2013-09-18, 17:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det ledar till sånt som kallas för "bevisbörda"; var snäll att googla det.
Det gör det verkligen inte.
Citera
2013-09-18, 17:45
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De som anar att det finns en osynlig ond makt och har hört talas om Satan anar nog också ett samband. Satan betyder motståndare på hebreiska - en motståndare är per definition ond.

I din lista på vad som finns glömde du att lägga till 'X' eller 'övrigt'. För du menar väl inte att din uppräkning är komplett?

Med andra ord är Satan inte ond för att han gör en massa elaka saker, utan enbart av det simpla skälet att han går emot gud?
Citera
2013-09-18, 18:08
Medlem
Citat:
Vi har alla våra begränsninger. Din är att du är på samma intellektuella nivå som iesho.

Vilket jag antar är på samma nivå som en sjöstjärna på havets botten. Ja, vi har inte alla haft samma tur i det genetiska lotteriet och förärats med ett lysande intellekt som du.
Citera
2013-09-18, 18:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Med andra ord är Satan inte ond för att han gör en massa elaka saker, utan enbart av det simpla skälet att han går emot gud?
Jag skulle snarare hävda att han är ond därför att han vill dig illa. Medan Gud vill att du ska vara värdig ett evigt liv. Satan är din motståndare. Jag vet inte om Gud har någon motståndare, troligtvis inte.
Senast redigerad av iesho 2013-09-18 kl. 18:20.
Citera
2013-09-18, 18:09
Medlem
Citat:
Vi har alla våra begränsninger. Din är att du är på samma intellektuella nivå som iesho.

Vad är din begränsning? Att du är för intellektuell för att lyssna till ditt hjärta?
Citera
2013-09-18, 18:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Vad är din begränsning? Att du är för intellektuell för att lyssna till ditt hjärta?

Mitt hjärta pumpar blod. Vad gör ditt?
Citera
2013-09-18, 18:24
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Jag skulle snarare hävda att han är ond därför att han vill dig illa. Medan Gud vill att du ska vara värdig ett evigt liv.

Hur då? Vad har djävulen gjort mer specifikt? Är djävulen så jobbig att han kan göra något ännu värre än vad gud kommer göra med mig om jag fortsätter neka honom?
Citera
2013-09-18, 18:40
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=BEing|45300550]Så här ser jag det.
Citat:
Alldeles för ofta ifrågasätter vi den andres tolkningar av skriften när vi istället borde ifrågasätta vad det står skrivet.
Men det är det som inte gjorts, alltför SÄLLAN ifrågasätts vad bibeln är, så jag vill hålla med dig men kan inte riktigt, man har gått så extremt redan att det blir lite löjligt att egen tligen tvista om det.
du kan bara se hur de beter sig i mellanöstern och de mörkare falangerna i usa via den ultrakonservatism, som också är dem bakom ganska oreflekterade rättsförfaranden, men visst är det värt med försök att ändå förstå vd som går att förstå, dock GT-sionisterna är inte vad de säger, du får hålla med om att det är lite rubbat med gud på toppen och allt därifrån neråt som skall per se, respekteras, det är inte direkt normalt utan handlar om psykopati. Psyko-pati, det är sjukt att hänvisa till himlen! att ha chefskapet där och det som instans eller GT som instans, patologiskt och enerverar många och förstör mångas liv också på kuppen.

Citat:
Det är därför krig, motsättningar och separation uppstår.
Ja, för att man inte ens bryr sig, det blir tillåtande med psykopati och narcissism och fruktansvärt dominerande dramor med biblisk touch, vad sedan dramorna egentligen har för avsikter spelar ingen roll, bara det driver. Med folks liv.

Citat:
Skulle det vi läser istället tala direkt till vårt hjärta skulle heller inga konflikter uppstå.
Gud är inte ordet som talar till hjärtan, världen blev civiliserad för ganska längesedan, men men.. man kan också förvägr folk kunskaper så de får tro på fördomar istället och giss sig ha förmåga att känna hjärta, det låter ju patetiskt. Zigenskt på något vis, allt är inget inget är allt, och det är som det är, men offerkoftan ska på och vara med, eftersom det ju automatiskt är synd om en som skulle råka ha en judisk farfar elelr morfar, då är det barnet ett offer och måste, ha skyddas , mkt falskt och självmotsägande. (elakt)

Citat:
Det är för att det som står skrivet har skrivits av människor som inte förstått, sen återskapar vi våra egna tolkningar av den text som står skrivet.
Nja vilka vi... menar du GT att det skulle vara "förbehållet" ? NÅGON efter et par tusen år? är du medveten om vad som händer enbart under tusen år??? att man lätt kan glömma dig stå och veta vem som är "din" i bibeln och vem som inte har släktingar i bibeln (det är ju helsjukt! och infantilt!) men det återskapas mer än gärna. Makt är alltid skönt, mmm att ha egna slavar för ingenting men det är vad som skett i nutid, p.g.a extrem bibelupptagning elelr bokstavstro, något som shockar mig då jag tycker det är helt fenomenalt hur man öht kan. (bli så dum)

Men jag har själv försökt tro på buddhistiska skrifter, det är skönt att slippa då jag förstod att det handlar om helt andra saker. Finns ju många som tvingas ändå att bara fortsätta o fortsätta så man kanske får vara lite ödmjuk, men... dum och ödmjuk är inte samma. För mig handalr det om systemfgel, men konservativa fanatiker förstår inte.
De är fast i villfarelser, komna från också fjärran östern, med andra erfarenheter.
Citat:

All religion härstammar ursprungligen ifrån samma för att Sanningen är samma. Men eftersom vi dras med i illusionen sker ett oändligt antal tolkningar av sanningen.
Altlså, jag är inte klar över om du syftar på riktiga världen, som man bör se lite allvarligare på än att kalla det illusion, elelr om du är religiös när du säger så, religiöst sett, existerar vi inte, det säger också kristna.
Citera
2013-09-18, 19:39
Medlem
BEings avatar
Vad är det ni försöker bevisa här?
Att Satan är ond och Gud god? Var finns Satan? Peka ut var Satan är om inte i oss alla? Peka ut var Gud är om inte i oss alla?

Vad gör dessa två om dom inte skapar konflikt i oss själva?

Så VARFÖR separerar vi oss från "Satan" och "Gud" i oss själva? Kanske för att vi är övertygade om att kampen pågår UTANFÖR oss själva. Tror ni den gör det?
Citera
2013-09-18, 20:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det ledar till sånt som kallas för "bevisbörda"; var snäll att googla det.

Citat:
Det gör det verkligen inte.

Kanske inte i DIN förvirrade 'verklighet'. Utanför den gör det.
Citera
2013-09-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Mitt hjärta pumpar blod. Vad gör ditt?

Lider alla på det här forumet av Asperger??
Citera
2013-09-18, 20:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Hur då? Vad har djävulen gjort mer specifikt? Är djävulen så jobbig att han kan göra något ännu värre än vad gud kommer göra med mig om jag fortsätter neka honom?
Lite omogen frågeställning. Gud kommer inte att göra dig något ont, men Satan ler på bondfångarvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in