Flashback bygger pepparkakshus!
2013-09-20, 19:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Lyfter in diskussionen från Barbro- och Leontråden.

1. Ska man sammanfatta vad bl a Zorze skriver var Barbrogruppen SÄPOs förlängda arm, och som gjorde jobb som Säpo inte ville skulle kunna kopplas till dom själva. Avlyssning och övervakning. SÄPOs försök att få inblick i Leongruppen. Ledare för Barbro vid MOP-tiden var Donald Forsberg.

Med tanke på att personer som formellt var SÄPO-personal (SJ & Co) ska ha övervakat OP undrar jag om Forsbergs Barbrogrupp och SJs grupp är en och samma. SJ och Robban som en del av Grupp Barbro, alltså. Vad säger ni?

2. Leongruppen - Åke J Eks grupp, bestående av både pensionärer - Åkes gubbar, billigare att anlita för övervakning av sossar än t ex poliser fortfarande i tjänst - och yngre, mer hårdföra poliser. Det har aldrig framgått vem som kan ha ingått i Eks grupp. Vissa från Holmérs gatuvåldsgrupp (BBL)? Östling? Gatuköksägaren på Sveavägen vittnar om en äldre, lite lönnfet man som han uppfattar följer efter paret Palme - kan det vara en av Åkes gamla gubbar?

Är det för enkelt att kalla Leongruppen för IB/Stay Behind medan Barbro är SÄPO men inte IB/Stay Behind?

3. Om Barbro hade som uppgift att övervaka både OP och Leons aktiviteter, kan någon inom Leon ha mördat OP, bevittnat av Barbro? Kan förklara kaoset där vissa (som mördaren) försvinner rakt ut i tomma intet, medan andra exponerar sig själva totalt omkring mordplatsen när de i panik rusat (eller t o m sprungit) ifrån mordplatsen inför vittnet som observerat stressade WT-män.

Eftersom Mboudine kommer svara på inlägget ska jag passa på att erkänna att jag är ute efter att tjäna pengar på bokförsäljning samt är en av väktarna i tråden som arbetar på uppdrag av Boboslacke (vem han arbetar för vet jag inte. Allt är på en need-to-know-basis i underrättelsekomplexet, serru).

Är det så .. Finns säkert fler som ägnar sig åt bokförsäljning i tråden har jag en känsla av, landsförräderimisstanketeorin är en rik källa och ger säkert romanförfattare många uppslag, det är en lovvärd sysselsättning. I och för sig.
Citera
2013-09-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
BARBRO skapades av en privatperson Barbro Sjöling. SÄPO tog över idéen och använde den.
LEON agerar på u-tjänstens område och SÄPO är naturligtvis misstänksamma.

SÄPO försöker ta sig in i LEON via BARBRO som är rekryteringsbasen och träningsenheten.
LEON är Stay Behind. SB är till viss del Klara Lidingö FBU = Sveaborg.

SÄPO gör det man gör bäst, ägnar sig åt infiltration av misstänkta grupper. Svårare än så är det inte. Olof Frånstedt pekar inte ut BARBRO, Contra-Stig med flera, utan LEON, alltså Åke J EK´s grupp. Olof Frånstedt tror alltså att mördaren kan finnas i LEON.

Jo så kan man uttrycka det klart och tydligt. Olle pekar mot Leongruppen helt klart. Leon är dock inte totalt kontrollerad i detalj av u-tjänsten även om det naturligt var deras territorium. Det var väl en problematik som kom med omorganisationen med personbaserad struktur som också är omvittnad. Kontolllen över t ex SB och insynen haltade betänkligt och gav utrymme för självständighet i tolkningen av uppdraget i olika grupperingar. Åke var en mästare i att utnyttja sådant.

Olle hade som uppgift att säkerhetskontrollera de som rekryterades men den kontrollen avr rent administrativ och kunde inte stoppa snedrekryteringen Åke sysslade med och det oroade säkert denne mycket liksom det oroade andra av oss som haft SB-placeringar genom åren men som inte var bruna. Jag visste t ex vad Grundborg var för en typ. Man noterade men kunde kanske inte komma åt det. OF hade ju erfarenhet av hur det fungerade med gamla IB med ovederhäftiga rapporter och rena provokationer som t ex Ekberg sysslade med så hans misstänksamhet är kanske befogad liksom hans försök att själv skaffa sig koll. Hans efterföljare var nog inte heller ovetande.

Tore F ville inte för allt smör i Småland bli inblandad då han också hade sina misstankar tidigt åt samma håll som han betecknade som den egna bakgården. Att sälja ut Donald som källa var dock inte aktuellt. Han har trots allt varit nyttig för Säpo i olika sammanhang och får man tro OF sökte Donald/Barbro strax efter mordet stöd och råd hos honom inte hos TF och försäkrade sin oskuld trots att man varit i faggorna så det visar kanske hans situation såg ut i det läget. Han gick till sin gamle chef för råd mitt i stormen.

