2013-10-05, 16:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Videon bevisar inte på vilket sätt superposition skulle stämma. Tack för video i all fall. Men som sagt, inte alla fysiker är överens om superposition. Se denna referens:

Survey shows physicists can't agree on fundamental questions about quantum mechanics

Se även denna video (om du har tid. 14 min lång) :

Quantum Mechanics (an embarrassment) - Sixty Symbols

Det är bra att få lite större perspektiv om den saken, eller hur?

Precis, men större perspektiv brukar inte ta så stort hänsyn till kryphåls-sökande kritik; vilket kan eller inte kan vara fallet med dina länkar (som jag inte kan se).
Citera
2013-10-05, 17:02
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Superposition används inom vissa datorer. Vad är det du inte förstår? Tunnling är det som får din mobil att fungera.
Har du läst artikeln som du fick?
Citat:
Back in 2011, a survey was taken of various physicists and mathematicians at a conference on "Quantum Physics and the Nature of Reality" in Austria. Thirty-three of the world's top experts were asked to list their favorite interpretation of quantum mechanics.

The result? Not a single one of the interpretations could even garner a simple majority vote. Ninety years after the theory was first developed, there's still no consensus on what quantum physics actually means. "I’ll go out on a limb to suggest that the results of this poll should be very embarrassing to physicists," wrote cosmologist Sean Carroll.

Se, MentosFruitcore. Det råder ingen konsensus bland fysiker om den saken. Hur kommer det sig att det inte råder konsensus bland dem, tror du? Förnekar de att superposition används inom vissa datorer, eller vad är deras förklaring?

Som du vet så finns det olika tolkningar av kvantmekaniken. Copenhagen tolkningen är den mest kända som man lär ut till folk, där superposition förekommer. Sen finns det andra tolkningar där superposition inte förekommer. Och då förklarar man att okända variabler orsakar att vågfunktionen kollapsar och inte genom observation. Som sagt, inta alla tror på superposition. Jag önskar också att jag trodde på superposition, men den dagen då detta blir ett faktum så kommer alla över hela världen att tro på detta. Tro på mig.
Citera
2013-10-05, 17:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Som du vet så finns det olika tolkningar av kvantmekaniken. Copenhagen tolkningen är den mest kända som man lär ut till folk, där superposition förekommer. Sen finns det andra tolkningar där superposition inte förekommer. Och då förklarar man att okända variabler orsakar att vågfunktionen kollapsar och inte genom observation. Som sagt, inta alla tror på superposition. Jag önskar också att jag trodde på superposition, men den dagen då detta blir ett faktum så kommer alla över hela världen att tro på detta. Tro på mig.

Vilket i så fall ledar till att DIN 'guds' existens blir ännu mera osäker, eftersom du plockar bort den extra-kosmiska existensnivåns kredibilitet, som du nödvändigvis måste förlita dig på i din positivist-dispyt med dom positivistiska materialisterna.

Grattis, du har precis förnekat ditt eget 'starkaste kort'; vilket inte har nämnvärd betydelse för DSFM som legitimeras av magkänslan. Där ser du vad urskilningslös semantik och okunskap kan leda till.
Citera
2013-10-05, 17:37
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Citat:
Se, MentosFruitcore. Det råder ingen konsensus bland fysiker om den saken.

Om vad, hur man ska tolka kvantmekaniken? Har jag aldrig påstått heller.

Citat:
Hur kommer det sig att det inte råder konsensus bland dem, tror du?
För att vissa har olika uppfattningar... Vad menar du?

Citat:
Förnekar de att superposition används inom vissa datorer, eller vad är deras förklaring?

Ser ingenstans i artikeln någon som förnekar att superposition appliceras inom teknik osv. Igen, vad menar du?

Citat:
Som du vet så finns det olika tolkningar av kvantmekaniken. Copenhagen tolkningen är den mest kända som man lär ut till folk, där superposition förekommer.

Mm. Som jag sagt tidigare, är superposition en definitionsfråga.

Citat:
Sen finns det andra tolkningar där superposition inte förekommer. Och då förklarar man att okända variabler orsakar att vågfunktionen kollapsar och inte genom observation.

Har jag också läst om, men håller mig till Köpenhamns-tolkningen.

Citat:
Som sagt, inta alla tror på superposition. Jag önskar också att jag trodde på superposition, men den dagen då detta blir ett faktum så kommer alla över hela världen att tro på detta. Tro på mig.
Jag tror du kommer förstå konceptet bättre om du läser på. Inget inom kvantfysik bryter mot några naturlagar osv.

Hur kom vi in på det här ens? Det här är tråden om den enda Guden, DFSM.
Citera
2013-10-05, 17:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Kunskaps1s skenande semantiska akrobatik, som tog makten från honom och blev kontraproduktiv istället för att stödja hans påståenden.

Iövrigt var det visst jag som introducerade superpositions-konceptet om DFSM.
Citera
2013-10-05, 18:01
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
För att vissa har olika uppfattningar... Vad menar du?
Jag menar att det finns olika tolkningar av kvantmekaniken och att ingen konsensus råder kring superposition.
Citat:
Ser ingenstans i artikeln någon som förnekar att superposition appliceras inom teknik osv. Igen, vad menar du?
Jag menar att de fysiker som inte tror på superposition, tror ju därför inte heller på att superposition skulle appliceras inom tekniken. Så min fråga var, hur dessa fysiker kunder förneka detta?

Citat:
Har jag också läst om, men håller mig till Köpenhamns-tolkningen.

Jag tror du kommer förstå konceptet bättre om du läser på. Inget inom kvantfysik bryter mot några naturlagar osv.
Det är inte alla som tror på Köpenhamns-tolkningen, det finns andra tolkningar. Själv tror jag inte på denna tolkning då min hjärna inte kan acceptera detta. Köpenhamns-tolkningen bryter nämligen mot logikens lagar. Det är ju inte så konstigt att så många studenter protesterar när de lär sig om detta på universitet. Läraren säger bara att vi inte kan logiskt förstå det och vi får bara acceptera det, helt enkelt.

Citat:
Om superposition motbevisas så är därmed DFSM motbevisad.
Senast redigerad av kunskap1 2013-10-05 kl. 18:38.
Citera
2013-10-06, 00:31
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag menar att det finns olika tolkningar av kvantmekaniken och att ingen konsensus råder kring superposition.

Superposition är den position som alla partiklar är i innan man observerar dem. Det utnyttjas i din mobil och dator. Hur fan kan det inte var konsensus på att det fungerar?

Citat:
Jag menar att de fysiker som inte tror på superposition, tror ju därför inte heller på att superposition skulle appliceras inom tekniken.

Fel. Finns nästan inga fysiker som uttalar tvekan mot superposition. Men hur som helst är det fakta att superposition appliceras inom modern teknik. Det är ingen fråga om tro.

Citat:
Det är inte alla som tror på Köpenhamns-tolkningen, det finns andra tolkningar. Själv tror jag inte på denna tolkning då min hjärna inte kan acceptera detta. Köpenhamns-tolkningen bryter nämligen mot logikens lagar.

Nämn de logiska lagar som kvantfysiken bryter mot. Du har inte precis gjort dig känd för att vara så bra på det där med logik.

Citat:
Om superposition motbevisas så är därmed DFSM motbevisad.

eh, nej? Superposition handlar om en definition av icke-observerade system.
Citera
2013-10-06, 00:51
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Superposition är den position som alla partiklar är i innan man observerar dem. Det utnyttjas i din mobil och dator. Hur fan kan det inte var konsensus på att det fungerar?

"Det där är ju bara en teori"
Citera
2013-10-06, 00:55
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
"Det där är ju bara en teori"
Så var det, ja.
Citera
2013-10-06, 04:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Har du läst artikeln som du fick?

Se, MentosFruitcore. Det råder ingen konsensus bland fysiker om den saken. Hur kommer det sig att det inte råder konsensus bland dem, tror du? Förnekar de att superposition används inom vissa datorer, eller vad är deras förklaring?

Som vanligt springer hjärnan ifrån dig.
Känns det aldrig hopplöst att hela tiden springa efter och jaga den?

Om tekniken med superposition förekommer i dagens teknik vad menar du det annars skulle vara som finns där inne som utför just detta?

Sedan, att hela fältet kvantmekanik har lite olika tolkningar bland forskare tycker du det är underligt? Troligen inte om du nu inte är totalt obildad i ämnet. Vissa tror på strängteori, andra tror på än mer underliga förklaringar medans majoriteten tror på mer mainstream förklaringar.

Men visa i stället en forskare som inte accepterar superposition som har fått genomslag för den idén i stället för att lägga ut rökridåer om oenighet inom hela fältet kvantmekanik.
Citera
2013-10-06, 09:11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Själv tror jag inte på denna tolkning då min hjärna inte kan acceptera detta. Köpenhamns-tolkningen bryter nämligen mot logikens lagar.
Ja, tänk så enkelt allt hade blivit om du hade tänkt likadant vad gäller religion. Alla logiska fel som existerar inom kristendomen borde väl göra att du inte accepterar den heller?

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Om tekniken med superposition förekommer i dagens teknik vad menar du det annars skulle vara som finns där inne som utför just detta?
Ja det måste väl vara gud?
Citera
2013-10-06, 09:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja det måste väl vara gud?
LOL

Tänk på att det är en gammal farbro du talar med.
Hjärnblödningen kan vänta än några år tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in