2013-10-14, 20:58
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Självklart är det så. Blir man helt less på karln i fråga så är det ju därför man skiljer sig. Inget konstigt med det alls.

Det är därför jag säger att män måste bygga upp sina äktenskap, vårda dem för att det ska fungera. Om det är det de vill.

Att bygga upp ett äktenskap och vårda det är alltid något man är två om och som måste göra tillsammmans för att det ska fungera.
Citera
2013-10-14, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Du hävdar i inlägg efter inlägg att om mannen blir lämnad så är det mannens eget fel? Det beror inte alls på kvinnan?

Med den inställningen och total avsaknad av kvinnlig självdistans och självinsikt så är det inte så konstigt att förhållanden tar slut.

Män och kvinnor är likadana. Fast allt är männens fel. Typ.

Nej det gör jag inte. Jag säger att om det är så att mannen har byggt upp sitt äktenskap på att vara han som delar ut pengar och gåvor så faller allt när han inte kan vara den mannen. Vem är han då?

I en sån situation blir förstås både vuxna och barn förvirrade.

Om mannen i stället satsar på att umgås med sin hustru, att vara varandras vänner, att ha en gemenskap grundat på något riktigt så chansen större att man kan rida ut olika problem.

Att jag talar just om mannen är för att det är hans val om han vill tjäna mycket pengar och bli en givare av pengar och gåvor och sen eventuellt oturligt nog förlora den rollen.

Det är ju inte kvinnans ansvar hur han ska förhålla sig till att tjäna mycket pengar och att satsa på att ha förhållanden med familjens medlemmar genom att ge dem saker. Det är säkert jätteroligt när man kan säga att nu åker vi hit eller dit och sen så köper vi det och det och det så är det säkert jätteroligt att vara pappa och göra alla glada.

Men då har man byggt upp en livsstil där man inte har något att falla tillbaka på.

Att tillbringa flera många timmar i veckan med sina barn och med sin fru gör det hela mer slitstarkt. För även om man förlorar jobbet kan man ändå göra det som man brukar göra. Om man har byggt något kring sånt som inte kostar skjortan.

Det är ju faktiskt mannen som bestämmer själv hur han ska vara.
Citera
2013-10-14, 21:01
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartledsen
Suck. Du skriver som om att kvinnor vet varför de känner som de känner. Självklart kommer ingen kvinna erkänna, för andra eller för sig själv, att de lämnar en man för att han inte tjänar tillräckligt/har för låg status. De kommer istället förklara det med klichéer som "Vi slutade älska varandra", "han tog mig för givet", "gnistan försvann", etc. Anledningen till att kvinnan inte längre står ut med mannen är ofta att han har för låg status.

Jag har lärt mig den hårda vägen att aldrig lyssna på vad en kvinna säger för då hamnar man så långt ifrån sanningen man kan komma. Män är betydligt ärligare i de flesta avseenden.

Sen ska man inte ta fasta på vad folk säger utan vad de gör.
Senast redigerad av Stiffnipples 2013-10-14 kl. 21:03.
Citera
2013-10-14, 21:04
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Suck. Du skriver som om att kvinnor vet varför de känner som de känner. Självklart kommer ingen kvinna erkänna, för andra eller för sig själv, att de lämnar en man för att han inte tjänar tillräckligt/har för låg status. De kommer istället förklara det med klichéer som "Vi slutade älska varandra", "han tog mig för givet", "gnistan försvann", etc. Anledningen till att kvinnan inte längre står ut med mannen är ofta att han har för låg status.

Det är väl tur då att det finns sådana som du som kan tala om för kvinnor varför de känner som de känner.
Som med många andra företeelser i samhället finns det flera orsaker till det som vi kan observera, men i vanlig ordning vill man göra det lätt för sig genom att skylla/förklara det på/med antingen det ena eller det andra.
Citera
2013-10-14, 21:06
Medlem
Katzyns avatar
Citat:

Du... om man skulle ha en annan jury än 20 åriga oskulder på flashback.

Och sen be den juryn bedöma vem som har bäst förmåga att avgöra hur kvinnor överlag tänker av dig och mig. Vem tror du de skulle välja?
Citera
2013-10-14, 21:08
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Jag har lärt mig den hårda vägen att aldrig lyssna på vad en kvinna säger för då hamnar man så långt ifrån sanningen man kan komma. Män är betydligt ärligare i de flesta avseenden.

Sen ska man inte ta fasta på vad folk säger utan vad de gör.

Ju mer otur man har haft med det motsatta könet desto mer misstänksam och bitter blir man.
Citera
2013-10-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Nej det gör jag inte. Jag säger att om det är så att mannen har byggt upp sitt äktenskap på att vara han som delar ut pengar och gåvor så faller allt när han inte kan vara den mannen. Vem är han då?

I en sån situation blir förstås både vuxna och barn förvirrade.

Om mannen i stället satsar på att umgås med sin hustru, att vara varandras vänner, att ha en gemenskap grundat på något riktigt så chansen större att man kan rida ut olika problem.

Att jag talar just om mannen är för att det är hans val om han vill tjäna mycket pengar och bli en givare av pengar och gåvor och sen eventuellt oturligt nog förlora den rollen.

Det är ju inte kvinnans ansvar hur han ska förhålla sig till att tjäna mycket pengar och att satsa på att ha förhållanden med familjens medlemmar genom att ge dem saker. Det är säkert jätteroligt när man kan säga att nu åker vi hit eller dit och sen så köper vi det och det och det så är det säkert jätteroligt att vara pappa och göra alla glada.

Men då har man byggt upp en livsstil där man inte har något att falla tillbaka på.

Att tillbringa flera många timmar i veckan med sina barn och med sin fru gör det hela mer slitstarkt. För även om man förlorar jobbet kan man ändå göra det som man brukar göra. Om man har byggt något kring sånt som inte kostar skjortan.

Det är ju faktiskt mannen som bestämmer själv hur han ska vara.

Så det kan inte handla om en kvinna som söker sig till ett förhållande där hon FÅR pengar och gåvor? Att de flesta kvinnor vill ha rollfördelningen att mannen försörjer och de blir försörjda och att de upplever att de mår bättre i ett sådant förhållande?

Dessutom är det så att om det är kvinnan i förhållandet som gör karriär och mannen kanske är mer hemma med barnen och tjänar mindre pengar så innebär det förmodligen att mannen och kvinnan troligen ändå inte kan träffas och umgås så mycket. Skillnaden är bara att det då är kvinnan som är borta från hemmet mycket istället för mannen.

Nåväl. Jag förväntar mig inte att du ska tänka ett steg längre. För mig, som är en sådan där otäck heterosexuell vit man, så räcker det med att jag själv förstår samspelet och vet hur ni kvinnor fungerar när det gäller pengar, social status och relationer.
Citera
2013-10-14, 21:10
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiteLady
Sitter just nu och väntar på att feministgalningarna ska förneka att kvinnor dras till män med status, har ett par smaskiga studier att spotta ur mig så fort dom börjar

Du lär få vänta förgäves. Som kvinna gör jag ingen hemlighet i att jag dras till män med hög status och bättre ekonomi än jag själv. En karl som tjänar mindre än vad jag gör- han får gå hem och runka.
Citera
2013-10-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Du... om man skulle ha en annan jury än 20 åriga oskulder på flashback.

Och sen be den juryn bedöma vem som har bäst förmåga att avgöra hur kvinnor överlag tänker av dig och mig. Vem tror du de skulle välja?

Signaturen "Smartledsen" resonerar väldigt klokt och verkar ha en del egen erfarenhet av det dessutom, om jag nu får ingå i den där juryn?

Varför ta med det där med "20 åriga oskulder på flashback" förresten? Ligger en mans värde i hans sexuella erövringar av kvinnor?
Citera
2013-10-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Du lär få vänta förgäves. Som kvinna gör jag ingen hemlighet i att jag dras till män med hög status och bättre ekonomi än jag själv. En karl som tjänar mindre än vad jag gör- han får gå hem och runka.

Just out of curiosity.

Hur mycket pengar tjänar du?
Citera
2013-10-14, 21:12
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Ju mer otur man har haft med det motsatta könet desto mer misstänksam och bitter blir man.

Nej, det man blir fruktansvärt trött av är hur lika alla kvinnor är varandra. Det finns inget att bli besviken över då man redan vid trappsteget stängt dörren för dem - för hade man släppt in dem så hade man blivit besviken.
Citera
2013-10-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Så det kan inte handla om en kvinna som söker sig till ett förhållande där hon FÅR pengar och gåvor? Att de flesta kvinnor vill ha rollfördelningen att mannen försörjer och de blir försörjda och att de upplever att de mår bättre i ett sådant förhållande?

Dessutom är det så att om det är kvinnan i förhållandet som gör karriär och mannen kanske är mer hemma med barnen och tjänar mindre pengar så innebär det förmodligen att mannen och kvinnan troligen ändå inte kan träffas och umgås så mycket. Skillnaden är bara att det då är kvinnan som är borta från hemmet mycket istället för mannen.

Nåväl. Jag förväntar mig inte att du ska tänka ett steg längre. För mig, som är en sådan där otäck heterosexuell vit man, så räcker det med att jag själv förstår samspelet och vet hur ni kvinnor fungerar när det gäller pengar, social status och relationer.

Självklart spelar det in vilken kvinna han gifter sig med och skaffar barn med. Det är också hans val. Jag skulle kunna berätta om mina åsikter där med men eftersom du inte förväntar dig att jag ska tänka ett steg längre tänker jag inte göra det mer. Adjö.
Senast redigerad av mysmari 2013-10-14 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in