Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-08, 10:48
  #49
Avstängd
Enda och stora tråden där man diskuterar Samus Arans utseende

För er som inte vet så är Samus hjältinnan i Metroid-spelen. Metroid är en Nintendo-serie som startade på sent 80-tal, men som idag tappat väldigt mycket. De flesta i spelintresserade i Sverige vet till exempel idag vad Mario, Zelda och Pokémon är. Men Metroid? Not so much.

Varför inte fokusera mer på Samus sex appeal genom att ta bort den tråkiga rustningen och låta henne springa omkring som Zero Suit Samus hela tiden:

http://img18.imageshack.us/img18/2056/buttus.jpg

Gör en 3D-modell av den där vältränade kroppen och låt henne springa runt så.

Visst har rustningen vissa ikoniska grejer som armkanonen och morphbollen, men Metroid är i stort behov av nytändning, så det skulle knappast vara till seriens nackdel om de plockade bort lite gammalt och ersatte det med nytt.

Vad tror ni? Skulle fler bli intresserade av Metroid om huvudpersonen visade sig som en snygg, vältränad tjej istället för en tråkig rustning som döljer alla kurvor? Jag menar, kolla rumpan! Bara den borde ju skapa ett visst intresse!

Självklart måste det till ett bra spel också, men just det där initiala för att fånga folks uppmärksamhet...
Citera
2013-10-08, 11:28
  #50
Medlem
BigFatCones avatar
Jag som trodde att "alla" visste att Samus är en kvinna. Att klä av henne bara för sakens skull tror jag inte ett dugg på men varför inte ett mer Tomb Raider / Prince of Persia / Assassin's Creed-inspirerat spel? Tycker själv att det är rätt skönt att veta att en av galaxens hårdaste prisjägare är en liten blond kvinna och hon är känd för att hon är en av galaxens hårdaste prisjägare.
Citera
2013-10-08, 14:11
  #51
Medlem
Fina Gubbens avatar
Nä det skulle bara förstöra serien ännu mer. Det viktiga här är att få bort Sakamoto som huvudman till spelet. Han har bevisat att han inte vet vad Metroid handlar om. Istället för utforskning och massiv action satsar han på känslor och story.

Det bästa är att avskeda honom och be Retro skapa en ny 2D (eller 3D FPS likt Prime-spelen) för en nytändning.
Citera
2013-10-18, 12:25
  #52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Nä det skulle bara förstöra serien ännu mer. Det viktiga här är att få bort Sakamoto som huvudman till spelet. Han har bevisat att han inte vet vad Metroid handlar om. Istället för utforskning och massiv action satsar han på känslor och story.

Det bästa är att avskeda honom och be Retro skapa en ny 2D (eller 3D FPS likt Prime-spelen) för en nytändning.
LOL. Du vet väl att Sakamoto blev befodrad 2011 (ett år efter Other M)? Han fick titeln general manager, vilket är samma titel som Miyamoto har, fast för en annan avdelning inom Nintendo.

Det är kanske snarare du som inte vet vad Metroid handlar om?
Citera
2013-10-18, 19:04
  #53
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
LOL. Du vet väl att Sakamoto blev befodrad 2011 (ett år efter Other M)? Han fick titeln general manager, vilket är samma titel som Miyamoto har, fast för en annan avdelning inom Nintendo.

Det är kanske snarare du som inte vet vad Metroid handlar om?
Spelar det någon roll? Både han och Miyamoto hade fått sparken för längesen om Nintendos förra chef fortfarande var vid liv med tanke på besluten dom tagit kring Mario/Metroid. Eller är du helt hundra på att Sakamoto's version om mens och känslor är det rätta Metroid? Är det därför den serien numera anses vara död bland dess ursprungliga fanbase? Metroid blev inte populärt för att det är en kvinna som springer runt, det blev populärt för att man utforskade spännande planeter/rymdskepp och slogs mot rymdvarelser.

Men visst, vänta du på Other M HD till WiiU och lev i villfarelsen att det är ett Metroid-spel du spelar (det är det inte).
Citera
2013-10-23, 08:33
  #54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Spelar det någon roll? Både han och Miyamoto hade fått sparken för längesen om Nintendos förra chef fortfarande var vid liv med tanke på besluten dom tagit kring Mario/Metroid. Eller är du helt hundra på att Sakamoto's version om mens och känslor är det rätta Metroid? Är det därför den serien numera anses vara död bland dess ursprungliga fanbase? Metroid blev inte populärt för att det är en kvinna som springer runt, det blev populärt för att man utforskade spännande planeter/rymdskepp och slogs mot rymdvarelser.

Men visst, vänta du på Other M HD till WiiU och lev i villfarelsen att det är ett Metroid-spel du spelar (det är det inte).

Grejen är ju bara att dagens spelmarknad är överfull av "Metroidvania-spel", så det är inget speciellt längre som det var på 90-talet. Jag tycker för övrigt Other M var kanon, men det är alltid gnällspikarna som låter mest... så det är lätt att tro att alla hatar det.
Citera
2013-10-23, 11:20
  #55
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Grejen är ju bara att dagens spelmarknad är överfull av "Metroidvania-spel", så det är inget speciellt längre som det var på 90-talet. Jag tycker för övrigt Other M var kanon, men det är alltid gnällspikarna som låter mest... så det är lätt att tro att alla hatar det.

