Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-04, 10:20
  #1
Medlem
Hej!
vi är två killar som ska dra ner till Australien nu i början av november och funderar på att köpa bil där nere för att lättare transportera oss och surfbrädor mm.
Är det mycket arbete med papper och så för att det ska funka?
Finns det en marknad för att lätt kunna sälja den inom ett halvår eller liknande?

Tacksam för svar.
ericochsimonsresa.blogspot.se
Citera
2013-09-04, 10:32
  #2
Medlem
fettjamenvissts avatar
När jag var där hyrde vi en van, finns hur många firmor som helst som hyr ut sådana, onödigt att köpa
Citera
2013-09-04, 10:40
  #3
Medlem
När jag var där köpte vi en bil för x antal tusen dollars, och ja visst är det en del med registrering och försäkringar. Men vi lyckades ju lösa det och då var vi inga underbarn med det engelska språket

Finns säkert byråer som kan hjälpa er med detta om du söker på nätet.

Att sälja den var lite svårare, vi sålde våran till några inte alltför pålitliga individer. Skulle kunna jämföras med att sälja bilen i Sverige i rosengård...

Torskade ett par tusen $ men var skönt att bli av med den. Skulle jag åka ner igen hade jag hyrt en "vanlig bil" fy fan för "bussarna" "may the speed be with you" på typiskt star wars tema. Stod det på en buss

Alla bussar kändes så sunkiga :/
__________________
Senast redigerad av Sinclaire 2013-09-04 kl. 10:44.
Citera
2013-09-04, 10:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
När jag var där köpte vi en bil för x antal tusen dollars, och ja visst är det en del med registrering och försäkringar. Men vi lyckades ju lösa det och då var vi inga underbarn med det engelska språket

Finns säkert byråer som kan hjälpa er med detta om du söker på nätet.

Att sälja den var lite svårare, vi sålde våran till några inte alltför pålitliga individer. Skulle kunna jämföras med att sälja bilen i Sverige i rosengård...

Torskade ett par tusen $ men var skönt att bli av med den. Skulle jag åka ner igen hade jag hyrt en "vanlig bil" fy fan för "bussarna" "may the speed be with you" på typiskt star wars tema. Stod det på en buss

Alla bussar kändes så sunkiga :/

Okej vi funderade på en folkabuss i något slag som man skulle kunna bo i några nätter för att spara några kronor men det är inget du rekomenderar isåfall?

ericochsimonsresa.blogspot.se
Citera
2013-09-04, 10:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettjamenvisst
När jag var där hyrde vi en van, finns hur många firmor som helst som hyr ut sådana, onödigt att köpa

okej, hur mycket fick ni ge för det?

ericochsimonsresa.blogspot.se
Citera
2013-09-04, 21:31
  #6
Medlem
Tjena!

Vart ska ni?
Är ju lite av bil tokig och lärde mig väl en del av systemet där.
Det beror ju på vilken del av Australien ni ska till,

Skulle rekommendera att köra bil i västra Australien .
Ingen besiktning där..

Jag köpte min i Victoria och de ska ju göras besiktning när man säljer
Bilen sen, om man vill ha någorlunda vettigt betalt .
Omständigt mao.

Underlättar massor vid köp om du har Au. Körkort.
Citera
2013-09-05, 09:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kwirk665
Tjena!

Vart ska ni?
Är ju lite av bil tokig och lärde mig väl en del av systemet där.
Det beror ju på vilken del av Australien ni ska till,

Skulle rekommendera att köra bil i västra Australien .
Ingen besiktning där..

Jag köpte min i Victoria och de ska ju göras besiktning när man säljer
Bilen sen, om man vill ha någorlunda vettigt betalt .
Omständigt mao.

Underlättar massor vid köp om du har Au. Körkort.

Vi börjar i Sydney men kommer sedan röra oss mot Cairns för att sedan åka tillbaka till Brisbane för att därifrån flyga till Bali. Så man kan säga att vi kommer åka upp och ner längst östkusten. Det körkortet tar ett tag att få eller?
Citera
2013-09-05, 16:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ericlo
Vi börjar i Sydney men kommer sedan röra oss mot Cairns för att sedan åka tillbaka till Brisbane för att därifrån flyga till Bali. Så man kan säga att vi kommer åka upp och ner längst östkusten. Det körkortet tar ett tag att få eller?

Hmm ni verkar inte så insatta i hur stort Aus är. Har själv kört östkusten och det är låååååångt. Väldigt korkat btw o köra ner igen för att åka till bali ? Vrför då inte köra till Darwin ist o ta ett flyg därifrån. Gjorde jag nämligen, man får se mycket nytt på vägen istället för o nöta samma sträcka igen + att biljetterna till Bali är mycket billigare från Darwin eftersom att det enbart ligger två timmars flyg därifrån.
Citera
2013-09-05, 16:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyskana
Hmm ni verkar inte så insatta i hur stort Aus är. Har själv kört östkusten och det är låååååångt. Väldigt korkat btw o köra ner igen för att åka till bali ? Vrför då inte köra till Darwin ist o ta ett flyg därifrån. Gjorde jag nämligen, man får se mycket nytt på vägen istället för o nöta samma sträcka igen + att biljetterna till Bali är mycket billigare från Darwin eftersom att det enbart ligger två timmars flyg därifrån.


Ursäkta min otydlighet men från Cairns till Brisbane hade vi tydligen flyg och sedan direkt till bali så om man då ska ha bil så behövs den säljas vid Cairns. Anledningen till att vi drar oss så mycket uppåt är att vi är med i ett surf-gäng som kommer surfa upp längst kusten i några veckor.
Citera
2013-10-27, 00:36
  #10
Medlem
TheBluesBrothers avatar
Jag var i australien 2008, och jag och mina kamrater köpte en Toyota Hi-ace från 1989 eller nåt sånt. Ett jävla åbäk till bil, men sjukt skönt att ha en van man kan sova i. Australien har många (och fina) rastplatser där man kan parkera och sova. Ofta finns det också gasolgrillar för allmänt bruk.

Nu till bilen:
Vi köpte våran i Sidney, men problemet var att den var registrerad i Victoria vilket innebar att vi var tvungna att åka ner dit för att skriva över bilen till oss.
Jag vill minnas att det är stora skillnader beroende på i vilken delstat den är registrerad, vissa delstater kräver tex inte att du fysiskt tar dig till ett kontor för att skriva över den på ditt namn.

Som någon tidigare skrev så är det sjuka avstånd att färdas, så överväg att köpa en van som går på gas då det är betydligt billigare än bensin.

PM:a om du har fler frågor som inte rör topic
Citera
2013-10-30, 05:59
  #11
Medlem
claymanns avatar
För mig var det väldigt enkelt att köpa begagnad bil i NT. Precis som i Sverige. skriv ägande papper och lämna sedan till mvr (typ som australienska vägverket) och det är klart. Roadworthy bör bilen ha färdigt och en bra idé är att köpa till försäkring genom din bank eller försäkringsbolag. Roadworthy ingår det försäkring i men endast för personskador.
Citera
2013-10-30, 11:01
  #12
Medlem
Tackar för all bra information! åker ner nu på lördag så vi får se om det blir någon bil eller inte
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2212874

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback