2013-10-05, 10:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
I vilket syfte skulle min underbara mamma säga till mig att döda min son?

T.ex. psykisk sjukdom.

Citat:
Ja, du... hur ska jag bevisa en metafysisk existens som inte går att observera med de empiriska verktygen. Om du ger mig förslag hur jag ska gå tillväga så ställer jag upp, är vi överens?

Du har annars försökt flittigt tidigare på tråden om att bevisa 'guds' existens. Men det blev ett flopp p.g.a. ohållbarheten i din hitta-på retorik.
Citera
2013-10-05, 10:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns ingen "hela tiden" i en extra-kosmisk existensform. Det är ett av dina hitta-på koncepter.
Hur vet du att ingen tid existerar i en metafysisk existens form?
Citera
2013-10-05, 10:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Därmed kan vi inte observera ett system i superposition. Så fort vi observerar systemet är det inte i superposition längre. Så definieras superposition, eller hur? Man kan bara motsäga sig själv när man påstår att man kan observera ett system i superposition, eller hur?

Lär dig nu först om vetenskapens systematiska metodologi och den tillhörande filosofiska logik, epistemologi och metafysik.

Så vi kan undvika att debattera mot dina strawmen och/eller delta i ditt väderkvarnskrig.
Citera
2013-10-05, 10:55
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:

Du har annars försökt flittigt tidigare på tråden om att bevisa 'guds' existens. Men det blev ett flopp p.g.a. ohållbarheten i din hitta-på retorik.
Och hur ska man lägga fram sina argument, när det enda du gör är att förneka dessa utan att komma med argument. Det enda du kommer med är "jo/nej", "falsk analogi" etc utan att skriva varför. Detta kallas för hitte-på retorik, eller hur farbror Bogo?
Citera
2013-10-05, 10:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Lär dig nu först om vetenskapens systematiska metodologi och den tillhörande filosofiska logik, epistemologi och metafysik.
Se där Bogomil, detta är ett tydligt ad hominem.

Citat:
Så vi kan undvika att debattera mot dina strawmen och/eller delta i ditt väderkvarnskrig.
Vad har du för argument att mina argument skulle vara strawmen?
Citera
2013-10-05, 11:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns ingen "hela tiden" i en extra-kosmisk existensform. Det är ett av dina hitta-på koncepter.

Citat:
Hur vet du att ingen tid existerar i en metafysisk existens form?

Postulatet är ditt, och tills dess du beläggar det är det bara DITT trams. Jag påstår inte 'absolut' att det inte kan finnas extra-kosmisk tid (även om det sannoliken inte är fallet).

Lär dig om vetenskapens metodologi och dens tillhörande filosofi före du börjar tramse runt i dom.
Citera
2013-10-05, 11:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och hur ska man lägga fram sina argument, när det enda du gör är att förneka dessa utan att komma med argument.

"MAN" lär sig om vetenskapens systematiska metodologi och dens tillgörande filosofi .... först.

Citat:
Det enda du kommer med är "jo/nej", "falsk analogi" etc utan att skriva varför.

Det är ditt eget problem att du springar i den djupa delen av bassängen utan att kunne simma.

Citat:
Detta kallas för hitte-på retorik, eller hur farbror Bogo?

Nix, det kallas för kritik av inkompetens .... sannoliken med ett Dunning-Kruger syndrom på köpet.
Citera
2013-10-05, 11:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det är saklig kritik. Slute spela på offer-rollen.

Citat:
Vad har du för argument att mina argument skulle vara strawmen?

Din inkompetens och okunnighet.
Citera
2013-10-05, 13:16
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Det är snarare en uppmaning. Du vet ju bevisligen inte så mycket om hur vetenskapen fungerar.
Citera
2013-10-05, 14:12
Medlem
MentosFruitcores avatar
Kunskap1, hittade en bra video:http://www.youtube.com/watch?v=g_IaVepNDT4

Om du har tid. 6-7 minuter lång pedagogisk video som förklarar hur superposition används inom dator som information.
Citera
2013-10-05, 16:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Kunskap1, hittade en bra video:http://www.youtube.com/watch?v=g_IaVepNDT4

Om du har tid. 6-7 minuter lång pedagogisk video som förklarar hur superposition används inom dator som information.
Videon bevisar inte på vilket sätt superposition skulle stämma. Tack för video i all fall. Men som sagt, inte alla fysiker är överens om superposition. Se denna referens:

Survey shows physicists can't agree on fundamental questions about quantum mechanics

Se även denna video (om du har tid. 14 min lång) :

Quantum Mechanics (an embarrassment) - Sixty Symbols

Det är bra att få lite större perspektiv om den saken, eller hur?
Citera
2013-10-05, 16:31
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Videon bevisar inte på vilket sätt superposition skulle stämma. Tack för video i all fall. Men som sagt, inte alla fysiker är överens om superposition. Se denna referens:

Survey shows physicists can't agree on fundamental questions about quantum mechanics

Se även denna video (om du har tid. 14 min lång) :

Quantum Mechanics (an embarrassment) - Sixty Symbols

Det är bra att få lite större perspektiv om den saken, eller hur?
Superposition används inom vissa datorer. Vad är det du inte förstår? Tunnling är det som får din mobil att fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in