Barbrogruppen av senare datum med Donald som motor och med en fot i gamla u-tjänsten och en fot hos Säpo är en perfekt murbräcka för OF mfl. De goda relationerna mellan dem är omvittnade liksom hans kontakter med Tore F. Frågan är dock var Donald har sin lojalitet. Han sägs ha längtat tillbaka till U-tjänsten ganska starkt och har själv sagt att hans engagemang i Palmemordet skedde på direkt order från SSI. Senare års agerande med släppet av "nyheten" att Sovjet dumpat skit i havet visar också tydligt var han har sina uppdragsgivare och sin lojalitet idag.

Motivet att OF pekar mot Leon är att han anser att de är de enda som hade motiven, viljan, kunskapen och medlen att utföra något sådant här medan Barbro var i första hand inriktade på underrättelseinhämtning i lagens gränsland. Dessutom verkar OF vara klar över att Leon var i verksamhet denna kväll. Vi får gissa att källan till det är Donald och faktiska iakttagelser om OF inte är fjärrskådare.

Nu inför hans bok är det naturligtvis spännande att han har dokument från IB och u-tjänsten som kanske de flesta trodde var försvunna för alltid. Om hans första del ger svaren eller bara tecknar bakgrunden till Palmemordet vet vi inte ännu. Kanske sparar han det till volym 2?
Citera
2013-09-20, 22:11
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Håller inte med dig om att PG Näss passerat oberörd i svensk media. Både i Ebbe Carlsson-affären och de följande buggningsrättegångarna figurerade han flitigt. Och sedan är det ett faktum att Sverige under hans tid som operativ chef började utvisa Öststatsagenter.

Vad är det som får dig att tro på hans medverkan`? Hans roll i SB och därmed i förlängningen ACC?
Eller att SÄPO hade med en informatör inne på Utrikesnämndens möten i form av Bengt Henningsson.
Sedan har du Joel Haukkas påstådda KGB-roll som SVDs Sune Olofsson med alla sannolikhet fick från SÄPO där Näss var pappa rakt igenom.

Du har sannolikt bättre koll på Näss än jag. Det jag reagerade på var att Näss var så negativ till Palme och hans politiska gärningar. Näss hänvisade till att Palme trots allt betraktades som en "säkerhetsrisk" även om Näss personligen påstod att han inte hade belägg för detta, trots hans totala insyn i Säpos verksamhet sedan mycket lång tid. Låt mig betvivla detta!

I övrigt vet jag bara att Näss fick guldmedaljer för sina antikommunistiska insatser, till skillnad från "Hamilton" eller vad dessa s.k hjältar fått för namn.

MVH Carlstad
Citera
2013-09-20, 22:24
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Ganska intressant tycker jag.Du måste tydligen varit ganska intresserad av Palmemordet eftersom du va nyfiken på Säpos agerande.

Absolut Custerson eftersom jag var anställd av Palme. Det som gjorde mig nyfiken på Säpo var i samband med våra fredsdemonstrationer då Palme angreps av EAP som bevisligen finansierades av CIA. Du kan ju tänka dig när vi fredligt marscherade mot Apartheid så rusade EAP:are rakt in i vår demonstration och slog som galningar mot oss.

Vad gjorde vi då tror du? Jag blev panikslagen men hade dessbättre 100 gruvjobbare bakom mig som sänkte nästan alla dessa EAP:are med våld. Jag blev såklart chockad men efter detta mötte jag personer som var i chefsställning som hatade Palme så enormt att det löddrade ur deras käftar.

Vilka argument hade dessa dårar? Jo att Sovjet skulle överta Sverige med Palmes hjälp! Ursäkta men fy fasiken för alla svenska fascister som dödade Palme och vårt människovänliga land. Jag hoppas innerligt att vi kan hämnas detta mord en vacker dag även om det kommer att dröja.

MVH Carlstad
Citera
2013-09-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Manhurin har enligt en snabb kontroll sex högervridna bommar i pipan
som är speciell just för tillverkaren som gör en känt hållbar pipa och OP sköts (enligt protokollen)
med en kula med fem högervridna bommar. Storyn faller alltså ganska platt till marken. Artikeln är 10 år gammal och visar hur lätt det är för sådana som fabulerar att trampa i en enkel fallgrop där kunskapen ersätts av fantasin.
Ditt resonemang utgår ju ifrån att dom upphittade kulorna är de rätta. Jag m flera tror inte så.

Kulorna "hittades" på ganska nära håll och i princip oskadade. Det borde finnas skador/deformationer på kulorna när de hittades så nära från skytten. Någonting måste ju bromsat deras framfart.
Citera
2013-09-20, 23:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Du har sannolikt bättre koll på Näss än jag. Det jag reagerade på var att Näss var så negativ till Palme och hans politiska gärningar. Näss hänvisade till att Palme trots allt betraktades som en "säkerhetsrisk" även om Näss personligen påstod att han inte hade belägg för detta, trots hans totala insyn i Säpos verksamhet sedan mycket lång tid. Låt mig betvivla detta!

I övrigt vet jag bara att Näss fick guldmedaljer för sina antikommunistiska insatser, till skillnad från "Hamilton" eller vad dessa s.k hjältar fått för namn.

MVH Carlstad

Var finns uppgiften att PG Näss var negativ Olof Palme? Jag har sett detta antydas på många ställen men aldrig som en första hands uppgift. Bla i Hermansson/Wenanders bok "Uppdrag Olof Palme" kallas PGN en svartblå kalla krigare. Den som citeras är en anonym medarbetare till Olof Palme, teoretiskt kan det vara Ebbe Carlsson.

Det var Näss jobb att även kontrollera regeringen och OPs obekymrade umgänge med exempelvis KGB-mannen Nikolaj Nejland noterades av SÄPO. Sedan fanns ju även Birger Elmers påstående att Olof Palme uppmanat honom att koppla ner kontakterna med CIA/MI6 för att utöka kontakterna med KGB. Det senare 1900-talets värsta mördarorganisation. Även här återstår och få bevis för att OP verkligen sagt på det viset till Elmér men man kan ju tänka sig att blodstörtningen var nära på Kungsholmen.

Tycker du att Näss gjorde en dålig insats som utvisade sovjetiska agenter?
Citera
2013-09-20, 23:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Grandioso

Betecknande för din (o)tillförlitlighet åskådliggörs ganska tydligt i din uppräkning av CP=GM-övertygade ej bekännande socialdemokrater, när du räknar in Gert Fylking och Robert Aschberg i församlingen. Dessa båda betraktas ju allmänt som marknadsgycklare mer än någonting annat ? Några mer oseriösa åsiktsförmedlare än Fylking & Aschberg går väl knappast att uppbringa .. Åtminstone inte på den här sidan ekvatorn.
Nu var det ju hans bror jag nämnde, Richard Aschberg, journalist på aftonbladet,
och han kan man nog inte direkt beskriva som en "marknadsgycklare"....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Aschberg

Du blandar alltså ihop bröderna. Även om jag också vågar gissa på att brorsan Robert
har uppfattningen att "den onämnbare" är boven i detta drama.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-20 kl. 23:57.
Citera
2013-09-21, 00:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Absolut Custerson eftersom jag var anställd av Palme. Det som gjorde mig nyfiken på Säpo var i samband med våra fredsdemonstrationer då Palme angreps av EAP som bevisligen finansierades av CIA. Du kan ju tänka dig när vi fredligt marscherade mot Apartheid så rusade EAP:are rakt in i vår demonstration och slog som galningar mot oss.

Vad gjorde vi då tror du? Jag blev panikslagen men hade dessbättre 100 gruvjobbare bakom mig som sänkte nästan alla dessa EAP:are med våld. Jag blev såklart chockad men efter detta mötte jag personer som var i chefsställning som hatade Palme så enormt att det löddrade ur deras käftar.

Vilka argument hade dessa dårar? Jo att Sovjet skulle överta Sverige med Palmes hjälp! Ursäkta men fy fasiken för alla svenska fascister som dödade Palme och vårt människovänliga land. Jag hoppas innerligt att vi kan hämnas detta mord en vacker dag även om det kommer att dröja.

MVH Carlstad

Intressant att du jobbade för SAP , känner du till något om den interna kritiken mot Olof Palme hösten 1984 ang hans tonläge mot moderaterna i säkerhetspolitiken. Mikael Holmström anger att det bl a var Kjell-Olof Feldt och Sten Andersson som framförde kritiken.

När skedde attacken mot Anti-apartheid demonstrationen? Finns den omnämnd i pressen. Vore minst sagt intressant att se bilder därifrån och äntligen få ett ansikte på dessa EAP-aktivister?

Du skriver om svenska fascister och det har ju otvivelaktigt funnits ett par sådana som varit aktuella i diskussionerna runt MOP. Blir lite nyfiken på vad du tycker om att Hans Holmer och Ebbe Carlsson gav sig i lag med öppna nazzar som Carl-Gustaf Östling och lite mer dolda som Per-Ola karlsson. För att inte tala om livvakten/smugglaren Per Jörlin som några år senare visade upp sin mördarkapacitet på en tvåbarnsmor.
Citera
2013-09-21, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Ditt resonemang utgår ju ifrån att dom upphittade kulorna är de rätta. Jag m flera tror inte så.

Kulorna "hittades" på ganska nära håll och i princip oskadade. Det borde finnas skador/deformationer på kulorna när de hittades så nära från skytten. Någonting måste ju bromsat deras framfart.

Som sagt fantasin tar vid där sakkunskapen fattas och det finns ibland ingen måtta på barnsligheten i fantasierna och de felaktiga slutsatserna. Läs den länkade och detaljerad tekniska beskrivningen som är mycket exakt i sin beskrivning av kulornas skick och skador så är det inget konstigt alls med kulorna utan allt hänger ihop. Att fejka bägge och placera ut dem är lika sannolikt som att man kan spotta till månen. Eller hål i hålskott som är ouptäckbart. Din tro baseras på okunnighet och ovilja att ta till dig fakta och benägenhet att ljuga när verkligheten inte räcker till. Den aktuella ammunitionen är konstruerad för att tumla vid träff för att orsaka maximal skada och vid tumling tappar kulorna snabbt fart. Kulorna har rejäla sådana skador som uppstår vid tumling om man läser innantill.

Att tro på att någon skulle ge sig på det riskfyllda vågspelet att först ta vara på de riktiga kulorna och sedan placera ut välgjorda falska som är i princip omöjligt att göra hör hemma i kalle ankas värld inte i den verkliga. Det fyller helt enkelt inget syfte. Om man kan hitta de verkliga kulorna för inför allmänhetens ögon utan upptäckt behöver man helt enkelt inte plantera ut några andra kulor.
Senast redigerad av boboslacke 2013-09-21 kl. 01:30.
Citera
2013-09-21, 01:06
Medlem
Citat:

Tycker du att Näss gjorde en dålig insats som utvisade sovjetiska agenter?

Antagligen gör denne så. Han gillade då säkert Holmer som totalt havererade spionjakten i landet (som han senare havererade narkotikaspaningen i Stockholm och ersatte den med busar som spöade upp knarkare i city) och lade sina krafter på att mörklägga olaglig åsiktsregistrering inom flumvänstern och politikers indiskretioner.

Det är naturligtvis Säpos främsta uppgift
Citera
2013-09-21, 01:26
Medlem
Citat:

När skedde attacken mot Anti-apartheid demonstrationen? Finns den omnämnd i pressen. Vore minst sagt intressant att se bilder därifrån och äntligen få ett ansikte på dessa EAP-aktivister?

Ha ha ha... stackaren förstår nog inte det snärjande ironiska i din fråga.

Vid riksdagsvalet 1985 nådde EAP sitt bästa valresultat någonsin med 369 röster. Utifrån det kan man sluta sig till att det fanns en knapp handfull "aktivister" kring paret Gaddy som styrde 75-86. Ingen av dessa var någon direkt slagskämpe som stormade demonstrationer med bastanta gruvarbetare. I värsta fall var det någon enstaka person som skrek okvädningsord vid offentliga möten eller höll "bokbord". Det vet vi som var med på den tiden

Och visst tror vi på att en gammal sapdemonstrant och medarbetare till Palme kunde bjuda på middag och utvinna information ur en gammal spionchef.

Ränderna går aldrig ur tigern vilket gör att den syns tydligt mot den jämngrå sanden.

Ljuga ihop trovärdigt har aldrig varit denne postares starka sida.
Citera
2013-09-21, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Som sagt fantasin tar vid där sakkunskapen fattas och det finns ibland ingen måtta på barnsligheten i fantasierna och de felaktiga slutsatserna. Läs den länkade och detaljerad tekniska beskrivningen som är mycket exakt i sin beskrivning av kulornas skick och skador så är det inget konstigt alls med kulorna utan allt hänger ihop. Att fejka bägge och placera ut dem är lika sannolikt som att man kan spotta till månen. Eller hål i hålskott som är ouptäckbart. Din tro baseras på okunnighet och ovilja att ta till dig fakta och benägenhet att ljuga när verkligheten inte räcker till. Den aktuella ammunitionen är konstruerad för att tumla vid träff för att orsaka maximal skada och vid tumling tappar kulorna snabbt fart. Kulorna har rejäla sådana skador som uppstår vid tumling om man läser innantill.

Att tro på att någon skulle ge sig på det riskfyllda vågspelet att först ta vara på de riktiga kulorna och sedan placera ut välgjorda falska som är i princip omöjligt att göra hör hemma i kalle ankas värld inte i den verkliga. Det fyller helt enkelt inget syfte. Om man kan hitta de verkliga kulorna för inför allmänhetens ögon utan upptäckt behöver man helt enkelt inte plantera ut några andra kulor.
Du säger:Kulorna har rejäla sådana skador som uppstår vid tumling.Jag vill säga att du vet inte vad du pratar om !!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in