2013-09-05, 01:13
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Smakfullt modernt imo. på insidan. Får inte upp någon objektbeskrivning?!! men huset är uppenbart gammalt, någon som vet vad det varit innan det blev bostadsrätter?
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-7rum-solsidan-nacka-kommun-sjovagen-1-5646975

Hade den där våningen varit en människa så hade den varit en humorlös albino.
Citera
2013-09-05, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Hade den där våningen varit en människa så hade den varit en humorlös albino.
Jag är ganska säker på att lägenheten är stylad då det inte finns några personliga detaljer förutom vanliga blommor, bordslampor, ljusstakar mm. bara sådant som finns att köpa på närmsta möbelaffär.
Oanvända tvålar och inga tandborstar mm. Endast två tavlor är upphängda och de har samma motiv. Inga gardiner ens i sovrummen.
Visst var det sparsmakat och färglöst, men den som inrett har harmonierat med huset och hur tråkigt det än må vara så tycker jag det var stilfullt på ett modernt sätt som passar med det gamla huset.
Citera
2013-09-05, 03:18
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att lägenheten är stylad då det inte finns några personliga detaljer förutom vanliga blommor, bordslampor, ljusstakar mm. bara sådant som finns att köpa på närmsta möbelaffär.
Oanvända tvålar och inga tandborstar mm. Endast två tavlor är upphängda och de har samma motiv. Inga gardiner ens i sovrummen.
Visst var det sparsmakat och färglöst, men den som inrett har harmonierat med huset och hur tråkigt det än må vara så tycker jag det var stilfullt på ett modernt sätt som passar med det gamla huset.

"40 nyanser av vitt" skulle vara en hyfsad beskrivning av den lägenheten, stilfullt håller jag inte helt med om, däremot så var det själlöst.
Citera
2013-09-05, 08:44
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Min fetmarkering.
Det är ingen garderob utan bara ett kapprum, dvs. där man hänger ytterkläderna. Toan är väl mest använd som gästtoa då det inte finns någon dusch där.
I min värld är klädkammare och garderob samma sak, mitt ordförråd är inte hur brett som helst

Om det är meningen att man ska hänga sina ytterkläder där tycker jag att det är orimligt långt ifrån ytterdörren. Om det varit möjligt hade jag hellre låtit toaletten bli större istället, kanske hade man då också kunnat få in ett badkar.

Citat:

Alla använder väl iofs tandborstar men jo det finns faktiskt folk som bor och lever sådär. Har varit hemma som flertalet personer där det känns lite som att kliva in i en inredningstidning. Jag tycker det känns tragiskt och skulle aldrig vilja bo så men om de som gör det är nöjda med det så är det ju bra.
Citera
2013-09-05, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
I min värld är klädkammare och garderob samma sak, mitt ordförråd är inte hur brett som helst

Om det är meningen att man ska hänga sina ytterkläder där tycker jag att det är orimligt långt ifrån ytterdörren. Om det varit möjligt hade jag hellre låtit toaletten bli större istället, kanske hade man då också kunnat få in ett badkar.

Alla använder väl iofs tandborstar men jo det finns faktiskt folk som bor och lever sådär. Har varit hemma som flertalet personer där det känns lite som att kliva in i en inredningstidning. Jag tycker det känns tragiskt och skulle aldrig vilja bo så men om de som gör det är nöjda med det så är det ju bra.

Det finns ju två ingångar, det är hur vanligt som helst med en liten toalett invid en entres kapprum, både i lägenheter och villor. Jag har själv bott i sådan lägenhet med två toaletter och höjer inte ens på ögonbrynet när jag ser en sådan planlösning. Har även varit in i flera villor där det ser ut på detta vis.

Det känns som att jag diskuterar i motvind rent allmänt här när det kommer till homestyling inför flytt. Självklart finns det otal med lägenheter där de boende är inredningsintresserade och att de lever i ett ständigt välstädat hem, men det är också välkänt att det finns firmor som erbjuder allt från styling med ägarens egna möbler till styling med företagets egna eller lånade möbler.

Läser man på olika hemsidor så finns det stylingtillval där man även målar, tapetserar och bygger om. Andrea Engsell som jobbar med homestyling säger själv i en artikel i SvD att det borde införas "tvångs-homestyling" och att tandborstar, rakhyvlar, smutstvätt, mm. är det sista man vill se.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/infor-tvangs-homestyling_7143523.svd

På tal om Andrea så minns ni väl tv-programmet Homestyling som gick för många år sedan...där fick man se hur de möblerade med bohag som de i sitt företag hade tillgång till och hur de renoverade villor och lägenheter och pyntade inför försäljning. Mäklarna köper dessa tjänster och budgeterar för detta då det innebär med stor sannolikhet att det blir en rejäl vinst på stylade objekt.

Givetvis är det mest förekommande när hemmen möbleras med "lånade" möbler att det är väldigt dyra objekt. En liten 1,a i förorten stylar man oftast genom att städa och använda den boendes egna möbler.

Det är också vanligast med homestyling i storstäderna, det märker man när man surfar runt på hemnet. Givetvis finns procentuellt fler inredningsintresserade i storstäderna, också fler objekt att titta runt på, men det är även i storstäderna homestylingsfirmorna finns.
http://www.flyttkonsulten.com/index.php?pageid=9
http://www.incareof.se/terassvaning-pa-kungsholmen/
http://www.flyttkungen.se/homestyling.html
http://www.flyttkungen.se/homestyling.html

Man kan även läsa och få tips från sin mäklare hur man ska gå till väga för att själv styla sin lägenhet.
Annars ingår det ofta i de större mäklarnas utbud att erbjuda säljarna sina stylingtjänster.
http://www.husmanhagberg.se/Tjanster/Homestyling/

Edit. Soffor är något som stylingfirmor får stå ut med att kånka in och ut ur bostäderna men stora tunga sängar betackar de sig oftast för, därför ser man ofta stylade hem med sängar där varken sängben eller gavlar syns, det är helt enkelt en vanlig solsäng eller övernattningssäng under lager av tyg och överkast, ibland syns en lös sänggavel vid huvudsidan. Oftast saknas även stora tv-apparater i fullstylade hem.
exempel: http://www.inspireda.se/3a-nacka-full-moblering-2
http://www.inspireda.se/
Senast redigerad av lacrima 2013-09-05 kl. 12:20.
Citera
2013-09-05, 13:41
Medlem
Inte direkt relaterat till lacrimas inlägg men nästan. Det här med att tv-apparater aldrig finns med i homestyling kan jag köpa, men varför är nästan aldrig planlösningar anpassade till det? Kolla till exempel http://www.lkf.se/ImageVault/Images/id_6276/scope_0/ImageVaultHandler.aspx , speciellt ettan på 36 kvadratmeter. Var i hela världen har de tänkt sig att man ska ställa en tv där? De har inte ens tagit hänsyn till att folk idag oftast vill ha en arbetsplats/datorhörna, speciellt om de ska bo i en etta i Lund...

Oftast kan man i vilket fall inte planera som de gjort på planlösningarna, men görs det för att även dessa måste anpassa sig till den "perfekta" homestylingen där folk bara har en lägenhet för att sova i och möjligen laga mat? Övrig tid ska man sitta i hårda stolar eller möjligen fåtöljer och stirra ut i luften? Det hade ju känts bättre om de redan då de planerar hur lägenheterna ser ut funderar på hur de rent praktiskt kommer att användas av de som kommer bo där. Ettan på 36 kvadrat hade ju exempelvis tjänat på att ha en fönsterlös vägg (personligen hade jag tagit bort fönstren i öst, då slipper man även insynen till sängplatsen men man har kvar den franska balkongen) som man kunnat använda som tv-vägg. Idag måste man ju placera soffor och tv-bord mitt i rummet och dra sladdar över golvet, vilket inte blir så snyggt direkt... Att placera tv:n mot ett fönster är än värre. Så hur tänker folk egentligen? Kanske inte riktigt ämnet för den här tråden, men tyckte inlägget ändå kan platsa här.
Senast redigerad av Grillo 2013-09-05 kl. 13:45.
Citera
2013-09-05, 13:57
Medlem
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-centrum-lunds-kommun-bantorget-11-c-5625971

Kanske inte så udda men... Det står "Totalrenoverad lägenhet där man har lyckats kombinera gammalt och nytt utan att göra avkall på charmen." När man tittar på bilderna är allt bara vitt, vitt, vitt... Definitivt en lägenhet som skulle ha vunnit på lite fler möbler än bara sängen (med kritvitt överkast) till fotograferingen. Tror dessutom att det är ett hus som nyligen renoverats fullständigt, så det är nog ingen som bott där på ett tag.
Citera
2013-09-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Inte direkt relaterat till lacrimas inlägg men nästan. Det här med att tv-apparater aldrig finns med i homestyling kan jag köpa, men varför är nästan aldrig planlösningar anpassade till det? Kolla till exempel http://www.lkf.se/ImageVault/Images/id_6276/scope_0/ImageVaultHandler.aspx , speciellt ettan på 36 kvadratmeter. Var i hela världen har de tänkt sig att man ska ställa en tv där? De har inte ens tagit hänsyn till att folk idag oftast vill ha en arbetsplats/datorhörna, speciellt om de ska bo i en etta i Lund...

Oftast kan man i vilket fall inte planera som de gjort på planlösningarna, men görs det för att även dessa måste anpassa sig till den "perfekta" homestylingen där folk bara har en lägenhet för att sova i och möjligen laga mat? Övrig tid ska man sitta i hårda stolar eller möjligen fåtöljer och stirra ut i luften? Det hade ju känts bättre om de redan då de planerar hur lägenheterna ser ut funderar på hur de rent praktiskt kommer att användas av de som kommer bo där. Ettan på 36 kvadrat hade ju exempelvis tjänat på att ha en fönsterlös vägg (personligen hade jag tagit bort fönstren i öst, då slipper man även insynen till sängplatsen men man har kvar den franska balkongen) som man kunnat använda som tv-vägg. Idag måste man ju placera soffor och tv-bord mitt i rummet och dra sladdar över golvet, vilket inte blir så snyggt direkt... Att placera tv:n mot ett fönster är än värre. Så hur tänker folk egentligen? Kanske inte riktigt ämnet för den här tråden, men tyckte inlägget ändå kan platsa här.

Håller med. Man kan undra ibland om arkitekter förutsätter att i en etta bor det bara en person och den personen ser bara på tv i sin laptop. Lägenheterna du länkar till vet man ju inte riktigt hur de ser ut irl. Kanske den där ettan på 36 kvadrat har något eller några halvfönster som sitter högt upp?!
Personligen skulle jag offra matbordet framför ett skrivbord om jag bodde så trångt. Äta kan man göra vid skrivbordet men några middagsbjudningar blir det ju inte tal om. Tv,n kan man välja att sätta upp på en vridbar arm, tex. på väggen vid fotändan på sängen, men det ser ju lätt rörigt ut om en tv sticker ut mitt i luften ovanför sängen där man dessutom kanske vill passera av någon anledning medan tv,n är på och utvriden i rummet.
Citera
2013-09-05, 14:09
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Inte direkt relaterat till lacrimas inlägg men nästan. Det här med att tv-apparater aldrig finns med i homestyling kan jag köpa, men varför är nästan aldrig planlösningar anpassade till det?

Jag tycker iofs att det kan vara ganska trevligt med ett liv utan tv. Själv har jag inte haft tv på många år. Jag skulle tro att den typen av boende är anpassat för just min typ av demographic, om man ska prata utrikiska. Dvs, jag är den typen av kund som den typen av säljare vänder sig till. Dom flesta jag känner har inte heller tv. Man sitter med sina laptops och ipads och drar hem filmer och tv-serier. Möjligtvis att man har en projektor att blåsa upp det på. Det är väl bara trevligt att man går förbi den typen av liv där tv:n var centrum i vardagslivet?

Här tänker jag smita ut på ännu en av mina utläggningar om arkitekturhistoria och ändrad livsföring. Vi har pratat en del om det så kallade "finrummet" man hade förritiden. Ett rum för gäster, för föräldrarna att ta en drink när barnen gått och lagt sig, eller om Lennart Hyland oförhappandes skulle komma på besök, som Schyffert & Lindström skojade till det om. Finrummet var bara egentligen en sorts statussymbol som man visade upp, och som man aldrig använde till vardags. Vilket låter helt vansinnigt, när man tänker efter...

Detta ändrades nån gång på 50-talet, med tv:ns intåg i familjelivet. Tv:n tog brasans plats som centrumgestalt i rummet, alla samlades runt tv:n, all möblering riktades till tv:n. Vilket gör att en soffgrupp kunde riktas in i rummet istället för ut mot utsikten utanför. Ofta dikterades dessutom tv:ns placering av antennuttaget, vilket fick en del märkliga placeringar. I vilket fall var det tack vare tv:n som finrummet placerades på sophögen, och folk började använda vardagsrummet till något annat än att titta på.

Som sagt, jag skulle hellre inrikta mitt vardagsrum till möten och samvaro, hellre än att göra det bekvämt för mig framför "dumburken". Och det är väl ungefär så dom tänker med den typen av annonser, där det inte riktigt finns plats för både en loungesektion och en tv-hörna...
Citera
2013-09-05, 14:18
Medlem
Moffins avatar
Lacrima

När jag tittar på en annons på nätet och ännu mer om jag är på en visning så väntar jag mig självfallet att jag kommer till ett städat och rent hem. Det anser jag är rent folkvett oavsett vad det är man säljer. Om du ska sälja din bil kanske det är en fördel att du tvättar den innan du tar bilden. Om du ska sälja en gammal möbel är det en fördel att ta bilder i bra ljus med extra bilder för detaljer, eventuella skavanker osv.

Om jag kommer på en visning där någon har sina tandborstar framme blir jag inte som hon Andrea "äcklad", det tycker jag bara är barnsligt och framförallt ett tecken på jag vet inte? dålig fantasi? Det är lite av samma anledning som jag inte förstår varför det i många annonser finns så groteskt mycket "detaljbilder" på INREDNINGEN som ändå inte följer med i köpet. Du är ju där för att se rummen inte vad som står i dessa.

Jag tycker mycket bättre om de annonser där hemmen är städade men där man ändå tydligt ser att någon faktiskt bor. Det får iaf mig att mycket enklare leva mig in i hur det vore att bo där, för det ser faktiskt ut som ett hem.

Många annonser är liksom som de du länkade. Vitt, vitt, vitt med vita, grå och svarta möbler/detaljer. Ljust & Fräscht all the way. Jag tycker det känns deppigt. Men ja som du nämnde så fungerar ju tydligen det här annars hade inte folk betalat för det, kan ju vara så att jag helt enkelt är en udda typ

Citat:
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-centrum-lunds-kommun-bantorget-11-c-5625971

Kanske inte så udda men... Det står "Totalrenoverad lägenhet där man har lyckats kombinera gammalt och nytt utan att göra avkall på charmen." När man tittar på bilderna är allt bara vitt, vitt, vitt... Definitivt en lägenhet som skulle ha vunnit på lite fler möbler än bara sängen (med kritvitt överkast) till fotograferingen. Tror dessutom att det är ett hus som nyligen renoverats fullständigt, så det är nog ingen som bott där på ett tag.

Solglasögon på där iaf

Jag tyckte det var lite häftigt med den lilla trappen men samtidigt känns det som något som i längden bara blir ett hinder (bokstavligt talat). Framförallt när man ska dammsuga.
Citera
2013-09-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag tycker iofs att det kan vara ganska trevligt med ett liv utan tv. Själv har jag inte haft tv på många år. Jag skulle tro att den typen av boende är anpassat för just min typ av demographic, om man ska prata utrikiska. Dvs, jag är den typen av kund som den typen av säljare vänder sig till. Dom flesta jag känner har inte heller tv. Man sitter med sina laptops och ipads och drar hem filmer och tv-serier. Möjligtvis att man har en projektor att blåsa upp det på. Det är väl bara trevligt att man går förbi den typen av liv där tv:n var centrum i vardagslivet?

Här tänker jag smita ut på ännu en av mina utläggningar om arkitekturhistoria och ändrad livsföring. Vi har pratat en del om det så kallade "finrummet" man hade förritiden. Ett rum för gäster, för föräldrarna att ta en drink när barnen gått och lagt sig, eller om Lennart Hyland oförhappandes skulle komma på besök, som Schyffert & Lindström skojade till det om. Finrummet var bara egentligen en sorts statussymbol som man visade upp, och som man aldrig använde till vardags. Vilket låter helt vansinnigt, när man tänker efter...

Detta ändrades nån gång på 50-talet, med tv:ns intåg i familjelivet. Tv:n tog brasans plats som centrumgestalt i rummet, alla samlades runt tv:n, all möblering riktades till tv:n. Vilket gör att en soffgrupp kunde riktas in i rummet istället för ut mot utsikten utanför. Ofta dikterades dessutom tv:ns placering av antennuttaget, vilket fick en del märkliga placeringar. I vilket fall var det tack vare tv:n som finrummet placerades på sophögen, och folk började använda vardagsrummet till något annat än att titta på.

Som sagt, jag skulle hellre inrikta mitt vardagsrum till möten och samvaro, hellre än att göra det bekvämt för mig framför "dumburken". Och det är väl ungefär så dom tänker med den typen av annonser, där det inte riktigt finns plats för både en loungesektion och en tv-hörna...

Mjo, jag hör dig och 50-talets skifte till tv-rummet kände jag till, men de flesta har ju trots allt tv:n kvar. Jag har själv en tv som jag inte ens har kopplad till ett antennuttag (det ligger en antennkabel under min säng men den är inte inkopplad i tv:n...), som jag främst använder som skärm när jag känner för att luta mig tillbaka i soffan, eller när jag ska titta på film eller tv-serier. Tror det är många som har den just för filmtittande, men inte mycket annat.

Det känns ju lite märkligt om planlösningarna oftast ritas för en rätt så kraftig minoritet. I just den planlösningen jag länkade verkar de också ha insett bristen genom att de placerat två fåtöljer en bit in i rummet. I den lilla ettan får de ju tom in en tvåsitssoffa mot en fönsterlös vägg, vilket gör att den lägenheten faktiskt paradoxalt nog känns större och bättre planerad.
Citera
2013-09-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle

Detta får mig osökt att tänka på hur det drogs in bredband i äldre lägenheter. Uttagen placerades i alla lägenheter jag varit in i, mitt i hallen. Det är ju lagom fint att dra kablar genom lägenheterna för att få tillgång till nätet när man inte rymmer ett dataskrivbord i hallen. Nu har de flesta trådlös uppkoppling, men jag minns när det rustades för bredband och detta problem uppstod. Lite liknande var det ju förr bara ett telefonuttag i hallen. Nu håller fast telefoni på att dö ut så det är inte längre något problem vart telefonjacken sitter, men jag minns hur min pappa drog utanpåliggande uttag i vartenda rum vi hade, med följden att det satt damsamlande fastnitade telefonkablar på alla golvlister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in