2013-09-11, 21:23
Medlem
säg upp samtliga tv-abonnemang & bredband helt. Via http://www.joors.com/ kan du få gratis bredband (10mbit, 2GB/månad) mot en engångsavgift av 495kr.
Citera
2013-09-11, 21:27
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Har du bara 800 kr kvar att leva på . Kommer du få antigen bostadsbidrag eller socialbidrag!

Försörjningsstöd tar bara hänsyn till hyra, el, vård, medicin, försäkringar, fackavgifter. De struntar i alla andra kostnader vid beräkning av bidrag.

Kolla med facket, vissa har inkomstförsäkringar för de första 200 dagarna. Vilket kan ge ca 2000 kr mer i månaden.
Citera
2013-09-11, 23:14
Medlem
Bbobis avatar
Säg upp bredandet och kör med tex comviq mobilt bredband 199kr/månad så kan du även skita i att förnya om det behövs. Någon granne som kör med öppet nätverk?

El, 250kr/mån + 250kr/var annan månad? Alltså 375/månad? Hur går det ihop? Nu har inte jag något förmånligt elavtal själv men ligger på 198kr/månad. (1a).

Du glömde att räkna med hemförsäkring eller ska du strunta i den? Hos LF kostar det för mig endast 650kr/år.

TV, varför inte skita i det avtalet helt och kolla på 1an,2an,4an,6an och kunskapskanalen gratis? Filmer och serier kan du streama på nätet.
Citera
2013-09-11, 23:22
Medlem
Kan du inte i värsta fall ta ett mindre lån från dina nära och kära tills det löser sig?

Under tiden kan du göra allt för att få ett nytt jobb. Ta jobbsökandet mycket seriöst och slut borde du få napp! Speciellt nu när du har lite CV-godis eftersom du nyss jobbat.

Samtidigt kan du försöka kapa ner kostnaderna så mycket som det bara går. Även om det innebär några tråkiga uppoffringar. Kolla om det finns något du kan sälja.

Lycka till!
Citera
2013-09-12, 13:25
Medlem
Hej,

Tack för alla svar.

Jag har som sagt inte möjlighet att ta något lån eller liknande från familj/släkting då dessa har dåligt ställt själva.

Ett alternativ var att ta ett banklån tills allting styrt upp sig, men det känns ju oerhört dum för då drar jag ju bara på mig mer utgifter, + kan jag väl känna att ett banklån ska ev. göras vid en ev investering av en bostad?

Jag har fått beskedet nu iaf att jag blir uppsagd om en vecka, mitt förra jobb som jag måste ha mitt arbetsgivarintyg svarar inte när man ringer.

Har kontaktat Facket med men dem är sega, så jag sitter lite i skiten just nu med en dyr hyra med ev. en annan lägenhet på ingång (se ovan)

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag kan knappast gå till soc för dem kommer be mig ta a-kassan osv..

Sitter typ fast.

Så det är väl skulder som gäller =/
Citera
2013-09-12, 16:58
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
I väntan på arbetsgivarintyg så kan man fylla i ett själv och skicka in, det ska vara accepterat att göra så. Men använd en penna med blått bläck, inte svart för då kommer den tillbaka.

Svart text = kopior
Blå text = original
Citera
2013-09-12, 18:05
Medlem
Du ligger under norm (gjort huvudräkning, så kan ha räknat fel) och borde vara berättigad till försörjningsstöd.
Citera
2013-09-12, 18:14
Medlem
Hur gammal är du förresten?
Citera
2013-09-12, 18:40
Medlem
Nu sitter jag vid datorn och kan göra en bättre uträkning,

Dina godkända utgifter.

Hyra 3065 kr
El 375 kr
A-kassa 240 kr
Hemförsäkring (om du har nån), typ 80 kr.

Dvs 3760 kr

Normen för en ensamstående är 3840 kr

3840 + 3760 = 7600 kr (lustig nog exakt vad du har i A-kassa innan skatt).

Du skulle med andra ord ligga ca 800 kr över din egen budget.

Nu är din budget väl tajt, så det kommer bli väldigt knapert ändå.
Citera
2013-09-13, 16:33
Medlem
Hej!

Jag är 24.

Det negativa just nu är som sagt att jag skall flytta till den här lägenhet på 3065 kronor om 3 månader, men jag blir uppsagd nu och det är det som är problemet.

Idag betalar jag en hyra på 5353 kronor.

Kan SOC hjälpa mig dem här månaderna eller något eller så kommer dem skratta åt mig för att dem tycker min a-kassa skall räcka.

Värt att notera är att vi tidigare bodde två i hushållet och jag har fibrilt sökt efter en ny lägenhet.
Citera
2013-09-13, 21:46
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Bostadsbidrag lär du inte få, testet hos FK anger noll kronor då du är singel utan barn boende hos dig. Din A-kassa på 91.200 kr per år är för hög. Testet anger en gräns vid 86.720 kr per år.

SOC kommer att titta på dina inkomster tre månader tillbaka i tiden. De tar som sagt tidigare i tråden inte hänsyn till annat än det allra nödvändigaste av utgifter. Så har du 2-3 månadslöner på högre belopp så kommer de att räknas för denna månad och troligen månaden efter det.
Senast redigerad av Hfuhruhurr 2013-09-13 kl. 21:49.
Citera
2013-09-27, 20:35
Medlem
Jag är utan jobb nu, a-kassa kommer jag få men det saknas ett par tusenlappar i månaden tills jag får min billigare lägenhet.

Vet inte riktigt vad jag ska göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in