2013-10-06, 00:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Jag funderar lite på detta med den sent uppkomna skadan. Åklagaren måste väl kunna bevisa att skadan bara kan vara en direkt följd av misshandeln för att kunna leda detta till en fällande dom. Hur lätt/svårt tror ni att det är?

Utan att vara läkare och ta del av den rättsmedicinska undersökningen är det naturligtvis omöjligt att svara på hur svårt det är. Det kanske inte finns någon koppling mellan misshandeln och dödsfallet, det vet vi ju inte.
Citera
2013-10-06, 00:14
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hur vanligt är det att man avlider av sviterna av en misshandel, över en månad efter den inträffat?
Utan att ha något konkret svar, tänker jag spontant på Beatlesmedlemmen Stu Sutcliff som antas ha drabbats på detta sätt, och då rörde det sig om flera månader efter misshandeln.
Citera
2013-10-06, 00:17
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Detta är illa, även om det givetvis kommer bedömas som dråp snarare än mord.
Om det är en gammal misshandel som nu lett till döden så hoppas jag man gör ett rejält omtag på utredningen, oavsett vem som nu gjort detta och varför.

Mycket illa.

Ett möte mellan människor kommer det antagligen att rubriceras som skulle jag tro,

precis som när nybyggaren i Landskrona mördade Inger 78 helt ursiningslöst på en parkeringsplats. Han satt i några månader och käkade ostmackor och idag lever med skyddad identitet och froterar sig på bidrags pengar.
Citera
2013-10-06, 00:19
Medlem
Citat:
Mer troligt att det rubriceras som (grov?) misshandel och vållande till annans död.

Grov misshandel rubriceras det förmodligen MINST som om offret avlidit till följd av misshandeln.

Förutsatt att dödsfallet har med misshandeln att göra så är det förstås något som tas i beaktande.

Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Det lär ju bli en hel del juridiskt bråk om det är misshandeln eller något annat - som vi kanske inte känner till - som orsakat att han dog.
Blir nog svårt att styrka, men om man lyckas kan man kanske få till ett dråp eller vållande.

Dråp är ett alternativ, märkligt nog. Egentligen rör det sig om mord alternativt grov misshandel och vållande till annans död. Jag har inte förstått detta användande av dråprubriceringen i tid och otid.

"Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."

Så enkelt. Det är enligt lagen mord om man "berövar annan livet".

Sedan följer följande formulering:

"Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."

Som kommentar till lagtexten kan man läsa:

"En huvudregel vid dråp är att gemene man skulle ha förståelse för vad gärningsmannen gjort, rätten däremot kan inte acceptera beteendet. Mord enligt 1 § är aldrig varken förståeligt eller försvarligt, dråp 2 § kan vara förståeligt men aldrig försvarligt och uppsåtligt dödande vid en nödvärnssituation 24 kap. 1 § BrB kan vara både förståeligt och försvarligt"

Sveriges domstolar tycks aldrig kunna läsa så långt...
Citera
2013-10-06, 00:20
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Hade en vän som dog X antal månader efter en bilkrash där han fick en liten blödning i hjärnan som aldrig hittades men som vid obduktion kunde fastställas.
Citera
2013-10-06, 00:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Utan att ha något konkret svar, tänker jag spontant på Beatlesmedlemmen Stu Sutcliff som antas ha drabbats på detta sätt, och då rörde det sig om flera månader efter misshandeln.

Okej, det verkar dock röra sig om en lite grövre misshandel, som bland annat ledde till skallfraktur. Dessutom ville han enligt Wikipedia-artikeln inte uppsöka sjukvård.

Citat:
The cause of Sutcliffe's cerebral hemorrhage is unknown, although it is believed to have been started by an earlier head injury, as he was either kicked in the head, or thrown, head first, against a brick wall during a fight outside Lathom Hall, after a performance in January 1961.[66] According to former manager Allan Williams, Lennon and Best went to Sutcliffe's aid, fighting off his attackers before dragging him to safety. Sutcliffe sustained a fractured skull in the fight and had his little finger unintentionally broken by Lennon.[67] Sutcliffe refused medical attention at the time and failed to keep an X-ray appointment at Sefton General Hospital.[67] However, in a post to the New York Times, Sutcliffe's friend, Mersey Beat editor Bill Harry, claimed that Sutcliffe did not appear at Lathom Hall at the time Williams said the attack had happened. According to Harry, Sutcliffe's mother told him that he had fallen down the steps from the attic room in Kirchherr's house, and that Neilsa Kirchherr, Astrid's mother, confirmed this.[68]

Kanske har neurovetenskapen också utvecklats en del de senaste femtio åren. Så, jag vet inte om jämförelsen är helt rättvis.

Edit: Enligt posten ovan, och ett PM jag fick, verkar det som att man kan drabbas av dödliga hjärnskador som först inte upptäcks.

EB skriver också på Facebook att han slog bakhuvudet i backen när han föll av det första slaget, och därefter fick motta ytterligare slag. Låter som en mycket rå misshandel, som kan orsaka dödliga skador.
Senast redigerad av Troian 2013-10-06 kl. 00:34.
Citera
2013-10-06, 00:44
Medlem
En utförligare beskrivning från BO kring händelsen. Hur svårt borde det vara att få fatt denna person egentligen? Tycker inte borde vara så svårt, många måste ju ha sett detta.

Citat:
Jag lade upp texten medans jag fortfarande hade kraftig hjärnskakning men det var bara 1 gärningsman. Jag har fortfarande hjärnskakning och borde inte sitta och fokusera mig och lägga min energi på detta men då jag ej kunde förstå hur pass stor uppmärksamhet (över 1000 delningar på den nu) min post skulle få så skulle jag ha skrivit ut längre vad som hände. [...]

