Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-12, 08:02
  #1
Medlem
Hej.

Så det började i onsdags, jag gick på dass. Var rätt hård i magen, men inte så jag fick sitta och trycka på, utan det kom ut som det skulle men det kändes ju att det jag sket var lite för stort.

Tänker inte på det, sitter ett tag till och när jag känner mig nöjd ska jag torka mig och så kom det lite blod på pappret, rött. Jag blir orolig, även om det hänt en gång tidigare och man kom fram till att det bara var ett sår.

Jag ringde 1177 där sjuksköterskan sa att jag skulle vara lugn, det är ingen fara, det är normalt.
Vilket jag gjort. Har haft smått ont i magen, lite orolig sådär. (Har även psykiska problem så jag blir väldigt orolig för min hälsa när sånt här händer, alla mina tankar kretsar runt vad det kan vara för fel, typ cancer osv.)

Idag kom det lite blod i avföringen. Inte mycket, men litegrann (Kollade ner i toaletten) rött den här gången också. Avföringen är ganska normal, typ... brun, inte svart.

Men det som får mig orolig är ju att jag har orolig mage samtidigt. Jag har inte ont på nån speciell punkt i magen utan snarare lite här och där liksom. Det kan variera från att det sticker lite i magmunnen till att det krampar smått till vänster osv.

Blindtarmen plockade jag för några år sen. Jag är 22 år gammal.

Det blöder som sagt inte varje gång jag går på dass, det gör inte ont hela tiden heller. Jag har ingen feber alls, 36.5-36.8 har jag legat mellan sen allt började. Vilket är min normaltemp. Det gör inte heller ont att skita, men det känns som om jag har sår i rövhålet liksom. Jag torkar väldigt försiktigt och försöker tvätta det utan tvål (Men har gjort det 2 gånger ändå, vill inte känna mig äcklig).

Har bara haft på min ljusa kalsonger så jag enkelt ska kunna se om jag blöder hela tiden eller bara när jag varit på dass, och det är lika vitt när jag tar av mig dom som när jag tar på mig dom. Har även testat att gå och torka mig fastän jag inte gjort nummer 2, inget blod då heller. Så det blöder Enbart när jag Har bajsat, men inte varje gång.

Vad säger ni? Ska jag boka tid hos läkare eller kan jag hålla mig lugn?
Citera
2013-10-12, 08:05
  #2
Medlem
För en lekman så låter det nästan som om du har drabbat av inre hemorrojder.
Skadar ju inte att boka en tid på VC, så dom får kolla upp det.
Citera
2013-10-12, 08:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floydbarber
Hej.

Så det började i onsdags, jag gick på dass. Var rätt hård i magen, men inte så jag fick sitta och trycka på, utan det kom ut som det skulle men det kändes ju att det jag sket var lite för stort.

Tänker inte på det, sitter ett tag till och när jag känner mig nöjd ska jag torka mig och så kom det lite blod på pappret, rött. Jag blir orolig, även om det hänt en gång tidigare och man kom fram till att det bara var ett sår.

Jag ringde 1177 där sjuksköterskan sa att jag skulle vara lugn, det är ingen fara, det är normalt.
Vilket jag gjort. Har haft smått ont i magen, lite orolig sådär. (Har även psykiska problem så jag blir väldigt orolig för min hälsa när sånt här händer, alla mina tankar kretsar runt vad det kan vara för fel, typ cancer osv.)

Idag kom det lite blod i avföringen. Inte mycket, men litegrann (Kollade ner i toaletten) rött den här gången också. Avföringen är ganska normal, typ... brun, inte svart.

Men det som får mig orolig är ju att jag har orolig mage samtidigt. Jag har inte ont på nån speciell punkt i magen utan snarare lite här och där liksom. Det kan variera från att det sticker lite i magmunnen till att det krampar smått till vänster osv.

Blindtarmen plockade jag för några år sen. Jag är 22 år gammal.

Det blöder som sagt inte varje gång jag går på dass, det gör inte ont hela tiden heller. Jag har ingen feber alls, 36.5-36.8 har jag legat mellan sen allt började. Vilket är min normaltemp. Det gör inte heller ont att skita, men det känns som om jag har sår i rövhålet liksom. Jag torkar väldigt försiktigt och försöker tvätta det utan tvål (Men har gjort det 2 gånger ändå, vill inte känna mig äcklig).

Har bara haft på min ljusa kalsonger så jag enkelt ska kunna se om jag blöder hela tiden eller bara när jag varit på dass, och det är lika vitt när jag tar av mig dom som när jag tar på mig dom. Har även testat att gå och torka mig fastän jag inte gjort nummer 2, inget blod då heller. Så det blöder Enbart när jag Har bajsat, men inte varje gång.

Vad säger ni? Ska jag boka tid hos läkare eller kan jag hålla mig lugn?


Är det ljusrött blod är det ingen fara, det tyder på sår i röven för att du skitit för stort Är dock blodet mörkbrunt och även avföringen kan vara blodig, då är det tecken på någon inre skada i tarmarna. Detta skriver jag med ett års ssk-utbildning i bakgrunden samt att jag själv lider av glutenintolerans, ibs och ångest :P
Citera
2013-10-12, 08:14
  #4
Medlem
zuttilis avatar
Låter som hemorrojder, vanligt, ofarligt.

Som tidigare har nämnt så ring vårdcentralen och se till att du får en tid där så kollar dom upp det!
Citera
2013-10-12, 08:37
  #5
Medlem
Jag tror att du kan vara helt lugn.

Det låter som hemorrojder, vilket inte är farligt.
Citera
2013-10-12, 08:43
  #6
Medlem
Alright! Man skulle alltså inte känna av hemorrojder? Känner ingenting, har givetvis kollat i spegeln, mindre stolt stund i mitt liv.
Citera
2013-10-12, 09:58
  #7
Medlem
stelapinnens avatar
Du får lägga upp en bild här så FB doktorerna kan bedömma.
Citera
2013-10-12, 10:19
  #8
Medlem
hundsatans avatar
Det behöver inte ens vara hemorojder utan kan helt enkelt vara ytliga blodkärl i röven som brister vid trög mage. Otränat rövhål + ytliga blodkärl + stora skarpa korvar + mycket tunga krystningar = färskt blod på pappret!
Men som tidigare nämnts så kan en undersökning vara på sin plats!
Citera
2013-10-12, 17:56
  #9
Medlem
Jag ringer till vårdcentralen på måndag morgon och rådfrågar samt eventuellt bokar tid.
Det blöder som sagt lite, och är lite orolig i magen, men ingen ihärdig smärta, så jag benådar mig väntetiden på sös, tror det stjälper mer än det hjälper att sitta där och må dåligt till imorgon bitti.

Är rätt orolig av mig som person, men får rida ut stormen även om jag tror jag har alla möjliga sorters cancer nu. Men om det blir mycket värre så åker jag givetvis in. Skippar fest iallafall, korkat med blodförtunnande när man blöder ur arslet!

Tack för alla svar och go helg på er.
Citera
2013-10-12, 18:57
  #10
Medlem
RoaldDahls avatar
Först och främst, låt undersöka i tid och Lycka till!

Sedan... deta med "nummer två". Hela mitt liv har jag trott att det betytt bajsa och "nummer ett" kissa. Men slår man upp dessa begrepp så betyder "nummer två" bajsa mycket och "nummer ett" bajsa lite. Där ser man.
Citera
2013-10-12, 18:59
  #11
Medlem
onemorechances avatar
Hört talas om analsprickor någon gång?

Det kan mycket väl vara det och då kan det blöda när man torkar sig.
Får jag fråga om det svider när du torkar dig då det har kommit blod på pappret?
Citera
2013-10-13, 07:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onemorechance
Hört talas om analsprickor någon gång?

Det kan mycket väl vara det och då kan det blöda när man torkar sig.
Får jag fråga om det svider när du torkar dig då det har kommit blod på pappret?

Min mamma har sagt att hon tror det är det jag har just nu.
Ja det svider, och det svider även när jag skiter. Känner mig jävligt hård i magen just nu, igårkväll också, somnade med lite "hård i magen" värk och vaknade med det också, gick på dass och släppte ett helt jävla krossat champagneglas kändes det som, givetvis blod på pappret och sved så in i satan.

Men som sagt försöker hålla ut till imorgon. Jag kan ta smärta och blod men haaaatar att jag är så jävla orolig just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback