2013-10-14, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whiteLady
Jag har ett stort antal, är du intresserad av de rent evolutionsbiologiska förklaringarna rekommenderar jag verkligen arbetet av David Buss, harvardprofessor som skrivit enormt mycket om det.

Här är ett handplock artiklar som tar upp det:

japp. men man kan också *agera* högstatus som man även fast man inte är rik. dvs, bra självförtroende, självkänsla och värdighet. osv. det är det som är nyckeln inte vad man har i plånboken.

allt handlar om hur man för sig.
Citera
2013-10-14, 20:18
Medlem
WhiteLady, tro mig du kommer stå där en dag och undra vad som fan hände. När kärleken slår till och han visar sig vara allt annat än den du föreställt dig att du skulle falla för. Då kommer hans sociala status inte ha någon betydelse. Kärleken är blind.
Citera
2013-10-14, 20:24
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
WhiteLady, tro mig du kommer stå där en dag och undra vad som fan hände. När kärleken slår till och han visar sig vara allt annat än den du föreställt dig att du skulle falla för. Då kommer hans sociala status inte ha någon betydelse. Kärleken är blind.

Svårt att inte bli fullkomligt miosgyn när man läser hur kvinnor argumenterar för sin sak. Hur tänker ni när ni använder exempel på enskilda händelser "alla jag känner är rikare än sina män!11" eller surrealistiskt trams "när kärleken slår till bryr du dig inte!". Jaha? JAHA? Vad har det här med x antal undersökningar på tiotusentals kvinnor, värderingar, skilsmässostatistik etc. att göra? Ni kan ju hänvisa till motsvarande undersökningar som stödjer er sak, om ni nu vill argumentera för att detta fenomen uppkommit som en social konstruktion och saknar biologisk grund. Det är helt icke-legitimt argument att gnälla om att kärleken är blind, VAD HAR DET MED SAKEN ATT GÖRA? Det är ju dessutom motbevisat med undersökningarna som presenterats i tråden. Ni ska inte ha rösträtt.
Citera
2013-10-14, 20:32
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Det finns ju plastikkirurgi och friskis & svettis. Skämt åsido - feta fula kvinnor har det mångfalt värre än män med låg social status.

Dock tenderar de att bli flator och/eller feminister så de får lite att gnugga underlivet mot.

Det finns inget som hindrar en från att skaffa en bättre utbildning och/eller ett bättre betalt arbete. Men det är klart att det alltid är lättare att gnälla och skylla sina tillkortakommanden på andra, oavsett om det är feminismen eller patriarkatet man skyller på.
Citera
2013-10-14, 20:43
Medlem
Katzyns avatar
Men det är väl helt fucking obvious varför skilsmässorna ökar när kvinnor börjar tjäna tillräckligt med pengar för att leva på?

Och det är inte för att kvinnor inte tänder på män som inte tjänar mer.

Det uppenbara skälet är ju att kvinnor med en hyfsad inkomst har ekonomisk möjlighet att lämna sin man och ha en god levnadsstandard. Till skillnad från de skitländer vars könsroller en del av er längtar till, där en kvinna som lämnar sin man hamnar på gatan, inte har mat för dagen och inte får träffa sina barn.

Jag har aldrig lämnat ett seriöst förhållande för att jag tänkt att "jag kan få något bättre". Utan de gånger jag gjort slut i seriösa relationer, har jag gjort det för att jag inte står ut med mannen ifråga och bara vill slippa honom och vår relation. Jag kan i stort sett garantera att det är vad större delen av alla skilsmässor handlar om. Så då har vi alternativen att kvinnan stannar och står ut med en man hon inte vill leva med, av ekonomiska skäl. Eller att kvinnan lämnar eftersom hon kan klara sig själv.
Citera
2013-10-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Mannen har alltså inte deltagit i skapandet av traditioner och byggt upp en stark gemenskap med sin kvinna.

Satsar han själv bara på sin karriär så vad har han för värde sen då?

Jag förstod faktiskt inte det där inlägget. Du menar att en man som inte tjänar lika bra som eller bättre än sin kvinna inte "eltagit i skapandet av traditioner och byggt upp en stark gemenskap med sin kvinna"? Eller vad menar du egentligen?

Du förespråkar alltså förhållanden där det är mannen som tjänar mer än kvinnan?

Okej. Spännande feminism. Men feminismen har väl aldrig varit logisk...
Citera
2013-10-14, 20:44
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Det finns inget som hindrar en från att skaffa en bättre utbildning och/eller ett bättre betalt arbete. Men det är klart att det alltid är lättare att gnälla och skylla sina tillkortakommanden på andra, oavsett om det är feminismen eller patriarkatet man skyller på.

Fast det här är ju feminismen i sitt nötskal som du sammanfattar.

Faktum är att många kvinnliga tjockisar lyckas bra på andra områden såvida de inte tar på sig offerkoftan i form av feminism eller lesbianism. Det finns många lågstatusmän som blir högstatusmän med - dock kan de aldrig få den sexuella makten då den alltid tillhör kvinnorna - tjockisar såsom feminister.
Citera
2013-10-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Men det är väl helt fucking obvious varför skilsmässorna ökar när kvinnor börjar tjäna tillräckligt med pengar för att leva på?

Det uppenbara skälet är ju att kvinnor med en hyfsad inkomst har ekonomisk möjlighet att lämna sin man och ha en god levnadsstandard. Till skillnad från de skitländer vars könsroller en del av er längtar till, där en kvinna som lämnar sin man hamnar på gatan, inte har mat för dagen och inte får träffa sina barn.

Jag har aldrig lämnat ett seriöst förhållande för att jag tänkt att "jag kan få något bättre". Utan de gånger jag gjort slut i seriösa relationer, har jag gjort det för att jag inte står ut med mannen ifråga och bara vill slippa honom och vår relation. Jag kan i stort sett garantera att det är vad större delen av alla skilsmässor handlar om. Så då har vi alternativen att kvinnan stannar och står ut med en man hon inte vill leva med, av ekonomiska skäl. Eller att kvinnan lämnar eftersom hon kan klara sig själv.

Självklart är det så. Blir man helt less på karln i fråga så är det ju därför man skiljer sig. Inget konstigt med det alls.

Det är därför jag säger att män måste bygga upp sina äktenskap, vårda dem för att det ska fungera. Om det är det de vill.
Citera
2013-10-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av improperguy
japp. men man kan också *agera* högstatus som man även fast man inte är rik. dvs, bra självförtroende, självkänsla och värdighet. osv. det är det som är nyckeln inte vad man har i plånboken.

allt handlar om hur man för sig.

Som du som "småjoggar" fram till både din flickvän och din chef för att ge dem en "lavette". Där kan man tala om att "föra sig"...

Citera
2013-10-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Jag förstod faktiskt inte det där inlägget. Du menar att en man som inte tjänar lika bra som eller bättre än sin kvinna inte "eltagit i skapandet av traditioner och byggt upp en stark gemenskap med sin kvinna"? Eller vad menar du egentligen?

Du förespråkar alltså förhållanden där det är mannen som tjänar mer än kvinnan?

Okej. Spännande feminism. Men feminismen har väl aldrig varit logisk...

Om man har ett solitt och bra förhållande är det starkare och håller för påfrestningar.

Om mannen har nöjt sig med att ge pengar, dyra presenter som gåva för att hålla frun på bra humör så går det ju som det går när det är uppbyggt kring detta.

Har man en stark känsla av gemenskap och där man bryr sig om varandra håller det naturligtvis bättre men man måste ju investera klokt i sitt förhållande.
Citera
2013-10-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Om man har ett solitt och bra förhållande är det starkare och håller för påfrestningar.

Om mannen har nöjt sig med att ge pengar, dyra presenter som gåva för att hålla frun på bra humör så går det ju som det går när det är uppbyggt kring detta.

Har man en stark känsla av gemenskap och där man bryr sig om varandra håller det naturligtvis bättre men man måste ju investera klokt i sitt förhållande.

Du hävdar i inlägg efter inlägg att om mannen blir lämnad så är det mannens eget fel? Det beror inte alls på kvinnan?

Med den inställningen och total avsaknad av kvinnlig självdistans och självinsikt så är det inte så konstigt att förhållanden tar slut.

Män och kvinnor är likadana. Fast allt är männens fel. Typ.
Citera
2013-10-14, 20:57
Medlem
Smartledsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn

Suck. Du skriver som om att kvinnor vet varför de känner som de känner. Självklart kommer ingen kvinna erkänna, för andra eller för sig själv, att de lämnar en man för att han inte tjänar tillräckligt/har för låg status. De kommer istället förklara det med klichéer som "Vi slutade älska varandra", "han tog mig för givet", "gnistan försvann", etc. Anledningen till att kvinnan inte längre står ut med mannen är ofta att han har för låg status.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in