2013-09-10, 21:34
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Jag tycker att det som talar för Allen som Zodiac överväger det som talar emot. Att DNA´t från breven inte matchade finns det en förklaring till, Allen bad nämligen andra människor om hjälp att klistra igen breven med olika förevändningar.

De starkaste indicierna tycker jag är den kronologiska sammankopplingen mellan Zodiac-breven och Allens tid i frihet / fängslad och Zodiac-klockan som han använde. Sen finns det en drös av indicier som var för sig inte är absolut avgörande men som sammantaget pekar på Allen som GM.

Helt säker är jag inte men 80-20 till att det var Allen.
Senast redigerad av -TheRiddle- 2013-09-10 kl. 21:37.
Citera
2013-09-10, 21:57
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Jag tycker att det som talar för Allen som Zodiac överväger det som talar emot. Att DNA´t från breven inte matchade finns det en förklaring till, Allen bad nämligen andra människor om hjälp att klistra igen breven med olika förevändningar.

De starkaste indicierna tycker jag är den kronologiska sammankopplingen mellan Zodiac-breven och Allens tid i frihet / fängslad och Zodiac-klockan som han använde. Sen finns det en drös av indicier som var för sig inte är absolut avgörande men som sammantaget pekar på Allen som GM.

Helt säker är jag inte men 80-20 till att det var Allen.

Om jag minns rätt var klockmärket ganska vanligt... tror inte det var så få som en av tusen som hade Zodiac-klocka. Om han inte var gärningsmannen så kan den verklige gärningsmannen upphört när han satt inne. Dom indicier du nämner är alla svaga men titta på fantombilden och jämför hur lika tycker du dom är?
Citera
2013-09-11, 20:34
Medlem
Jag är rätt övertygad om att Allen inte är Zodiac, ingen som forskat i Barry Wysling? han var nog the zodiac killer.

http://www.youtube.com/watch?v=3YkUYZSsnbo

case closed.
Citera
2013-09-12, 15:19
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Om jag minns rätt var klockmärket ganska vanligt... tror inte det var så få som en av tusen som hade Zodiac-klocka. Om han inte var gärningsmannen så kan den verklige gärningsmannen upphört när han satt inne. Dom indicier du nämner är alla svaga men titta på fantombilden och jämför hur lika tycker du dom är?

Zodiac-märket var inte vanligt, inte nu och inte då, och speciellt inte för en person som Arthur Allen som inte direkt hade någon välbärgad bakgrund. Man kunde förstå att han var rätt stolt över sin klocka som han fått i present av sin mor.

En fantombild är en fantombild, inte ett fotografi. Titta på fantombilden av Palmes mördare och jämför med Christer Pettersson, inte så likt heller.

Att några barn som påstår sig ha sett Zodiac från andra sidan gatan i kvällsljus genom ett fönster inte kunde peka ut Allen betyder ganska lite tycker jag. Däremot att en av de som blev skjuten och överlevde kunde peka ut Allen bland bilder på många andra med likartat utseende. Det utpekandet väger ganska tungt måste man erkänna. Och det vittnet var väldigt säker på att det var Allen.
Citera
2013-09-12, 16:35
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Zodiac-märket var inte vanligt, inte nu och inte då, och speciellt inte för en person som Arthur Allen som inte direkt hade någon välbärgad bakgrund. Man kunde förstå att han var rätt stolt över sin klocka som han fått i present av sin mor.

Nu är det dock så att klocktillverkaren varken var först med namnet eller symbolen.

Citat:
En fantombild är en fantombild, inte ett fotografi. Titta på fantombilden av Palmes mördare och jämför med Christer Pettersson, inte så likt heller.

Beror på att CP inte är skyldig till mordet.

Citat:
Att några barn som påstår sig ha sett Zodiac från andra sidan gatan i kvällsljus genom ett fönster inte kunde peka ut Allen betyder ganska lite tycker jag. Däremot att en av de som blev skjuten och överlevde kunde peka ut Allen bland bilder på många andra med likartat utseende. Det utpekandet väger ganska tungt måste man erkänna. Och det vittnet var väldigt säker på att det var Allen.

Nej, det utpekandet väger inte tungt. Speciellt eftersom ALA inte stämmer in på detta vittnets tidigare beskrivning av GM. Samt att vittnet bara såg GM från sidan.

Lite väl komiskt att du vill att ALA ska vara gärningsmannen så att du är beredd att förvrida allting så att det passar in i din världsbild. Själv tycker jag att två barn är bra mycket mer trovärdiga vittnen än en person som precis blivit skjuten flera gånger.
Citera
2013-09-12, 22:35
Medlem
_Jago_s avatar
Själva namnet och symbolerna var som sagt välkända, men klockmärket var första gången namnet och symbolen syntes ihop. Därför är det högst troligt att inspirationen hämtades från just klock-tillverkaren. Att det skulle användas för det astrologiska tecknet och ett vanligt "gun sight" var för sig, känns som en allt för stor slump.

En klocka av modellen Arthur Leigh Allen bar, kostade 1965 $55. Medianinkomsten för ett hushåll 1965 var ca $7000. Någon slags inflationsräknare (detta blir ju givetvis inte exakt, men en måttstock) säger att $55 1965 är lika mycket som drygt $400 idag.

Rörande fantombilden, så trädde Don Foukes (en av polismännen) fram efter han sett bilden, och framförde att han var lik den WMA han såg röra sig bort från platsen.

