tillräckligt stort kommer andra verkstadsföretag ge sig in i leken och det begränsar Arcams tillväxt och lönsamhet ytterligare.

Det är inte svart eller vitt. Jag säger inte att Arcam ska sluta växa eller börja gå med förlust. jag säger bara att de inte lär växa snabbare än 20-40% per år de kommande 5 åren och inte nå högre än 20% rörelsemarginal. Även med den tillväxten finns risk att de behöver ta in mer pengar i en emission. Givet detta är 200kr en rimligare kurs än 900, men är du riktigt bullish kan du göra en kompromiss; ha is i magen nu och vänta på en seriös rekyl och börja köp på 500kr.
Citera
2013-11-11, 12:12
  #35
Medlem
Jösses! Plus 8% hittills idag (igen). Över 1000 kronor nu. När spricker bubblan? eller är det ingen bubbla?

Hur kan ett helt forum ignorera den här aktien?
Citera
2013-11-11, 14:05
  #36
Medlem
Flusens avatar
Tros den kunna stiga ännu mer? är bra sugen på att köpa men känns som att den ligger lite för högt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback