• 1
  • 2
2013-10-21, 03:22
Bannlyst
Jag räknas som en låginkomsttagare med under 10.000 kr i månaden men har inte märkt av någon skattelättnad på den årliga deklarationsblanketten utan det står kvar på samma belopp som det gjort helat tiden sen den omtalade skattesänkningar från Moderathögern. Inget har förändrats sen illmaringen Anders Borg blev finansminister och gick ut och propagerade för skattesänkningar. Vilka tjänar på Borgs ekonomi politik, inte kan det vara låginkomsttagare så som det låter på pappret? Välfärden tar stryk av Borgs skattesänkningar för höginkomsttagare och den massiva invandringen som pågår.
Citera
2013-10-21, 03:29
Medlem
Såvitt jag har förstått det är det den statliga skatten som sänks, då kommunerna själva bestämmer kommunalskatten, så av förståeliga skäl märks inte detta för låginkomsttagare.
Citera
2013-10-21, 03:31
Medlem
Shuffless avatar
Välfärden tar enormt med stryk, belastningen ökar samtidigt som finanserna minskar. Skattesänkningarna gynnar endast dem rika, dem med låginkomst har "tur" ifall dem sparar några hundralappar per år medans dem rika sparar tio, ibland hundra tusentals kronor per år. (M) är ett rikemans parti som skiter i dem små människorna, närmare bestämt 90% av populationen.
Citera
2013-10-21, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Välfärden tar enormt med stryk, belastningen ökar samtidigt som finanserna minskar. Skattesänkningarna gynnar endast dem rika, dem med låginkomst har "tur" ifall dem sparar några hundralappar per år medans dem rika sparar tio, ibland hundra tusentals kronor per år. (M) är ett rikemans parti som skiter i dem små människorna, närmare bestämt 90% av populationen.
Nu är jag visserligen för en hög skatt, men jag vet inte riktigt om jag tycker att progressiv skatt är en bra idé. Det känns inte rimligt att höginkomsttagarna ska betala 57% skatt medan låginkomsttagarna kommer undan med 32%. Varför inte ha samma procentuella andel för alla?

ps
Läs min signatur. Det behöver du.
Citera
2013-10-21, 03:39
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxaxaria
Jag räknas som en låginkomsttagare med under 10.000 kr i månaden men har inte märkt av någon skattelättnad på den årliga deklarationsblanketten utan det står kvar på samma belopp som det gjort helat tiden sen den omtalade skattesänkningar från Moderathögern. Inget har förändrats sen illmaringen Anders Borg blev finansminister och gick ut och propagerade för skattesänkningar. Vilka tjänar på Borgs ekonomi politik, inte kan det vara låginkomsttagare så som det låter på pappret? Välfärden tar stryk av Borgs skattesänkningar för höginkomsttagare och den massiva invandringen som pågår.
exempel 1
Enligt finansdepartementets beräkningar kommer det femte jobbskatteavdraget att ge 189 kronor mer i månaden för ett genomsnittligt vårdbiträde och 369 kronor för en läkare.
vårdbiträden räknas som låginkomsttagare och medianlönen ligger på 18 000. Ditt problem är att du jobbar för lite. Tjänar du 10 000 per månad jobbar du inte heltid
Ett exempel 2:
En sjuksköterska som tjänar 25000 har sedan 2006 till 2009 fått sin skatt sänkt med 1597 kronor i månaden. Skattesänkningen motsvarar en lönehöjning på 11 procent!!!!

Sossarna vill inte ändra på detta, det vet du va?
vill du stoppa invandringen skall du INTE rösta på de rödgröna, det vet du va?
Citera
2013-10-21, 03:43
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Nu är jag visserligen för en hög skatt, men jag vet inte riktigt om jag tycker att progressiv skatt är en bra idé. Det känns inte rimligt att höginkomsttagarna ska betala 57% skatt medan låginkomsttagarna kommer undan med 32%. Varför inte ha samma procentuella andel för alla?
Har inte sagt att jag vill ha en progressiv skatt. Tycker bara att det finns viktigare saker att prioritera nu än att göra dom rikare ännu rikare.
Citera
2013-10-21, 03:53
Medlem
Citat:

Dock är det inte riktigt så extremt. Det är cirka 32% till en viss gräns 34 500 (dock tror jag detta är gamla siffror) och allt UTÖVER det beskattas med högre skattesats vilket först är 20 % och sedan tillkommer ytterligare 5% vid en andra gräns.

Älskar för övrigt vårt skattesystem. Det är rimligt att folk med mera pengar också bidrar till mer.

OnT:
Skattesänkningarna har de rika gynnats av. 1% är värd mycket mera för det rika och Reinfeldt och co har själva tjänat ofantliga belopp. De har redan gott med pengar så förstår inte riktigt poängen varför dom ska ha ännu mera. Det är ju inte så att de BEHÖVER mera pengar. Om man ska syssla med skattesänkningar så behöver dom vara mera riktade mot grupper/yrken med lägre inkomster.
Citera
2013-10-21, 03:53
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Nu är jag visserligen för en hög skatt,
Förresten, varför är du för en hög skatt? Skatten ska vara så hög som den behöver vara.
Citera
2013-10-21, 04:00
Medlem
Citat:
Har inte sagt att jag vill ha en progressiv skatt. Tycker bara att det finns viktigare saker att prioritera nu än att göra dom rikare ännu rikare.
Om du tar bort den progressiva skatten gör du de rika rikare. Vill du ha progressiv skatt eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av starwarscrack
Dock är det inte riktigt så extremt. Det är cirka 32% till en viss gräns 34 500 (dock tror jag detta är gamla siffror) och allt UTÖVER det beskattas med högre skattesats vilket först är 20 % och sedan tillkommer ytterligare 5% vid en andra gräns.
Helt sant.
Citat:
Älskar för övrigt vårt skattesystem. Det är rimligt att folk med mera pengar också bidrar till mer.
Visst, men det gäller även utan den progressiva skatten.
Citat:
Förresten, varför är du för en hög skatt? Skatten ska vara så hög som den behöver vara.
Jag är för bra och skattefinansierad skola, sjukvård, socialt skyddsnät och andra viktiga samhällsfunktioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeffry122
Ja du är så duktigt snutteplutt
?
Citera
2013-10-21, 04:21
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Om du tar bort den progressiva skatten gör du de rika rikare. Vill du ha progressiv skatt eller inte?

Jag är för bra och skattefinansierad skola, sjukvård, socialt skyddsnät och andra viktiga samhällsfunktioner.
Ja jag vill ha en progressiv skatt, till en viss del. Man ska kunna vara rik i Sverige. Men det jag kommenterade i mitt inlägg var att just skattesänkningarna just nu endast gynnar dom rika.

Dom sakerna du tar upp är också väldigt viktiga för mig, men att ha en bra välfärd och ett socialt skyddsnät behöver inte betyda sky höga skatter. När man effektiviserat och avskaffat vinster i välfärden så kan man sänka skatterna utan att få sämre kvalitet på välfärden. Dessa skattesänkningar tycker jag främst bör gå till dom som behöver pengarna mest, nämligen dom med minst pengar.

Samtidigt kan man investera pengar på att se till så att alla Svenskar har tak över huvudet och mat i magen.
Citera
2013-10-21, 04:28
Medlem
Citat:
Ja jag vill ha en progressiv skatt, till en viss del. Man ska kunna vara rik i Sverige. Men det jag kommenterade i mitt inlägg var att just skattesänkningarna just nu endast gynnar dom rika.
Tycker du att den progressiva skatten ligger på en bra nivå i Sverige?
Citat:
Dom sakerna du tar upp är också väldigt viktiga för mig, men att ha en bra välfärd och ett socialt skyddsnät behöver inte betyda sky höga skatter. När man effektiviserat och avskaffat vinster i välfärden så kan man sänka skatterna utan att få sämre kvalitet på välfärden. Dessa skattesänkningar tycker jag främst bör gå till dom som behöver pengarna mest, nämligen dom med minst pengar.

Samtidigt kan man investera pengar på att se till så att alla Svenskar har tak över huvudet och mat i magen.
Självfallet ska man inte slösa i onödan med skattemedel. Saker ska inte behöva kosta mer än nödvändigt. Jag ville bara säga att jag rent allmänt är för sådana saker, vilket inte alls är någon självklarhet.
Citera
2013-10-21, 04:34
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Tycker du att den progressiva skatten ligger på en bra nivå i Sverige?
Vet inte vad den ligger på. Jag riskerar att se dum ut nu, men jag vet lite om mycket. Vissa grejer vet jag mer om, detta är inte en av dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in