2013-10-06, 01:43
Medlem
Madame Zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Hoppas nu att taxichauffören i fallet vill hjälpa polisen att hitta GM.

Taxichaffisen har varit i kontakt med polisen...

Från EB:s facebook:

"Sedan finns det ett vittne som har sett allt, det var taxi chaffören som hade stannat för jag skulle åka med honom. Han var även så trevlig så han kom upp till Akuten efter sin arbetstid bara för att höra hur det var med mig och anmäla sig som vittne till polisen. Men vi får se hur det går"

något senare:

"Som ett sista tillägg innan jag lägger ner att vara inne på FB en stund då jag inte borde så taxichaffören var även han utländsk och som skrivit tidigare kom han upp på sin fria tid efter jobbet för att ge ett signalement, bli förhörd och han var verkligen ärligt ledsen över det som hände mig och han undrar vad fan det är för idioter som finns och hur fan kan såna här saker hända ens."
Citera
2013-10-06, 01:49
Medlem
Argus-eyeds avatar
Ska bli intressant att följa sviterna av detta. Blir förmodligen betydligt mindre medial sensation än diverse 'rycka slöja', 'förvägra romer att hyra fordon' och andra s.k. pseudohatbrott. I ett fall som detta kan varken SR eller SVT gå ut och försöka skapa empati för varken gärningsman eller övriga svenskar med utländsk bakgrund. Det här är ett hatbrott emot en etniskt svensk person och alla etniska svenskar är offer idag. Ska även bli intressant att se hur antirasister misstänkliggör den döde och förknippar honom med 'skandaler'. Dessa antirasister verkar inte förstå hur det oprovocerade våldet i samhället ser ut. Vem som står för våldet, hur vanligt det är och hur grovt det är.
Senast redigerad av Argus-eyed 2013-10-06 kl. 01:52.
Citera
2013-10-06, 01:50
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Så om ett misshandelsoffer dör 13 månader efter av sina skador så kan gärningsmannen inte fällas? Känns som att Flashback-skribenterna har sina egna lagar som de tror gäller.

Jo men nu utgick jag från amerikansk praxis, där klassas det automatiskt som mord isf. Åklagaren kan förstås hävda att så är fallet också, men desto längre från en misshandel ett dödsfall inträffar, desto svårare är det att hävda kausalitet. Såvida inte killen hamnar i koma i 2 år och sedan plötsligt dör, men det tillhör inte vanligheterna kanske.
Citera
2013-10-06, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Om ett BO dör i sviterna av en grov misshandel upp till 12 månader efteråt kan GM fällas för mord/dråp, även om det inte är jättetroligt att det sker (kan någon verifiera detta gäller även i Sverige?). Vållande till annans död kan du få vid en olycka, inte en medveten misshandel där det är ställt utom alla rimliga tvivel att GM hade för avsikt att skada BO. Men det verkar ju vara svensk praxis att det är vållande till annans död+misshandel som gäller i Sverige ändå.

1. shhsss

2. Visst kan de det, däremot kommer det sannolikt att rubriceras som försök till dråp/mord ifall det kan styrkas att så var uppsåtet med handlingarna.

3. Det finns ett visst utrymme för vållande till annans död även ifall uppsåtet tex. var misshandel, ringa misshandel eller grov misshandel. Däremot brukar tex. synnerligen grov misshandel så att säga överträffa vållande till annans död på ett sådant vis att vållandet inte prövas även om det per automatik uppfylls avseende risktagande kriteriet/rekvisitet.
Citera
2013-10-06, 01:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Så om ett misshandelsoffer dör 13 månader efter av sina skador så kan gärningsmannen inte fällas? Känns som att Flashback-skribenterna har sina egna lagar som de tror gäller.

Det spelar väl ingen roll när offret dör? Det är orsakssambandet och uppsåtet som räknas.

Har svårt att tro att GM hade uppsåt att döda. Men han hade uppsåt att misshandla grovt. Sedan blev (kanske) konsekvensen att offret dog utan att det var GMs avsikt i den delen.

Grov misshandel och vållande till annans död är det. Sedan finns ju det där med synnerligen grov misshandel och grovt vållande till annans död också. Men det är överkurs för mig.

Om det nu är så att det var helt oprovocerat så ger det en rejäl påbackning på straffet också. Domstolarna ser inte med blida ögon på när folk bara blir överfallna bara sådär.
Citera
2013-10-06, 02:24
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonadar
Här är det bekräftat:
https://www.facebook.com/GunnarPetzall
Vad menar du nu? Jag känner Gunnar sedan många år tillbaka men har inte haft kontakt med honom under det senaste året. Hur är han inblandad? Har själv inte Facebook så jag kan inte se vad du syftar på. Jag har svårt att tänka mig att Gunnar var aktiv inom SD eller SDU för den delen, så jag hoppas att han inte är BO. Nu har jag bara läst första sidan då jag direkt fastnade för ditt inlägg.

Ber om ursäkt för att jag gick OT, men jag kunde inte låta detta vara.
Citera
2013-10-06, 02:33
Medlem
Ree81s avatar
Ska bli intressant att se medias reaktion, om det blir någon alls.

Om det finns fler uppgifter om den eventuella gärningsmannen (som definitivt kan dömas till dråp), som den där redogörelsen för några sidor sen, så posta gärna. Man tycker ju att BO borde gjort allt i sin makt att försöka få fast honom, däribland kontaktat åtminstone Taxibolaget, och försökt få fram eventuella vittnen.

Om det är någon som bor i närheten kan det vara en idé att sätta upp lite lappar om händelsen vid brottsplatsen, nu när den eskalerat.
Citera
2013-10-06, 02:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Filantropi
Vad menar du nu? Jag känner Gunnar sedan många år tillbaka men har inte haft kontakt med honom under det senaste året. Hur är han inblandad? Har själv inte Facebook så jag kan inte se vad du syftar på. Jag har svårt att tänka mig att Gunnar var aktiv inom SD eller SDU för den delen, så jag hoppas att han inte är BO. Nu har jag bara läst första sidan då jag direkt fastnade för ditt inlägg.

Ber om ursäkt för att jag gick OT, men jag kunde inte låta detta vara.
"My friend Erik died yesterday, probably from the injuries he sustained in August when he was violently assaulted by a person in central Uppsala.

I am lost for words. This was entirely unexpected."
Saxat direkt från Gunnars Facebook, han har inget med misshandeln att göra förutom att han kände Erik.

Det blir spännande att se ifall aftonbladet/expressen skriver om detta men förmodligen inte. Hur kommer det sig att gärningsmännen fortfarande är på fri fot ifall misshandeln skedde för över en månad sen?
Citera
2013-10-06, 02:45
Medlem
nero1s avatar
Jag delar inte BO uppfattning om att GM förmodligen tränar någon form av kampsport, enbart på grund av att han, 105kg tung, blir knockad av en som är fysiskt mycket mindre. Man är ingen Stål-Tarzan bara för att man väger över 100 kilo. Är man inte beredd på slaget, så krävs det faktiskt inte särskilt kraftigt våld mot käken för att man skall gå i däck för ett par sekunder. Dom flesta vuxna män kan generera tillräckligt med kraft i ett slag för att för ett par sekunder sänka en kraftigare person som inte alls är beredd att slaget kommer. Hade det varit någon som verkligen besitter slagkraft, så hade BO inte rest sig på ett bra tag efter det att han mottagit slaget från GM.
Att BO kvicknade till på ett par sekunder tyder snarare på att slaget inte var utdelat av Rocky Marciano, utan snarare kanske en miljöpartist på dåligt humör... Vem som helst kan slå ett knytnävsslag, inget man behöver hålla på med kampsport för att göra. Precis samma som att man inte behöver spela fotboll i Serie A för att kunna få till en rackar-rökare när man sparkar bort någon ungjävels boll på gården...