9 november (knappt en månad efter mordet) skrev Zodiac i ett brev att han blivit stoppad av två poliser (Foukes och Zelms alltså), men att han skickade iväg dem igen efter en kort pratstund, då de letade efter en NMA. Zodiac markerade i brevet att just det stycket skulle publiceras i tidningen. 12 november skrev Foukes en "promemoria" rörande detta och betonade att han inte stannat och pratat med Zodiac, i motsats till vad Zodiac skrivit alltså. Senare berättade han att det var när fantombilden kom ut som han gjorde kopplingen med mannen de såg (och ev. pratade med). Hur som helst hade han nog hunnit läsa Zodiacs brev och hans påstående om att han pratade med poliserna.

Frågan är alltså om de verkligen stannade och pratade med Zodiac. Foukes hävdar själv att de inte gjorde det. Den andre polisen, Eric Zelms, ska ha erkänt för sin fru att de stannade och pratade med honom, men att Foukes inte vill det på grund av att han inte ville bli ansedd som mannen som lät Zodiac gå fri. Det finns en hel del vittnesmål kring detta. Mysteriöst är det hur som helst. Finns mycket att läsa och tolka om, kring just denna händelse. Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro.
Citera
2013-09-13, 20:57
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nu är det dock så att klocktillverkaren varken var först med namnet eller symbolen.

Nej, men som någon redan nämnt så var de först med att sammankoppla symbol + ord. Men det är skitsamma, det väsentliga är att just Allen ägde en sån här ganska ovanlig klocka och dessutom verkade stolt över den.

Där har du fel igen. Men det är en annan fråga som vi kan ta i rätt tråd.

Nej, det utpekandet väger inte tungt. Speciellt eftersom ALA inte stämmer in på detta vittnets tidigare beskrivning av GM. Samt att vittnet bara såg GM från sidan.

Lite väl komiskt att du vill att ALA ska vara gärningsmannen så att du är beredd att förvrida allting så att det passar in i din världsbild. Själv tycker jag att två barn är bra mycket mer trovärdiga vittnen än en person som precis blivit skjuten flera gånger.

Jag anser att hans utpekande väger väldigt tungt eftersom han med 100% säkerhet verkligen såg Zodiac, från nära håll och att han då med stor säkerhet kan peka ut just Allen när han blir presenterad många bilder på en massa andra män.

Mina svar i fet text.
Citera
2013-09-14, 13:00
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Mina svar i fet text.
Klockmärket var inte sådär överdrivet ovanligt. Just modellen Sea Wolf var särskilt populär inom amerikanska militären, ofta såld på "PX", så snarare en på den tiden populär klocka.

Du får naturligtvis göra din egen tolkning av Mageaus vittnesmål, men det finns många saker att ta i beaktning. Mageau hade alltså blivit skjuten med flera skott, även fått en ficklampa lyst i ögonen. Han gjorde identifikationen över 20 år efteråt, och de stämde inte överens med det vittnesmål han avgivit precis efter händelsen. Hur gick identifieringen till egentligen? Det finns väldigt lite information om själva utpekandet.

Allen hade varit huvudmisstänkt i över 20 år när han blev utpekad av Mageau, och det är inte omöjligt att Mague känt till Allen och ville "få ett slut" på allting. Barnen i huset kunde i lugn och ro och under ett antal sekunder se Zodiacs ansikte och även polismännen som mötte Zodiac en bit från brottsplatsen ansåg att fantombilden stämde överens med mannen de såg.

Det känns som lösningen finns någonstans kring attacken mot Ferrin och Mageau, med alla vittnesmål om att Ferrin varit förföljd tiden innan mordet, att hon haft en ordväxling med en man kort innan mordet, etc. Hon kan ha känt personen som sköt. Hur som helst så känns det som man borde fått ut mer av Mageau. Han gick väl mer eller mindre under jorden efter attacken, och ska ha blivit kraftigt märkt av diverse missbruk genom åren.
Citera
2013-09-15, 09:20
Medlem
Fast vänta lite här nu, Zodiac var väl kort, hade Crew-cut och glasögon?

Kan det ha varit två personer som samarbetade?
Senast redigerad av felezoxiat 2013-09-15 kl. 09:23.
Citera
2013-09-21, 01:06
Medlem
Silvertejp2s avatar
http://www.zodiackiller.com/KaneWriting.html

Bara jag som tycker det är märkligt att Kane skriver Z felvänt? Känns som en uppenbar/annorlunda sak att göra för att det inte ska gå att känna igen hans handstil?

Skulle tippa på att det är Kane som är zodiak om man läser polisrapporterna.
Citera
2013-09-26, 17:47
Medlem
AbsentMindeds avatar
Citat:

Kanske för att det inte var CP som mördade Palme?
Citera
2013-10-03, 07:41
Medlem
Quoters avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Citat:
Ursprungligen postat av AbsentMinded
Kanske för att det inte var CP som mördade Palme?

Det är ett komiskt argument som -TheRiddle- här bjuder på.

En fantombild (som kanske inte ens föreställer Palme-gärningsmannen) används som argument för att Arthur Leigh Allen inte alls ska vara utesluten som gärningsman i Zodiac-fallet, därför att allas vår favorit-'skrönare' Christer Pettersson inte matchar fantombilden i Palmeärendet, som hade bus-dåliga bevis (föga troligt att han skulle ha gjort det).

Dock så hade jag inte förväntat mig annat av -TheRiddle-, vederbörandes kompetens går knappast utöver att hänga ut diverse pack på forat.

(Att till maximalt antal procent säga att Christer är oskyldig är väl också att sticka ut huvudet längre än vad som behövs. )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in