Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-01, 19:11
  #1
Medlem
En tråd där vi delar med oss av egna eller andras upplevelser och erfarenheter av bedrägliga araber, helst i Sverige. Även en generell diskussion kring fenomenet uppmuntras.

Det är en lite elak titel, men inte helt utan grund, även om jag personligen träffat flera trevliga och hyggliga araber. En del av dem har faktiskt själva berättat var de anser om sina landsmän och araber som folk.

Jag bloggade om ett sådant tillfälle för en tid sedan, då en kollega från Irak uppriktigt berättat om vad han ansåg om araber:

http://freedomofspeech2014.blogspot....rvationer.html

För de som inte orkar läsa så kan det väl sammanfattas med att de är ett folk med annan moral, inte helt olik zigenarnas, där man inte har något emot att lura och bedra andra medmänniskor, än mindre skäms för det. Detta anses istället som att man bevisat sin egen överlägsna list och att den som låter sig luras har sig själv att skylla. Hans råd var att ha så lite med araber att göra som möjligt, för de tar varje tillfälle att blåsa dig, särskilt i affärer. Allt är "bästa pris för dig, toppskick, helt ny", sedan är det bara skit med uppfixad yta.

Idag fick jag ytterligare några anekdoter berättade för mig av en annan bekant som arbetat mycket med invandrare i allmänhet och araber i synnerhet. Personen är själv gift med en utomeuropeisk invandrare, som i sin tur verkligen avskyr araber efter sina egna erfarenheter.

Den här personen har bl.a. arbetat på en av våra största flygplatser och kunde berätta om hur h*n hittade bortkastade pass i princip dagligen, som h*n lämnade in till polisen. Eftersom de flesta andra var araber så fick min bekant höra många historier som de berättade och upplevde även deras moral och syn på andra folkslag och på kvinnor.

Att lämna in saker till borttappat existerade inte för dessa människor, kom de över något så tog de grejerna själva direkt. De litade inte på någon och var alltid misstänksamma, eftersom de själva var så bedrägliga. Många berättade om hur de ljugit om både sin ålder och identitet när de kom till Sverige, men eftersom de inte ville behöva jobba tills de var 75 i verklig ålder så var det praxis att ändra sina uppgifter när de väl hade fått PUT, så de blev äldre igen. Fanns fler exempel men kommer inte ihåg allting i skrivandets stund, tyvärr.

Det berättade stämmer för övrigt väl med min egen research, som jag skrivit om här:

http://freedomofspeech2014.blogspot....ylanterna.html

Inget av det här betyder nödvändigtvis att araberna skulle vara otrevliga eller bete sig annat än som de flesta på ytan, det var moralen som skilde dem från svenskar och andra västliga folk. Med våra mått mätt ett bedrägligt och förkastligt beteende, men med deras mått ett fullt normalt beteende medan de tycker att vi är godtrogna, lättlurade idioter som förtjänar att luras.

Det här är svårt för många att ta till sig, eftersom de tänker i svart eller vitt och att det inte KAN vara på det här sättet, eftersom det skulle göra vissa folk onda eller i vart fall sämre. Men handlar om olika kultur och olika syn på vilka beteenden som är acceptabla. Inte konstigare än att kineser rapar, fiser och spottar hela tiden och överallt, inklusive vid matbordet, helt ogenerat. Förkastligt med vår kultur mätt, men helt normalt där.

Olika beteenden är olika kompatibla med olika kulturer. Den svekliga bedragarkulturen gör förstås succé i ett land som har den kanske högsta mellanmänskliga tilliten av alla, vilket gör oss till tacksamma offer. Här behöver de inte ens anstränga sig, eftersom Antirasisterna alltid är beredda att ta fighten för dem om något lyfter ett frågande ögonbryn.

Vilka är era erfarenheter av bedragarkulturen?

Ni som har anekdoter om den där supertrevlige MENA-invandraren som sprang ikapp er och gav tillbaka den tappade plånboken eller kvarglömda väskan behöver inte göra er besvär här. Har själv sådana anekdoter, men det här är inte tråden för dem.
Citera
2013-10-01, 19:54
  #2
Moderator
Tystnads avatar
Dom tänker helt annorlunda ,moralen är som du säger också helt annorlunda ,många blir lätt hotfulla om dom inte får som dom vill, har själv blivit hotad av dessa. Någon ökad brottslighet har jag dock inte märkt
Citera
2013-10-01, 19:58
  #3
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech201
Även en generell diskussion kring fenomenet uppmuntras.

[...] de är ett folk med annan moral, inte helt olik zigenarnas, där man inte har något emot att lura och bedra andra medmänniskor, än mindre skäms för det. Detta anses istället som att man bevisat sin egen överlägsna list och att den som låter sig luras har sig själv att skylla.

Har själv inga personliga anekdoter om just araber, men jag skulle inte alls bli förvånad om de har den mentaliteten.

Det räcker nämligen att bara gå till södra Italien för att stöta på precis samma synsätt. Jag har flera av varandra oberoende kollegor som berättar precis samma historier från när de arbetat i Italien. Just att "den som låter sig luras har sig själv att skylla" är ett återkommande tema.

Men mångkultursläran säger väl inget om att alla kulturer liknar den svenska? Tvärtom, vi ska väl gilla olika? Undrar om folk fattar vad det egentligen innebär?
Citera
2013-10-01, 20:05
  #4
Medlem
araber har låg moral och låg empati . när de blir en större grupp i framtiden kommer de försöka tvinga islam och sharia på Sverige med våld och terrorism.
Citera
2013-10-01, 21:12
  #5
Moderator
manamanahs avatar
Papperskorgen --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2013-10-01, 22:26
  #6
Medlem
MrWins avatar
Jag är företagare och jag gör ofta affärer med araber. Jag har nästan bara goda erfarenheter av dom. Dom har ett sämre rykte än dom förtjänar. Dom har en heder vi svenskar hade för 50 år sedan.

Det enda jag kan störa mig på är deras kvinnosyn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback