2013-10-05, 20:38
Medlem
mercys avatar
Undrar hur det blir med det nedbrända huset. Kan fastighetsägaren verkligen få ersättning från försäkringsbolaget när branden är anlagd?
Citera
2013-10-05, 20:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Undrar hur det blir med det nedbrända huset. Kan fastighetsägaren verkligen få ersättning från försäkringsbolaget när branden är anlagd?
Jag valde ett försäkringsbolag på måfå. Jag vet inte om det gällar alla försäkringsbolag.

Försäkringen gäller inte för
Citat:
stöld/skadegörelse
– som utförs av någon som omfattas av
försäkringen eller som bor i det försäkrade
huset
Citera
2013-10-05, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag valde ett försäkringsbolag på måfå. Jag vet inte om det gällar alla försäkringsbolag.

Försäkringen gäller inte för
Detta är ju varken stöld eller skadegörelse...
Vad menas med "bor". Tolkar man det strikt borde det inte gå art försäkra hotell.
Citera
2013-10-05, 21:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Detta är ju varken stöld eller skadegörelse...
Vad menas med "bor". Tolkar man det strikt borde det inte gå art försäkra hotell.
Är inte mordbrand skadegörelse? Hotell omfattas inte av villaförsäkring.
Citera
2013-10-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy

Borde det inte bli en "uppgörelse" mellan fastighetsägarens och den åtalades respektive försäkringsbolag?
Citera
2013-10-05, 21:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Borde det inte bli en "uppgörelse" mellan fastighetsägarens och den åtalades respektive försäkringsbolag?
Om GM:s försäkring ska gälla så måste det vara ansvarsförsäkringen. Omfattar ansvarsförsäkringar uppsåtliga brott? Jag tror inte det.
Citera
2013-10-05, 21:28
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Om GM:s försäkring ska gälla så måste det vara ansvarsförsäkringen. Omfattar ansvarsförsäkringar uppsåtliga brott? Jag tror inte det.

Men kan inte fastighetesägaren via en separat åtalspunkt få skadestånd?
Sen vet jag inte hur svårt/lätt det är att få ett utdömt skadestånd utbetalat?
Citera
2013-10-05, 21:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Men kan inte fastighetesägaren via en separat åtalspunkt få skadestånd?
Sen vet jag inte hur svårt/lätt det är att få ett utdömt skadestånd utbetalat?
Självfallet kommer han att begära skadestånd, eller försäkringsbolaget kommer att göra det om det har gått emellan. Och kan GM inte betala så får Brottsskadefonden träda in.

Tillägg: Läste precis att Brottsskadefonden ersätter främst personskador, så det blir svårt att få ersättning därifrån också.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-05 kl. 21:33.
Citera
2013-10-05, 21:34
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Självfallet kommer han att begära skadestånd, eller försäkringsbolaget kommer att göra det om det har gått emellan. Och kan GM inte betala så får Brottsskadefonden träda in.

Tillägg: Läste precis att Brottsskadefonden ersätter främst personskador, så det blir svårt att få ersättning därifrån också.

Tack för svar. Jag skulle personligen ha svårt att bo kvar i ett hus på en gård där en dåre eldat upp sina två barn. Fy, stackars fastighetsägare också i detta.
Citera
2013-10-05, 21:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Tack för svar. Jag skulle personligen ha svårt att bo kvar i ett hus på en gård där en dåre eldat upp sina två barn. Fy, stackars fastighetsägare också i detta.
Om han väljer att flytta blir det nog svårsålt av samma orsak.
Citera
2013-10-05, 21:38
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Om han väljer att flytta blir det nog svårsålt av samma orsak.

Såklart
Citera
2013-10-05, 21:39
Bannlyst
Citat:
Är inte mordbrand skadegörelse? Hotell omfattas inte av villaförsäkring.
Skadegörelse är ju ett annat brott...
Har skrivit om ett fall i Skåne där ett samboförhållande tog slut genom att mannen eldade upp lägenheten som han bott i och som var ägdes av kvinnan. Försäkringsbolaget ordnade allt åt kvinnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in