Många har anklagat mig för att ha ljugit, förvridit sanningen och så vidare men det är omöjligt för mig att skriva ut hela historian eftersom jag knappt kommer ihåg allt då jag blev knockad på första slaget då jag inte var bered alls och åkt och slog huvudet i asfalten. Med tanke på att killen var både kortare och mycket smalare än mig så förutsätter jag att han måste träna någon form av kampsport för att kunna utdela den knocken han gjorde då jag har låg tyngdpunkt, väger ca 105kg men ändå blir så pass knockad så jag är medvetslös ett par sekunder och sedan vacklar mig upp och då försöker gärningsmannen få mig att bråka tillbaka men jag var så groggy då och jag har väldigt kraftiga minnesluckor än idag efter det.

Sedan kom det fram en kille av utländsk härkomst som tog tag i gärningsmannen och drog bort han från mig och taxi chauffören hjälper mig in i taxin. Men en taxi som är ute sent en torsdags kväll har ofta rutorna nere för att höra om folk ropar efter taxi, vilket även denna taxi hade. Innan taxi chaffören han sätta sig i bilen, blåsa igång alkolås vilket tar ett par sekunder och åka iväg en bit så hinner gärningsmannen slita sig fri från han som hade civilkurage och höll fast honom och han nita mig ca 7-8 gånger till i ansiktet när jag sitter nästan medvetslös i taxin och har precis fått på mig bältet, sedan försvinner gärningsmannen som jag har förstått det men mitt minne är ganska otydligt efter första smällen.

Jag har varit hos folk som lär ut kampsport och bett dom bedöma om gärningsmannen med största sannolikhet gör det och alla har sagt ja eftersom en vanlig person inte knockar en person som jag blev samt att slagen var alldeles för snabba och välplacerade (har åkt till 3 olika ställen i Uppsala, eller snarare fått skjuts men ändå).

Som sagt det är omöjligt för mig att skriva ut allting som hände men för den som är intresserad så blir det väll offentliga handlingar när det läggs ner alternativt går till domstol? Jag sitter själv och försöker hitta förövaren genom kontakter, kontakt med kampsportsklubbar och via internet såklart men det är svårt.

http://www.exponerat.info/svennedjav...ent-1021435225
Citera
2013-10-06, 00:59
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Det här inträffade alltså i augusti. EB skriver:

Nu framgår det inte när han ska ha dött, men han har gjort inlägg den 30 september. Hur vanligt är det att man avlider av sviterna av en misshandel, över en månad efter den inträffat? Naturligtvis kan det ske om man drabbas av hjärnblödning och i praktiken är hjärndöd, men i det här fallet ska han enligt han själv klarat sig relativt bra.

Det är alltså inte en retorisk fråga, jag är inte tillräckligt kunnig inom medicin för att kunna svara på den, men nån annan kanske vet.

Edit: Felskrivning.
Det är inte alls ovanligt när det gäller våld mot huvudet. Jag känner till flera fall där människor avlidit flera månader efter ha råkat ut för trauma mot hjärnan, framförallt vid trafikolyckor. Hela kroppen blir försvagad, immunförsvaret, så att man kan dö pga en kraftig förkylning t.ex. Men det är relaterat till hjärnskadan. Han kan också ha fått en bristning långt efter pga slagen mot huvudet.
Det är mycket farligt med våld mot huvudet tyvärr.
Citera
2013-10-06, 01:15
Medlem
Rebellion79s avatar
Okej, han fick stryk, men var det oprovocerat?
Ser han skrivit det, men svårt förstå någon kan slå sönder någon sådär utan att det förekommit ett
hetsigt ordbyte dessförinnan eller liknande.
Citera
2013-10-06, 01:17
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Sveriges domstolar tycks aldrig kunna läsa så långt...

Betydligt mer troligt att nötterna på Flashback inte förstår lagtext samt praxis.
Citera
2013-10-06, 01:17
Medlem
ZuparNs avatar
Det går nog inte att rubricera detta som mord eller dråp, om nu gärningsmannen inte haft ett uppsåt att döda denna kille.

Dessutom måste en adekvat kausalitet föreligga, d.v.s. ett orsakssamband mellan misshandeln och dödsfallet, som tycks ha kommit cirka 1 månad efter misshandeln.
Om vi förutsätter att det förelegat en kausalitet mellan misshandeln och dödsfallet, kan det i sådana fall rubriceras som grov misshandel? Jag har svårt att tro detta, då effekten varit "dödsfallet". I sådana fall känns vållande till annans död som mer troligt, förutsatt att gärningsmannen inte haft någon form av uppsåt att döda killen.

Vad säger ni? Någon som vet vad detta kan klassas som?
Senast redigerad av ZuparN 2013-10-06 kl. 01:20.
Citera
2013-10-06, 01:20
Medlem
Teh_Masterers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebellion79
Okej, han fick stryk, men var det oprovocerat?
Ser han skrivit det, men svårt förstå någon kan slå sönder någon sådär utan att det förekommit ett
hetsigt ordbyte dessförinnan eller liknande.

Det är inte omöjligt - är man lång och halvgrov så skulle jag säga att risken att bli misshandlad ökar markant. Man kanske ser för självsäker ut eller bara upplevs som "provocerande" för att man är stor och tar plats. Eftersom att invandraren som misshandlade honom var både kortare och smalare (enligt BO:s egen beskrivning) så är det ju inte omöjligt att GM var full och ville visa sig på styva linan mot svennejäveln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in