Det finns rätt många Metroidvana-spel, det har du rätt. Däremot är det inga av dom som har samma fantastiska känslan av att vara ensam på en främmande planet. Nu har jag inte spelat Other M tror jag så det ska jag inte uttala mig om men när Metroid är bra, då är det utan tvekan min favoritserie. Det är den ena serie där jag faktiskt trivs med att irra runt utan att riktigt veta var det är jag ska. Sen är ju Samus som jag har skrivit riktigt jävla bad ass och det är inte för att hon är kvinna utan för att hon sparkar rymdpiratsstjärt till frukost.

Jag står även fast vid att jag gärna ser ett spel med en smidigare Samus. Jag hade gillat att se henne grapplinghook-svinga sig med samma spänst som prinsen av Persien för att fly från lavan som sprutar ur marken efter att ha besegrat senaste bossen. Eller tänk hur dynamisk hennes wall jump skulle kunna bli.

Eller en återgång till sidscrollandet.
Citera
2013-10-23, 13:39
  #56
Medlem
wzbzs avatar
Fast mycket av poängen med Samus är väl att det är en kvinna som inte är sexualiserad? Utan lika stark och snabb som de manliga motparterna.
Citera
2013-10-23, 15:59
  #57
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Fast mycket av poängen med Samus är väl att det är en kvinna som inte är sexualiserad? Utan lika stark och snabb som de manliga motparterna.
Mjo, det är ju den poängen jag driver i alla fall. Hon är prisjägare, hon är badass, hon har en robotrustning på en kanon på armen - vad mer behöver man egentligen? Bara det är i min värld en tokball karaktär.
Citera
2013-10-23, 21:49
  #58
Medlem
SamusArans avatar
Hur mycket jag än gillar Samus i sin Zero Suit, så föredrar jag henne mest när hon har på sin sin Varia Suit. Det är liksom då allt action händer! Hon är badass helt enkelt! Hon är ju väldigt sårbar med sin Zero Suit och används mest till nödfall ifall hennes riktiga rustning inte funkar som den ska.

Att ta bort hennes rustning enbart for kåta småpojkars skull, skulle förstöra allt som är bra med Metroid. Det räcker med alla hemska fanart som finns med Zero Suit. Ballongbröst, någon?
Citera
2013-10-23, 23:24
  #59
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
De flesta i spelintresserade i Sverige vet till exempel idag vad Mario, Zelda och Pokémon är. Men Metroid? Not so much.

Vad definierar du som en spelintresserad?
Citera
2013-10-25, 11:12
  #60
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det finns rätt många Metroidvana-spel, det har du rätt. Däremot är det inga av dom som har samma fantastiska känslan av att vara ensam på en främmande planet. Nu har jag inte spelat Other M tror jag så det ska jag inte uttala mig om men när Metroid är bra, då är det utan tvekan min favoritserie. Det är den ena serie där jag faktiskt trivs med att irra runt utan att riktigt veta var det är jag ska. Sen är ju Samus som jag har skrivit riktigt jävla bad ass och det är inte för att hon är kvinna utan för att hon sparkar rymdpiratsstjärt till frukost.

Jag står även fast vid att jag gärna ser ett spel med en smidigare Samus. Jag hade gillat att se henne grapplinghook-svinga sig med samma spänst som prinsen av Persien för att fly från lavan som sprutar ur marken efter att ha besegrat senaste bossen. Eller tänk hur dynamisk hennes wall jump skulle kunna bli.

Eller en återgång till sidscrollandet.

Jag förstår inte riktigt varför det ena ska utesluta det andra? På vilket sätt blir hon mindre tuff om hon blir mer sexualiserad?

Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Fast mycket av poängen med Samus är väl att det är en kvinna som inte är sexualiserad? Utan lika stark och snabb som de manliga motparterna.

Återigen, på vilket sätt gör sexualiseringen henne mindre stark?

Citat:
Ursprungligen postat av SamusAran
Hur mycket jag än gillar Samus i sin Zero Suit, så föredrar jag henne mest när hon har på sin sin Varia Suit. Det är liksom då allt action händer! Hon är badass helt enkelt! Hon är ju väldigt sårbar med sin Zero Suit och används mest till nödfall ifall hennes riktiga rustning inte funkar som den ska.

Att ta bort hennes rustning enbart for kåta småpojkars skull, skulle förstöra allt som är bra med Metroid. Det räcker med alla hemska fanart som finns med Zero Suit. Ballongbröst, någon?

Så det är bara småpojkar som är kåta menar du? Ballongbröst? Vad sägs om detta:

http://img18.imageshack.us/img18/2056/buttus.jpg

Bilden är tagen direkt från Zero Mission. Man ser att rumpan är vältränad.

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Vad definierar du som en spelintresserad?

Folk som betalar 500 kronor för sina spel och spelar dem i 50 timmar. Inte folk som betalar 10 kronor och spelar i fem minuter på telefonen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback