Flashback bygger pepparkakshus!
2013-09-13, 07:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vi har alltså två möjliga tolkningar, men bara en av de är den rätta. Vi har antingen en översvämning som täckte alla de högsta bergen över hela jorden, eller så har vi en översvämning som täckte alla de högsta bergen i landet.

Jag kan eventuellt se ett tredje alternativ: Bibeln HAR FEL! Vad tror du om det?

Citat:
Bland det starkaste argumenten för en lokal översvämning är när duvan kom tillbaka med en färsk olivkvist. Hade översvämningen täckt hela jorden så hade inga växter överlevt. Men tydligen hade de gjort det.

Så gud kan översvämma jorden men inte trolla fram ett olivträd?.....
Citera
2013-09-13, 07:34
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Självklart kan jag redogöra för det som jag hävdar, men frågan är om du frågar för att lära dig eller frågar för att vara elak. Frågar du för att lära dig, så är jag mer än villig för att svara på dina frågor och du behöver givetvis inte tro allt på det jag skriver förrän du själv bekräftar det.

För att jag ska kunna debattera med dig på ett så bra sätt som möjligt så måste du redogöra, eller lära mig kan man kalla det, vad du anser i frågan så jag vet vad jag debatterar emot.

Om jag i en debatt uppfattas som elak så är det inget personligt, jag tror att folk inte bör ha några problem med detta egentligen om de inte är överkänsliga. Till exempel tycker jag det är fånigt att tro på tomten som vuxen och jag tror få skulle känna sig så träffade att de tog illa upp om det finns vuxna som tror på tomten.

Citat:
Beklagar att jag inte bemött ditt inlägg. Tydligen hade jag missat det. Du skrev:

Nja, riktigt platt är inte landet. Men visst finns det berg, men inte så värst höga så som Ararat berget på cirka 5000 meter. Vi har alltså två möjliga tolkningar, men bara en av de är den rätta. Vi har antingen en översvämning som täckte alla de högsta bergen över hela jorden, eller så har vi en översvämning som täckte alla de högsta bergen i landet. Bland det starkaste argumenten för en lokal översvämning är när duvan kom tillbaka med en färsk olivkvist. Hade översvämningen täckt hela jorden så hade inga växter överlevt. Men tydligen hade de gjort det.

Men hur höga ska dessa berg varit då och hur höga är de idag? Och anser du att även dessa berg var täckta av vatten med viss marginal?
Citera
2013-09-13, 07:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
kunskap1

Nej du har tyvärr fortfarande inte svarat på några frågor. Du kommer in efter några dagar och spyr ur dig dina vanliga ad hoc förklaringar och extremt generösa bibeltolkningar. Det är enbart tröttsamt. Du har inget att komma med och det märks. Hade du åtminstone haft artigheten att svara på frågor direkt istället för att gömma dig och sedan komma med nya påhitt så hade man åtminstone kunnat prata med dig...men nu är du tyvärr bara tråkig, oärlig och korkad.

Trist.

Finns ingen anledning till att skriva ett inlägg synonymt med detta, så jag nogar mig med att bifalla. Kunskap1s ändlösa skolastika krumbukterier är helt substanslösa.
Citera
2013-09-13, 07:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Självklart kan jag redogöra för det som jag hävdar,

Att efterrationaliserande "anta", att ignorera det obekväma och att använda semantisk akrobatik är INTE att redogöra.
Citera
2013-09-13, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Har du gjort IQ-test ?

Elakt och fullständigt onödigt.
Citera
2013-09-13, 09:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Elakt och fullständigt onödigt.

Men om man läst vad kunskap1 skrivit så får man ändå konstatera att det är ganska befogat.
Citera
2013-09-13, 09:34
Medlem
Citat:
Men om man läst vad kunskap1 skrivit så får man ändå konstatera att det är ganska befogat.

Nä, helt irrelevant. Kommentaren syftar bara på att misskreditera motdebatören genom att gå till personangrepp istället för angrepp mot argumenten.
Citera
2013-09-13, 09:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nä, helt irrelevant. Kommentaren syftar bara på att misskreditera motdebatören genom att gå till personangrepp istället för angrepp mot argumenten.

Irrelevant och befogat är inte ömsesidigt uteslutande.

En fråga: Är det mer relevant att hela tiden i efterhand hitta på nya galna efterrationaliseringar istället för att erkänna att man har fel?
Citera
2013-09-13, 09:50
Medlem
Citat:
Irrelevant och befogat är inte ömsesidigt uteslutande.

En fråga: Är det mer relevant att hela tiden i efterhand hitta på nya galna efterrationaliseringar istället för att erkänna att man har fel?

Men den debattören gör inte det av "elakhet" vilket inte kan sägas om dig..
Citera
2013-09-13, 10:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Så enträgen inkompetens ... med ett underlag i debatt-taktisk slingrande .... är att föredra framför (iblant frän) kritik?
Citera
2013-09-13, 10:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

1. Vad har jag gjort mot dig av elakhet?

2. Föredrar du att skribenten drivs oärlighet och efterrationalisering framför att det ibland förekommer grova ord?

3. Kan du på något plan sympatisera med synen att avsaknad av intellektuell hederlighet kan anses vara befogad få kritik? Och att denna kritik ibland kan vara otrevlig i dina ögon? Kan du förstå att andra skribenter kanske ser det som en förolämpning att behöva motta rena oärliga dumheter?
Citera
2013-09-13, 10:45
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Vilka frågor har jag inte svarat på? Jag hoppas att du ställer frågor för att lära dig och inte för att vara elak. Är du en ärlig sanningssökare så bör du själv söka efter sanningen och inte behöva fråga mig som inte är expert inom detta område. Sen har jag förklarat för dig att vissa tror på en lokal översvämning och andra inte. Argumenten för en lokal översvämning överväger en global, enligt mig och andra.

Det står klart och tydligt att Noa skall packa in två av VARJE DJUR.

Inte lokala djur. Alla djur.

Varför gör man det om floden var lokal? Verkar lite onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in