Men som folk varit inne på tidigare: Något borde ha skett innan som triggade i gång GM att nita BO. Att någon misshandlar en annan helt rakt upp och ner utan någon som helst anledning är nog ändå ganska ovanligt. Att GM påståtts skrika "svennejävel" innan slaget, tyder väl på att GM blivit "kränkt" över något. Förmodligen en ren skitsak, men för lättkränkta hottentottar så krävs det inte mycket för att hedern skall sättas på spel... Förresten, är BO's politiska engagemang i SDU välkänt i Uppsala? Vet Achmed på gatan vem den här killen var och vilka åsikter han hade?
Citera
2013-10-06, 02:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Jag delar inte BO uppfattning om att GM förmodligen tränar någon form av kampsport, enbart på grund av att han, 105kg tung, blir knockad av en som är fysiskt mycket mindre. Man är ingen Stål-Tarzan bara för att man väger över 100 kilo. Är man inte beredd på slaget, så krävs det faktiskt inte särskilt kraftigt våld mot käken för att man skall gå i däck för ett par sekunder. Dom flesta vuxna män kan generera tillräckligt med kraft i ett slag för att för ett par sekunder sänka en kraftigare person som inte alls är beredd att slaget kommer. Hade det varit någon som verkligen besitter slagkraft, så hade BO inte rest sig på ett bra tag efter det att han mottagit slaget från GM.
Att BO kvicknade till på ett par sekunder tyder snarare på att slaget inte var utdelat av Rocky Marciano, utan snarare kanske en miljöpartist på dåligt humör... Vem som helst kan slå ett knytnävsslag, inget man behöver hålla på med kampsport för att göra. Precis samma som att man inte behöver spela fotboll i Serie A för att kunna få till en rackar-rökare när man sparkar bort någon ungjävels boll på gården...

Men som folk varit inne på tidigare: Något borde ha skett innan som triggade i gång GM att nita BO. Att någon misshandlar en annan helt rakt upp och ner utan någon som helst anledning är nog ändå ganska ovanligt. Att GM påståtts skrika "svennejävel" innan slaget, tyder väl på att GM blivit "kränkt" över något. Förmodligen en ren skitsak, men för lättkränkta hottentottar så krävs det inte mycket för att hedern skall sättas på spel... Förresten, är BO's politiska engagemang i SDU välkänt i Uppsala? Vet Achmed på gatan vem den här killen var och vilka åsikter han hade?

Nej, det är det inte och det är till 99% svenskar som drabbas och där gärningsmännen/mannen är invandrare.
Sker flera varje vecka och en del slutar riktigt jävla illa.

"Hey jävla svenne, ge mig cigg" Pang* och sen om man har tur så hoppar dom inte på en när man ligger på marken.
Citera
2013-10-06, 03:24
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
Nej, det är det inte och det är till 99% svenskar som drabbas och där gärningsmännen/mannen är invandrare.
Sker flera varje vecka och en del slutar riktigt jävla illa.

"Hey jävla svenne, ge mig cigg" Pang* och sen om man har tur så hoppar dom inte på en när man ligger på marken.
Visst händer det, men ofta så inleds nog en misshandel med att Achmed upplevt sig kränkt på något vis. En nekad cigg kan i och för sig vara tillräckligt för att Achmed skall behöva återställa hedern. Så kan det gått till. Men misshandeln på SDU:aren kan ju också ha föregåtts av lite kvällstjafs i korvkön... Inte direkt ovanligt det heller. Sen hjälper det ju inte att Achmed och hans artfränder är begåvningshandikappade och helt urusla i konflikthantering...
Citera
2013-10-06, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belua
Tragiskt, sånt här ska inte få hända i en demokrati.

Demokrati har ingenting med saken att göra. Det du antagligen menade var inte något sådant här inte ska behöva hända i ett civiliserat samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in