Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-23, 17:28
  #25
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Tack för hostelworld, den sidan har allt vad boende anbelangar..

Hur funkar Macchu Picchu? Tar man bara tåget dit på morgonen från Cuzco, köper en biljett och går in eller styr man upp biljetten från Cuzco innan man ger sig av?

Hur funkar det med att ha med sig väskan på bussen egentligen? Får man ett kvitto och lägger den i bagageutrymmet, eller måste man hålla ett öga på den själv i kupén? Hur funkar det om man sover på en nattbuss tex? Ormeño är ett annat bussbolag jag har för mig ska ha schyssta bussar.

Jag måste kolla upp fler coola grejer att göra och ställen att besöka. Jag hade planerat att stanna två veckor, men det verkar ju inte vara några problem att fylla, haha.. Jag får åka dit igen är jag rädd.

Jepp väldigt bra sida..

Machu Picchu kan du göra på flera sätt, det finns ett flertal vandringar dit på olika antal dagar, eller ta tåget.. Dock behöver du två dagar för att ta dig dit, se MP och åka tillbkaa till Cuzco.. Dag ett, buss+tåg till Aguas Calientes,
dag två, upp till MP tidigt, och sen ta tåg+buss tillbaka..

I dem flesta bussarna (cruz del sur definitivt) så får du ett "kvitto" så oroa dig inte.. Handbagaget rekommenderar jag att ha på golvet mellan benen, gärna med ena ryggrämmen genom ett ben.. bara för att vara säker

Coola saker i peru?

Cuzco, the sacred valley, prova ayahuasca?
Puno, lake titicaca
Arequipa, fet partystad och världens djupaste canyon (vad heter det på svenska?) haha. heter Canyon de colca..
Nazca lines
Huachachina, oasis i öknen,
Huaraz, några av världens vackraste vandringar finns där i kring
Trujillo om du gillar surfing,
Mancora om du gillar fest och surfing
Iquitos om du vill till djungeln!!

Haha bara några saker jag kom på såhär på rakarm, hoppas något duger
Citera
2013-05-23, 22:35
  #26
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Det där räcker på både krokig och rak arm, hehe. Stort tack! Huachachina verkar stencoolt! Sandboarding är en aktivitet jag skulle vilja prova. Det här måste vara det som jag såg kort på för länge sedan där han hade åkt dune buggy istället för att sandsurfa.. Ovanpå allt ligger det nära Ica (vilket är i närheten av både Nazca och Chauchilla Cemetery om jag inte har helt fel..)

Du verkar ha bra koll, så jag drar iväg några frågor till när jag har dig på tråden.. Det här med bagagekvitto på bussen verkar bra som fan. Detta är en av de saker jag funderat mycket på nämligen. (Hur man tar sig runt med tillhörigheterna i behåll..) Hur fungerar det då om man vill köpa flygbiljetter inrikes då? Om jag vill åka till Iquitos tex, hur styr man upp det? Måste det bokas från Sverige i förväg, eller kan man köpa det över disk och åka samma/nästa dag?

Hur funkar Amazonas om man åker från Iquitos tex? Köper man biljett över disk inför nästa dag? Jag skulle vilja se regnskog, vilket jag bara sett på TV. Åker man ut över en dag? Övernattar man? (gärna..) Vad annat behövs? Köper man en turisttur eller liknande och var?

Jag är ledsen över om jag ser ut som ett ohjälpligt mongo, men jag har noll erfarenhet av backpacking. För att förklara mig kort så var jag intresserad av Asien när jag var liten och jag har besökt alla de ställen jag drömde om då. Jag ville åka till Hong Kong, Japan, Korea, och Taiwan och jag har besökt alla dessa ställen och dit är det ju förhållandevis enkelt att resa. Längs vägen blev jag intresserad av mat och efter lite surfande så råkade jag smaka på ceviche och då förflyttades ju intressesfären en aning.. Det är därför just Peru är av intresse. (Ihop med lite historieintresse..)

Nu klev vi in i backpackersfären och då är jag trots att jag har viss resvana, totalt jävla grön. Det här har jag aldrig gjort förr, men lite backpacking på gamla dar verkar vara min väg att gå.. Det bästa jag kommer att ta med mig hem från Peru förutom en massa minnen är den tjockaste kokbok jag kan hitta. Om detta faller väl ut drar jag till Mexiko och gör samma runda!!

Om allt funkar bra så bör jag kunna ta min tripp i oktober/november 2013. Hur ser det ut med flygbiljetter? Bokar man långt i förväg eller hur går det till?
Citera
2013-05-30, 02:43
  #27
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Hur fungerar det då om man vill köpa flygbiljetter inrikes då? Om jag vill åka till Iquitos tex, hur styr man upp det? Måste det bokas från Sverige i förväg, eller kan man köpa det över disk och åka samma/nästa dag?

Om allt funkar bra så bör jag kunna ta min tripp i oktober/november 2013. Hur ser det ut med flygbiljetter? Bokar man långt i förväg eller hur går det till?
www.avianca.com fungerade smidigt för mig när jag flög inrikes i Colombia. Dom har inrikesflyg för Peru också. LAN är ett Chilenskt bolag som också flyger i Peru.
Citera
2013-09-02, 11:02
  #28
Medlem
Har precis kommit hem från vår semester i Peru. De har gjort om inrikesflyningarna så bara de som är bosatta i Peru och kan uppvisa peruanskt ID får åka till bra priser på flygen, övriga är turister och får hosta upp en himlans massa hundra dollar för en inrikestripp till tex Mancora

Så trots att vi åkte med hela peruanska familjen fick vi vackert åka buss, för de reste med svenska pass och då går det inte. Vi har testat olika inrikes bussbolag och jag kan ju säga vilket som var sämst iaf; Cial. Äckligare buss får man leta efter, toan kunde man knappt gå in på för att den stank pissoar. Mögel i gardinerna, nersuttna säten, dålig chaufför osv.
Civa däremot var toppenbra; dam-herrtoa, bra service, AC som fungerade, ren, fräsch! Vi åkte Civa från Lima till Mancora, och valde Cial på vägen hem=bottennapp.

Från Lima upp i bergen åkte vi Transporte Wari/Expreso Palomino, riktigt fin och ren buss, med serverad mat som iofs inte var så god, men ändå.
Så det finns jättemånga att välja på, Cruz del sur "ska" väl vara bäst, men är nog också dyrast. Civa kostade 130 soles, enkel resa, tror Cruz del sur ligger runt 180 soles.
Citera
2015-05-12, 14:52
  #29
Medlem
Goldmanns avatar
Machu Pichu

Ngn som varit i Machu Pichu på senare tid som vet hur det fungerar. Tänkte åka upp med tåg Fr Cusco och ev stanna en natt uppe. Det lär finnas iaf ett hotell. Hur tidigt måste man boka tåget och behöver man fortfarande registrera/boka sitt besök? Vad är kostnaden ungefär? Tips på hyfsat boende i Cusco?
Citera
2015-05-12, 16:03
  #30
Medlem
Jag var där 2012 men gick dock inkaleden från cusco, det kostade ca 4500 och bokades flera månader innan. Dock kan man ta tåg från Cusco till Aguas Calientes som är en liten by precis nedanför macchu picchu. Boende i Aguas Calientes är mkt dyrare än cusco så vill man spara pengar kan man bo i cusco och åka det tidiga tåget och besöka macchu picchu och åka hem på eftermiddagen. Hotell i cusco kostade ca 200kr för en natt i dubbelrum. Tåget till Aguas Calientes kostade ca 200kr.
Citera
2015-05-13, 12:14
  #31
Medlem
Gjorde det förra året, åk tåg/buss/bil till Aguas Calientes där finns flera hostel och hotell. Något dyrare men det är inga pengar att snacka om, så jag rekommenderar att åka dit bo där natten innan för att gå upp tidigt som fan för att gå upp den långa stigen till MP och vara med på soluppgången :) Är man lat går det bussar ända upp till MP, tror det gick på 10$ enkel.

För att ta oss till Aguas Calientes tog vi bla lokalbussen, åkte taxi, gick efter järnvägen. Fett najs :) Tror inte det ska vara något problem att få plats på tåget men biljetter går att boka i Cusco, finns annars massor med färdiga paket för att ta sig till MP. Fråga runt!! Stor prisskillnad
__________________
Senast redigerad av GuldVixen 2015-05-13 kl. 12:19.
Citera
2015-05-14, 11:47
  #32
Medlem
tmaras avatar
om jag inte minns fel så har de öppnat ett nytt 5 stjärnigt hotell där uppe.
Citera
2016-01-04, 21:25
  #33
Medlem
Machu Picchu. Söker information och prisuppskattning

Hej!

Jag och två-tre vänner är sugna att resa till Peru för att uppleva Machu Picchu. Har någon varit där och har lite information? Vart flyger man, hur mycket kostar en resa? Hur långt är det att gå upp? Tar emot alla tips!
Citera
2016-01-04, 22:46
  #34
Medlem
Rebelxs avatar
Var också intresserade, har dock inte åkt dit ännu. Fullkomligt flödar över information om man googlar.
Hursomhelst så måste du ta dig till Cusco.
Där tuggar du lite kokainlöv och acklimatiserar dig en dag eller två, utifall att du är känslig för högre höjder.
Sedan väljer du gärna en längre rutt och försöker vara framme lagom till soluppgången (för att det är vackert och för att du har dagen på dig då innan massorna kommer), själva vandringen ska inte vara speciellt påfrestande.

Peru är väl hyffsat billigt land, du kommer antagligen billigast undan genom att hitta en prisvärd flygstol och sedan framme i Cusco hitta en guide eller grupp att gå med.

Vad en resa kostar beror ju på vilken standard du vill ha, vad för nöjen du ska unna dig, och framförallt hur länge du planerar att vara borta.
Men mellan 25.000 och 100.000kr kanske?
Under 25 blir nog svårt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Inca_T...o_Machu_Picchu
Citera
2016-01-05, 11:26
  #35
Medlem
Kan inte säga hur mycket det kostar idag, men var där för 5 år sedan och då låg 3-4 dagars vandringen på 6000-7000kr, beroende på vem man valde. Jag gjorde inte vandringen själv för hade tyvärr inte råd, men mitt dåvarande flickvän gjorde. Jag tog den billigaste vägen dit, vilket är buss och tåg för ca 1000kr.
Men ska jag vara helt ärlig är det lite korkat att åka till Peru enbart för att åka till Machu Picchu, Peru är ett underbart land samt ligger nära bolivia vilket är minst ett lika fint land. Det är även väldigt billiga länder, så ska man köpa ett flyg ner till sydamerika så tycker i alla fall jag att man borde uppleva lite mer än "bara" Machu Picchu.

Jag var där i 10 veckor, började i Chile -> Peru -> Bolivia -> Argentina via Paraguya och Brasilien.
Hela resan kostade mig 16-17000kr och jag levde inte snålt, gjorde dock inte alla turist resorna som finns där.

Har ni en längre tid på er hade jag definitivt rekommenderat att resa lite mer så att flygbiljetten verkligen blir värt pengarna.
Citera
2016-01-05, 13:05
  #36
Medlem
O.J-Kushs avatar
Finns 4 sätt att ta sig från Cuzco till mp.. 1. Inka leden, bör bokas några månader fram i tiden, speciellt under våra sommarmånader. 2. Jungletreck, denna fokuserar mer på äventyr, man åker zipline, rafting och cyklar dit.. Säkert endel promenerande också. 4. Salkantsy treck, går att göra sjölv eller med guide. Båda dem två senare förslagen så anländer man till aguas calientes( liten stad) och tar buss / promenerar till mp dan efter ( gärna tidigt). 4. Man tar tåg till aguas calientes och går / tar buss upp.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2084430

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback