Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-18, 22:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Det är därför man tar tag och ruskar ordentligt på släpet för att se om den sitter ordentligt, vilket inte din kan ha gjort!
Citera
2013-10-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Glömde du att säkra släpet med vajern? Att de kommer garva åt dig på måndag får du allt så ut med i så fall.

Vajerns syfte är iofs inte att få släpet att hänga med ifall draganordningen fallerar.
Det enda vajern ska göra är att dra åt bromsen på släpet utifall det lossnat. Skulle släpet vara så lätt att det trots låsta hjul hänger med bakom bilen, ja då har man väl haft tur men tanken är att vajern, haken, eller fästet ska brista efter att bromsverkan applicerats så släpet stannar så snart som möjligt.
Citera
2013-10-18, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Vajerns syfte är iofs inte att få släpet att hänga med ifall draganordningen fallerar.
Det enda vajern ska göra är att dra åt bromsen på släpet utifall det lossnat. Skulle släpet vara så lätt att det trots låsta hjul hänger med bakom bilen, ja då har man väl haft tur men tanken är att vajern, haken, eller fästet ska brista efter att bromsverkan applicerats så släpet stannar så snart som möjligt.
Den biten har du nog bättre koll på. Fast den är väl kallad katastrofvajer då den också fungerar som säkerhet om dragkulan skulle gå av? Det är ju ganska konstigt om vajern var fastsatt och att släpet trots det for iväg så vida vajern inte var fäst runt dragkroken, vilket är något som inte rekommenderas. Var vajern korrekt fastsatt så borde ju skador på antingen bilen, vajern eller släpet synts.
Citera
2013-10-19, 10:01
Medlem
Nog har jag gjort nåt liknade. Jag gjorde en gång i tiden vapenfri tjänst på en mindre ort i Västsverige. Vi skulle hämta en helt ny 6-meters båt med tillhörande vagn i ett förråd, och väl där skickar jag ut en av dom andra att kroka på vagnen. Åtstad vi for. En VW Transporter Syncro är rätt lämpad för en lerig dålig väg, och jag gasade på ordentligt för att inte fastna. När jag klev ur för att öppna bommen ut mot landsvägen hade båten bytt färg till dystert lerbrun. Token (han var från Nässjö...) som hade krokat på hade helt glömt att få dit handsken, och jag hade alltså plöjt främre delen av vagnen genom leran i en kilometer. Vagnshjulen var så inbakade i klet att det tog en kvart att rensa dom. VW Transporter Syncro med riktiga terrängdäck är en bra pryl.

Citera
2013-10-19, 16:00
Medlem
Ztrifes avatar
Jag var slarvig när jag kopplade släpet indeed. Men som ni säger så var det en jäävla tur att släpet gled åt rätt håll och ner i ett dike. Fanns lite vatten i diket men enda skadan på släpet var att ena lyktan blev liiiiite böjd men det gick att räta ut. Sopade av skiten och får hoppas på att ingen på uthyrningsfirman märkte något

Fyfan, känslan när jag märkte att släpet var borta, obehagligt som satan
Citera
2013-10-19, 16:51
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztrife
Vajern var på :S helt 100!

Obromsade släp har inte "vajer". Så det var alltså ett bromsat släp. Så handsken och vajern gick sönder samtidigt? Låter inte helt trovärdigt...

Att hyrsläpet klarade sig med "en böjd lykta" är helt ointressant, huvudsaken var väl att det inte hamnade i motsatt körbana?

Körde du 80 km/h, eller mycket fortare? Din fråga var om du ska "skämmas". Nej, varför det, det räddar inga liv. Men du ska avstå från att köra bil hädanefter. Citat av dig: "Var intressant på radion också så jag var väl lite ofokuserad". Åk buss hädanefter, seriöst.

Nu gick det ju bra, men sätt in din rätt dumma bortförklaring i ett annat sammanhang: Jo, jag körde i och för sig ihjäl en fotgängare som gick vid sidan av vägen, MEN: "Var intressant på radion också så jag var väl lite ofokuserad".
Citera
2013-10-19, 17:03
Medlem
Lian.Vendls avatar
Jo en sådan har man väl gjort, men jag tappade släpet direkt på gatan när jag kört någon meter, dessutom kopplad katastrofvajer så det var ingen ko på isen.
Det värsta är att jag kan svära på att jag kollat att handsken kom på ordentligt men hade väl druckit några bärs så var väl slarvig helt enkelt.
Nåja, lärde mig en läxa och dubbelkollar alltid handsken ordentligt nu så man slipper åka o köpa ny katastrofvajer, onödiga pengar!
Citera
2013-10-19, 18:09
Medlem
bernters avatar
Där ser man. Själv har jag bromsat släp och därmed vajer. Har alltid trott att vajern var en extra säkerhet för att behålla släpet kvar efter bilen. Föreligger alltså en viss skillnad vad gäller säkerhet mellan dessa kategorierna bromsat, obromsat och vad beror detta på? Bromsat släp som ju är säkrare har en extra säkerhetsåtgärd, men ändock tillåts obromsade släp framföras i samma hastighet. Visst är det väl så att de obromsade även de har max tillåten hastighet 80 km/h. Kan någon bringa klarhet i detta vore jag tacksam? Har för mig att restriktionerna på obromsade släp har lättats upp i och med EU eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2013-10-19, 19:19
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Där ser man. Själv har jag bromsat släp och därmed vajer. Har alltid trott att vajern var en extra säkerhet för att behålla släpet kvar efter bilen. Föreligger alltså en viss skillnad vad gäller säkerhet mellan dessa kategorierna bromsat, obromsat och vad beror detta på? Bromsat släp som ju är säkrare har en extra säkerhetsåtgärd, men ändock tillåts obromsade släp framföras i samma hastighet. Visst är det väl så att de obromsade även de har max tillåten hastighet 80 km/h. Kan någon bringa klarhet i detta vore jag tacksam? Har för mig att restriktionerna på obromsade släp har lättats upp i och med EU eller är jag helt ute och cyklar?
Vajern brukar normalt vara av klen dimension. Lite konstigt att vissa tror att denna lilla vajer skulle hålla om draganordningen går av. För inte hoppar en draghandske av om man gjort rätt!
Obromsade släp får framföras i 80km/h om släpets totalvikt inte överstiger dragbilens halva tjänstevikt, alternativt om släpet är olastat och släpets tjänstevikt inte överstiger dragbilens halva tjänstevikt. Detta eftersom det är dragbilen som bromsar hela fordonskombinationen. Färdbroms på släpet krävs vid totalvikt över 750kg. Parkeringsbroms på släp krävs om tjänstevikten är över 400kg. Katastrofvajern ska vara kopplad i ett eget fäste och inte runt dragkroken. Detta för att vajern ska kunna dra åt färdbroms/parkeringsbroms på släpet om dragkroken skulle haverera.
Citera
2013-10-20, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickardsVrede
Wtf? Kom den nerrullandes från en backe då eller?
Nä, inte ens det. Bara på en helt vanlig rak villagata släppte släpet och for in mot och upp på trottoaren där en liten unge stod. Maximal otur, och fruktansvärt tragiskt både för bilföraren och ungens föräldrar förstås.
Citera
2013-10-20, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Nä, inte ens det. Bara på en helt vanlig rak villagata släppte släpet och for in mot och upp på trottoaren där en liten unge stod. Maximal otur, och fruktansvärt tragiskt både för bilföraren och ungens föräldrar förstås.

Usch ja, tur att ingen skadade sig i TS fall. Om det skulle vart en bil bakom eller så!
Citera
2013-10-20, 09:03
Medlem
CygneRouges avatar
Jag hyrde ett släp en gång där vajern var för lång.

Jag kopplade fast allt enligt konstens regler men sen låg vajern och släpade i asfalten. Den höll inte i 50 mil iallafall. Hade handsken släppt från kulan så hade släpet stuckit utan broms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in