2013-09-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Om man har en disk som är partitionerad, jag har både (C) & en FACTORY_IMAGE (D). Kunde någon förklara lite snabbt hur man "slår ihop"/formatera båda två till en?

Genom att ompartitionera med t.e.x det här programmet http://www.easeus.com/partition-manager/ men det finns andra , Googla .

Factory image säger du , men där brukar ju Os`et ligga ! ?

Efter vad jag såg i din förra tråd så vill du radera allt på disken och för det så finns det olika program för av de 2 jag tänker på raderar det ena ALLT ( även Os`et-ALLT ) det andra raderar enbart allt annat vilket är det man brukar mena att göra när man vill rensa disken inför en försäljining .
Citera
2013-09-15, 19:37
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Om man har en disk som är partitionerad, jag har både (C) & en FACTORY_IMAGE (D). Kunde någon förklara lite snabbt hur man "slår ihop"/formatera båda två till en?
Gå till kontrollpanelen -> administratörsverktyg -> datorhantering
Inne i programmet så väljer du Lagring -> Diskhantering.
Höger klicka på partitionen (D:) du vill ta bort och tryck "Ta bort volym" (kanske står "Ta bort partition").
Höger klicka på C: partitionen och välj "Utöka" sen ökar du så mycket som det går.
Senast redigerad av Lullebulle1 2013-09-15 kl. 19:57. Anledning: Tog bort smilie..
Citera
2013-09-15, 19:50
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pchb
Genom att ompartitionera med t.e.x det här programmet http://www.easeus.com/partition-manager/ men det finns andra , Googla .

Factory image säger du , men där brukar ju Os`et ligga ! ?

Efter vad jag såg i din förra tråd så vill du radera allt på disken och för det så finns det olika program för av de 2 jag tänker på raderar det ena ALLT ( även Os`et-ALLT ) det andra raderar enbart allt annat vilket är det man brukar mena att göra när man vill rensa disken inför en försäljining .
Ja, jag vill rensa disken för försäljning. Jag har bränt senaste versionen av DBAN på cd
Citera
2013-09-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ja, jag vill rensa disken för försäljning. Jag har bränt senaste versionen av DBAN på cd

Okej , lycka till .
Citera
2013-09-16, 13:23
Medlem
simonahs avatar
Hur fungerar det att installera Windows 8 från Windows 7? Hur sant är snacket att det segar ner datorn och det bästa vore att boota från usb?
Citera
2013-09-16, 13:51
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonah
Hur fungerar det att installera Windows 8 från Windows 7? Hur sant är snacket att det segar ner datorn och det bästa vore att boota från usb?

Bäst är såklart att formatera disken med Windows 7 på och göra en ren installation av 8.
Citera
2013-09-16, 18:48
Medlem
Hjälp! Behöver hjälp med systemåterställning!

Hej! Jag behöver hjälp med min dator!
Det komm upp en ruta när jag satte igång datorn!

"Vill du återställa datorn med systemåterställning"

När jag ska trycka på återställ så händerdet inget!
Min mus och mitt tangentbord funkar inte!
Min mys lyser på scrollen men det händer ju inget!
Vet ej vad jag ska göra. Tack på förhand.
Citera
2013-09-16, 19:58
Medlem
Brain Damages avatar
Detta har säkert tagits upp flera ggr i tråden, men... Min Toshiba Satellite P850 som jag köpte för något/några år sen har segat ner något hemskt i uppstart och det är hög tid att ominstallera OS (Windows 7). Men... som en riktig rookie gjorde jag aldrig någon systemåterställningsskiva när datorn var ny. Min fråga är då, kan jag göra en sån återställningsskiva nu eller måste jag skaffa ett ofördärvar OS, dvs kommer allt som segar ner min dator nu följa med i en återställningsskiva om jag skapar den nu?

Och om jag måste skaffa ett fräst OS, hur gör jag enklast då?
Citera
2013-09-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Detta har säkert tagits upp flera ggr i tråden, men... Min Toshiba Satellite P850 som jag köpte för något/några år sen har segat ner något hemskt i uppstart och det är hög tid att ominstallera OS (Windows 7). Men... som en riktig rookie gjorde jag aldrig någon systemåterställningsskiva när datorn var ny. Min fråga är då, kan jag göra en sån återställningsskiva nu eller måste jag skaffa ett ofördärvar OS, dvs kommer allt som segar ner min dator nu följa med i en återställningsskiva om jag skapar den nu?

Och om jag måste skaffa ett fräst OS, hur gör jag enklast då?

troligen har du en recovery partion på hårddisken som du kan återställa till fabrikläge,kolla manualen
tänk på att spara undan det du vill ha kvar på ett usb tex

har du kollat vad som auto startar när startar datorn och ev segar ner uppstarten,kanske finns något du kan stänga av

har du testat att köra med tex ccleaner och städat datorn ?

mvh
t
Citera
2013-09-16, 20:39
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
troligen har du en recovery partion på hårddisken som du kan återställa till fabrikläge,kolla manualen
tänk på att spara undan det du vill ha kvar på ett usb tex

har du kollat vad som auto startar när startar datorn och ev segar ner uppstarten,kanske finns något du kan stänga av

har du testat att köra med tex ccleaner och städat datorn ?

mvh
t
Jag har inte kört Ccleaner på denna dator iom att jag är lite bränd från en mindre lyckad rensning av en tidigare dator, kanske värt att pröva, fast lite försiktigare...

Jag har ingen fysisk manual till datorn så jag får leta fram en på nätet, hoppas att det är som du säger med fabriksläget.

Auttostartmappen är tom och jag har (vad jag vet) inte direkt några egna program som drar i gång vid uppstart. Däremot startas bland annat en massa Toshiba-processer som jag inte vet om jag behöver eller om de går att stäng av. Allt som allt drar hela ca 112 processer igång...
Citera
2013-09-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jag har inte kört Ccleaner på denna dator iom att jag är lite bränd från en mindre lyckad rensning av en tidigare dator, kanske värt att pröva, fast lite försiktigare...

Jag har ingen fysisk manual till datorn så jag får leta fram en på nätet, hoppas att det är som du säger med fabriksläget.

Auttostartmappen är tom och jag har (vad jag vet) inte direkt några egna program som drar i gång vid uppstart. Däremot startas bland annat en massa Toshiba-processer som jag inte vet om jag behöver eller om de går att stäng av. Allt som allt drar hela ca 112 processer igång...

troligen det enda som behöver starta vid uppstarten är virusprogramet resten kan du starta själv när det behövs
ccleaner är ett bra prog själv har jag använt det i flera år utan problem,finns även i programet att man kan stänga av och starta program som startat när datorn startas

mvh
t
Citera
2013-09-17, 00:03
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
troligen det enda som behöver starta vid uppstarten är virusprogramet resten kan du starta själv när det behövs
ccleaner är ett bra prog själv har jag använt det i flera år utan problem,finns även i programet att man kan stänga av och starta program som startat när datorn startas

mvh
t
Har suttit och rensat med Cc ett tag nu och kapat väldigt mycket på uppstartstiden. Hittade också partionen för recovery, men det känns inte längre nödvändigt med total återställning.

Tack för supporten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in