2010-10-02, 10:31
Bannlyst
Har hittat ett 3st röda flugsvampar. Torkning i ugn eller på tidningspapper gör ingen skillnad va? Vill inte trippa hårt, eftersom jag inte käkat svamp innan. Är 2 medelstora hattar en rekommenderad dos isåfall?
Också, ska man bara torka det röda ''skinnet'' med prickarna på eller hela hatten inklusive all kött?

Hjälp en nybörjare som inte hittat några toppisar
Citera
2010-10-02, 11:08
Medlem
daphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breitling.
Har hittat ett 3st röda flugsvampar. Torkning i ugn eller på tidningspapper gör ingen skillnad va? Vill inte trippa hårt, eftersom jag inte käkat svamp innan. Är 2 medelstora hattar en rekommenderad dos isåfall?
Också, ska man bara torka det röda ''skinnet'' med prickarna på eller hela hatten inklusive all kött?

Hjälp en nybörjare som inte hittat några toppisar

Vad jag har läst så är 3 medelstora hattar en lagom dos, fast vissa har inte fått någon märkbar effekt av det.

Skinnet och det gula köttet precis under skinnet är det mest attraktiva men visst hela hatten är inga problem att trycka i sig, du bör dock undvika stammen.

Ung eller tidningspapper vet jag inte vilket som är bäst.. men jag har iaf torkat mina på papper.
Citera
2010-10-02, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daph
Vad jag har läst så är 3 medelstora hattar en lagom dos, fast vissa har inte fått någon märkbar effekt av det.

Skinnet och det gula köttet precis under skinnet är det mest attraktiva men visst hela hatten är inga problem att trycka i sig, du bör dock undvika stammen.

Ung eller tidningspapper vet jag inte vilket som är bäst.. men jag har iaf torkat mina på papper.

Okej, cheers mate!
Citera
2010-11-20, 21:20
Bannlyst
kan man hitta röd flugsvamp så här års? (skåne)
Citera
2010-11-20, 22:07
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSchniben
kan man hitta röd flugsvamp så här års? (skåne)
Kort sagt: nej. Skulle du mot förmodan hitta någon så är den nog halvrutten nu
Citera
2011-06-13, 03:28
Medlem
Har 3.5g lufttorkade svampar.

Är detta "ofarligt" att stoppa i sig?

Är det en lagom dos?

Vad kan man förvänta sig av denna dos?
Citera
2011-06-13, 12:09
Medlem
Måste bumpa den här.

Vad jag har förstått så är 3.5g en svag dos men jag är främst orolig för hälsorisker eftersom den inte torkats i ugn som alla andra verkar gjort.
Citera
2013-06-14, 15:30
Medlem
bluebands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gipzy
Inga planer på att inta denna svamp, men lite funderingar har man då den är så pass lättillgänglig och finns överallt, nästan för många.
Dessa ska ju antagligen gå att trippa på, har läst på magiska molekyler, men när jag läser texten där dyker några frågor upp i mitt huvud.

1. Om man tillreder svampen som beskrivningen på magiska molekyler säger; http://wiki.magiskamolekyler.org/Amanita_muscaria
får man då bort det giftiga ämnen muskarin?

2. Någon som har tästat på röd flugsvamp, hurdan var effekten, står ingenting om det häller, mer än när man läste om det verksamma ämnen muscimol, men det lät ju inte speciellt kul;

"Antalet människorstudier gällande reakreationella doser är väldigt begränsat men en i området 5-15 milligram existerar och pekar på att kramper och spasmer i musklerna, auditoriska förändringar, minimala hallucinationer och allmän yrsel är de mest markanta effekterna. "

detta låter ju inte speciellt kul? Om enda effekterna är kramper och spasmer och minimala hallucinationer.

Och om nu tillredningen enligt länken får bort muskarinet, är det då helt ofarligt att inta svampen, eller är det fortfarande en liten risk för förgiftning, eller tillochmed döden? Och tycker ni att det är värt att testa? Kostar ju ingenting, lättillgängligt och så, och om det inte skadar kroppen heller, värt då kanske att ge det ett försök?

Men, den största frågan av alla, ger det verkligen någon effekt??! :S
är de inte giftiga?
Citera
2013-06-15, 11:21
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueband
är de inte giftiga?

Jo.
Citera
2013-06-16, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueband
är de inte giftiga?
Nä, du kan bli illamående och spyfärdig av färska hattar, men om du värmer och/eller torkar hattarna så försvinner en CO2-molekyl från ibotensyran som då blir muscimol(den aktiva substansen) du hamnar i en "drömvärld" av lycka och fysisk styrka. Du känner inte trötthet eller mjölksyra alls så det är lätt att pajja musklerna om du gör något väldigt krävande, t ex styrketräning. Det finns 0,0003% muskarin i färska svampar så det är rätt jävla lugnt. Se bara till att om du äter tillredd flugsvamp, att inte dricka något med kolsyra i före eller under trippen då kolsyra kan bindas till muscimolet i magen och det blir till ibotensyra. Läs mina inlägg i flugsvampstråden om ni vill veta mer
Citera
2013-09-03, 01:00
Medlem
crisz008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggestaden
Nä, du kan bli illamående och spyfärdig av färska hattar, men om du värmer och/eller torkar hattarna så försvinner en CO2-molekyl från ibotensyran som då blir muscimol(den aktiva substansen) du hamnar i en "drömvärld" av lycka och fysisk styrka. Du känner inte trötthet eller mjölksyra alls så det är lätt att pajja musklerna om du gör något väldigt krävande, t ex styrketräning. Det finns 0,0003% muskarin i färska svampar så det är rätt jävla lugnt. Se bara till att om du äter tillredd flugsvamp, att inte dricka något med kolsyra i före eller under trippen då kolsyra kan bindas till muscimolet i magen och det blir till ibotensyra. Läs mina inlägg i flugsvampstråden om ni vill veta mer
Bra skrivet där, tänkte testa på dessa imorgon och får se vad som händer. Kanske kommer in i en liten "drömvärld"
Citera
2013-09-03, 01:11
Medlem
Holmquists avatar
Visste inte om att man kunde käka flugsvamp! Ger det en tripp som är liknande den av typ toppisar och annan svamp?

Vet fan inte om jag hade vågat trycka i mig flugsvamp ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in