Citat:
Ursprungligen postat av
ebqt
Ännu en som inte kan läsa. Jag förstår fullständigt situationen som ligger till grund för SI:s beslut, och jag håller med om att man inte kan tillåta att en skola bryter mot lagen utan att vidta åtgärder. Jag håller dock inte med om sättet de har behandlat de elever som nu tvingas leta efter en ny skola. Grundskoleeleverna har rätt till undervisning i sina hemkommuner (hurra! *host*), men det har inte gymnasisterna. Hur trevligt kommer det bli att flytta till en helt ny skola med helt nya lärare, nya klasskamrater m.m. tror du efter att man blir stämplad som "en Lundsbergare"?
För ssita gången. SI har inte ansvaret över eleverna! Det är Lundsberg och hemkommunnen som har ansvaret för att ta hand om eleverna. Att Lundsbergare sedan har valt en misshandlarskola, det får stå för dem.
Citat:
Vad händer med de barn vars föräldrar jobbar utomlands som behöver ett internat att bo på? Visst kan man flytta barnet till Sigtuna eller Grenna, där barnet får helt nya kompisar och får börja om på nytt. Det låter trevligt. Skulle du vilja att ditt barn slussas runt till en ny skola på det viset? Några ruttna äpplen får förstöra hela skörden istället för att avlägsna dem snabbt och diskret. Ansvaret ligger främst hos LS såklart.
Ja, vad gör man med dem? Antingen tar man och kastar ut dem från landet då de inte bor här, eller så tar man och gör en LVU§2 och en LVU §3 på de ungar som bråkar. Föräldrarna har absolut inte kunskapen att ta hand om ett barn om de lämnar sina barn i ett annat land.