Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-07-14, 22:02
  #1
Banned
LeifFörsvararens avatar
Hur går jag till väga om jag vill äga en pistol legalt?
Citera
2006-07-14, 22:03
  #2
Medlem
nojas avatar
Undrar samma sak jag också
Citera
2006-07-14, 22:04
  #3
Medlem
StigAllans avatar
Bli medlem i en skytteklubb och efter någon lagstadgad tidsperiod så kommer du att kunna ansöka om vapenlicens,
Men knarkare ska inte ha vapen!
Citera
2006-07-14, 22:05
  #4
Banned
LeifFörsvararens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Bli medlem i en skytteklubb och efter någon lagstadgad tidsperiod så kommer du att kunna ansöka om vapenlicens,
Men knarkare ska inte ha vapen!

Klart vi ska ha det
Jag är f ö ostraffad det kan vara ett hinder annars?
Citera
2006-07-14, 22:10
  #5
Medlem
Sven Ps avatar
Citat:
Bli medlem i en skytteklubb och efter någon lagstadgad tidsperiod så kommer du att kunna ansöka om vapenlicens
Den tidperioden är på 6 månader. Men de flesta skytteklubbar har en idiotisk regel om att man måste köpa en pistol/revolver i kaliber .22LR. Sedan måste man vara medlem i ytterligare 6 månader för att få köpa en riktig pistol. Dessutom omprövar polisen licensen vart femte år.
Citera
2006-07-14, 22:11
  #6
Medlem
grojn-nies avatar
Hur mycket kostar det, ungefär alltså?
Citera
2006-07-14, 22:19
  #7
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifFörsvararen
Klart vi ska ha det
Jag är f ö ostraffad det kan vara ett hinder annars?

Straffad är ett stort hinder.
Citera
2006-07-14, 23:07
  #8
Medlem
Det är aldrig bra att bli straffad
I övrigt så är jag också intresserad av vad det kan tänkas kosta med skytteklubb och licens. Någon som har någon uppfattning eller dyl.?
Citera
2006-07-14, 23:12
  #9
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuffedmonkey
Det är aldrig bra att bli straffad
I övrigt så är jag också intresserad av vad det kan tänkas kosta med skytteklubb och licens. Någon som har någon uppfattning eller dyl.?

Fördyrt om man inte har ett stort intresse för skytte. Jag skjuter inte pistol själv men däremot gevär och där kostar ett riktigt billigt skott 5:-, om man bortser ifrån .22LR och liknande. Och jag kan tänka mig att under en träning med pistol så drar man iväg 100 skott utan problem.
Citera
2006-07-14, 23:20
  #10
Banned
LeifFörsvararens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Fördyrt om man inte har ett stort intresse för skytte. Jag skjuter inte pistol själv men däremot gevär och där kostar ett riktigt billigt skott 5:-, om man bortser ifrån .22LR och liknande. Och jag kan tänka mig att under en träning med pistol så drar man iväg 100 skott utan problem.

Men ett pistol skott kostar väl runt 40-50öre? Om det stämmer så 40-50kr per gång.
Citera
2006-07-14, 23:27
  #11
Medlem
Sir_Niclass avatar
Det normala under en träningssession på klubben är 10 serier om 5 skott. Om man pangar .22 LR, vilket nybörjare gör, så går det på ca 50*0.3 = 15 kr. Man tränar en gång i veckan. Årsavgifter till klubbar varierar naturligtvis, men 300-500 kr är nog normalt. Fan vet vad snuten tar för licenser numera, är ju ändå bara en engångskostnad...
Citera
2006-07-14, 23:29
  #12
Banned
LeifFörsvararens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_Niclas
Det normala under en träningssession på klubben är 10 serier om 5 skott. Om man pangar .22 LR, vilket nybörjare gör, så går det på ca 50*0.3 = 15 kr. Man tränar en gång i veckan. Årsavgifter till klubbar varierar naturligtvis, men 300-500 kr är nog normalt. Fan vet vad snuten tar för licenser numera, är ju ändå bara en engångskostnad...

Okej, då är frågan om jag orkar. Det blir alltså 6 månader + 6 månaders till träning veckovis för att införskaffa en glock.

Isf kan StigAllan sova gott om nätterna
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback