Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-03, 19:48
  #1
Medlem
Tjenare!

Jag har lite funderingar runt e-sport och hur dess användare samt tittare är en del av det hela? Om man påstår att e-sport är en riktigt sport, måste trots allt denna sport ha mest användare... eller? Vad jag vet klassas de professionella e-sports utövarna i Asien mycket likt våra fotbollsproffs, för exempel. Håller detta även på hända i Europa/Sverige? Det känns som majoriteten av tittarna är ungdomar och lite där äldre, men dock inga äldre tittare. Hur kommer det se ut om ca 20 år, när ungdomarna som kollar på e-sport nu är 40-50+? Detta kanske är den nya sporten vi dyrkar istället för ishockey, fotboll eller tennis. Vad är era åsikter och funderingar om detta? Har funderat på detta ett bra tag men ingen vettig människa att diskutera med...

Tack på förhand!
Citera
2013-10-03, 19:59
  #2
Medlem
stiff69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idropfatkids
Har funderat på detta ett bra tag men ingen vettig människa att diskutera med...


och så frågar du flashback...


ont: jag tror att det kommer bli större, mycket större men det kommer vara jämt med hur stort ishockey, fotboll och andra sporter är publikmässigt.
Citera
2013-10-03, 20:01
  #3
Medlem
Finans.killens avatar
Aldrig i livet, de flesta människor är nöjda med Ipad och Facebook spel, även unga killar och tjejer.
Det kommer inte ändras bara så där, Asien har speciellt förutsättningar och de har en barnslig kultur där lekar och spel är högre värderat även bland vuxna än i västvärlden, sedan kan man ju tycka vad man vill om det men så är det.
Citera
2013-10-04, 01:30
  #4
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Aldrig i livet, de flesta människor är nöjda med Ipad och Facebook spel, även unga killar och tjejer.
Det kommer inte ändras bara så där, Asien har speciellt förutsättningar och de har en barnslig kultur där lekar och spel är högre värderat även bland vuxna än i västvärlden, sedan kan man ju tycka vad man vill om det men så är det.

Där tror jag du har fel, och det har ju redan visat sig att e-sport är på väg upp. Både SVT och aftonhoran kör ju på med sändningar inom Starcraft 2. Kanal 6 var den senaste med att haka på med att visa Dota2.

Vet flera vuxna mellan 25-40 som sitter och tittar på sändningarna. Sedan har ju Twitch hjälpt en hel del då det streamas alltid något där.

Sedan har vi ju fenomenet BarCraft där sportbarer runt om i världen under t.ex dreamhack streamar matcherna med fullsatta barer.

Så uppåt är det helt klart påväg.
Citera
2013-10-04, 03:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Där tror jag du har fel, och det har ju redan visat sig att e-sport är på väg upp. Både SVT och aftonhoran kör ju på med sändningar inom Starcraft 2. Kanal 6 var den senaste med att haka på med att visa Dota2.

Vet flera vuxna mellan 25-40 som sitter och tittar på sändningarna. Sedan har ju Twitch hjälpt en hel del då det streamas alltid något där.

Sedan har vi ju fenomenet BarCraft där sportbarer runt om i världen under t.ex dreamhack streamar matcherna med fullsatta barer.

Så uppåt är det helt klart påväg.


Utöver SVT och AB så ska ju även MTG satsa på e-sport: http://www.resume.se/nyheter/media/2...ar-pa-e-sport/
Citera
2013-10-04, 16:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Där tror jag du har fel, och det har ju redan visat sig att e-sport är på väg upp. Både SVT och aftonhoran kör ju på med sändningar inom Starcraft 2. Kanal 6 var den senaste med att haka på med att visa Dota2.

Vet flera vuxna mellan 25-40 som sitter och tittar på sändningarna. Sedan har ju Twitch hjälpt en hel del då det streamas alltid något där.

Sedan har vi ju fenomenet BarCraft där sportbarer runt om i världen under t.ex dreamhack streamar matcherna med fullsatta barer.

Så uppåt är det helt klart påväg.

Grejen är ju att esport har svårt att intressera folk som inte redan är intresserade. Du måste i princip ha spenderat hundratals timmar själv i spelet för att ens förstå hälften av vad kommentatorerna säger, tröskeln är enorm.
Citera
2013-10-04, 18:20
  #7
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memymo

Sedan har vi ju fenomenet BarCraft där sportbarer runt om i världen under t.ex dreamhack streamar matcherna med "fullsatta" barer.

Kul att sitta med 15 nördar och stirra på en skärm. Blir som The Big Bang theory minus tjejerna.
Citera
2013-10-04, 18:25
  #8
Medlem
Robss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Aldrig i livet, de flesta människor är nöjda med Ipad och Facebook spel, även unga killar och tjejer.
Det kommer inte ändras bara så där, Asien har speciellt förutsättningar och de har en barnslig kultur där lekar och spel är högre värderat även bland vuxna än i västvärlden, sedan kan man ju tycka vad man vill om det men så är det.
Nu är jag lite osäker men har för mig att jag läste någonstans för några år sedan att Sydkorea hade varit i en ekonomisk kris varpå regeringen löste det genom att få spelare och publik till Starcraft och annan Esport.
Minns inte exakt vart jag läste det och om det var en trovärdig källa, tror det var någon wikipedia artikel?

Jag tror att det kommer bli större och bli mer erkänd som en sport, men i takt med utvecklingen (säg 100 år) så är frågan hur bra man kommer att vara, kommer alla vara proffsspelare till slut och självdöda sin publik?
Citera
2013-10-04, 18:26
  #9
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanson
Grejen är ju att esport har svårt att intressera folk som inte redan är intresserade. Du måste i princip ha spenderat hundratals timmar själv i spelet för att ens förstå hälften av vad kommentatorerna säger, tröskeln är enorm.

Medhåll, för att inte tala om den konstanta förändringen.

Om man t.ex. tar competetive call of duty, själva spelet ändras en gång per år. Nya vapen, nya kartor, nya spelare, nya gamemodes. Hur ska någon som inte spelar själv kunna tänkas sätta sig in i detta? Inte ens alla som religiöst spelar det är intresserade.

Visst, det finns de som fortfarande inte vet hur en offside fungerar i fotboll trots de kollat massvis med matcher, men i alla fall är spelet det samma år ut och år in, och är till att börja med väldigt lätt att förstå sig på.

Själv följer jag med MLG eventen för COD men tar man andra spel som jag inte själv spelar är nog intresset rätt svalt, eftersom jag inte har en susning om vad som händer eller hur det fungerar.

E-sports kommer nog alltid att vara en väldigt nischad grej som först och främst tilltalar de som själva utövar den och då också yngre personer. Jag har svårt att se många 40+ framför mig som sitter och kollar på e-sports, helt oavsett om de själva lirar ett par timmar då och då.
Citera
2013-10-04, 18:34
  #10
Medlem
Robss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Medhåll, för att inte tala om den konstanta förändringen.

Om man t.ex. tar competetive call of duty, själva spelet ändras en gång per år. Nya vapen, nya kartor, nya spelare, nya gamemodes. Hur ska någon som inte spelar själv kunna tänkas sätta sig in i detta? Inte ens alla som religiöst spelar det är intresserade.

Visst, det finns de som fortfarande inte vet hur en offside fungerar i fotboll trots de kollat massvis med matcher, men i alla fall är spelet det samma år ut och år in, och är till att börja med väldigt lätt att förstå sig på.
Starcraft2 har ju faktiskt lyckas riktigt bra, visst kan det vara svårt att förstå - åandra sidan har man ju enligt mig och flera andra gjort det roligare att kolla på än att faktiskt spela. Många uppskattar att kolla på det trots att man inte förstår allt.

Sen kan man ju också fråga sig om det är en fördel eller nackdel att ha en fysisk domare på plan som agerar direkt (tillskillnad från admins i spel) och om det skapar förvirring att ha en domare som blåser offside?
Citera
2013-10-04, 19:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Aldrig i livet, de flesta människor är nöjda med Ipad och Facebook spel, även unga killar och tjejer.
Det kommer inte ändras bara så där, Asien har speciellt förutsättningar och de har en barnslig kultur där lekar och spel är högre värderat även bland vuxna än i västvärlden, sedan kan man ju tycka vad man vill om det men så är det.
E- sport är helt klart påväg upp. För varje år växer scenen och även tillväxt-takten ökar. Jämför idag med 2010 exempelvis... Eller varför inte jämföra årets LOL vm med förra årets. Det är betydligt större publiksiffror.

Sen har du givetvis en viktig poäng i att det är en (växande) minoritet av folket som spelar. Men det är också en minoritet som exempelvis spelar tennis. Så det är inte riktigt ett argument för att e- sporten inte skulle ha potential att bli lika stor som exempelvis tennis.
__________________
Senast redigerad av iLuvMoney 2013-10-04 kl. 19:04.
Citera
2013-10-04, 19:03
  #12
Medlem
Jag tror att e-sport kommer göra stora framsteg även i övriga världen. Av den enkla anledning att den fungerar såväl lokalt på plats och i massmedia.

Däremot kanske e-sporten är lite väl smal ännu i spelutbudet för att intressera den stora massan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback