Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-08-28, 02:15
  #1
Avstängd
Lamrons avatar
2000kr för inrikes resa till stockholm från södra sverige men runt 4000 att åka till New York, känns lite fel med tanke på avståndet och priserna till skillnad mot inrikes och utlandsresa, hur kommer det sig att det är mer lönt att åka till USA?
Citera
2013-08-28, 02:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
2000kr för inrikes resa till stockholm från södra sverige men runt 4000 att åka till New York, känns lite fel med tanke på avståndet och priserna till skillnad mot inrikes och utlandsresa, hur kommer det sig att det är mer lönt att åka till USA?
Det beror ju på hur långt varsel du bokar, antar att du har bokat för imorgon med de dyraste alternativen. Jag flyger från södra Sverige till sthlm för under 1000kr. Känn dig blåst gubben du ska se inrikespriserna i Nordamerika, hutlösa.
Citera
2013-08-28, 02:25
  #3
Medlem
wire2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
2000kr för inrikes resa till stockholm från södra sverige men runt 4000 att åka till New York, känns lite fel med tanke på avståndet och priserna till skillnad mot inrikes och utlandsresa, hur kommer det sig att det är mer lönt att åka till USA?
Kärrorna till USA går inte lika ofta och är därför fyllda med fler passagerare, däremot kärrorna inrikes de går betydligt oftare och är oftare halvfulla, vilket gör att kostnaderna per passagerare ökar och man måste därför ta ut ett högre pris! Inte ovanligt att vissa inrikesavgångar är rena förlustaffärer.

"You have to carry your cost"
__________________
Senast redigerad av wire2 2013-08-28 kl. 02:32.
Citera
2013-08-28, 04:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Det beror ju på hur långt varsel du bokar, antar att du har bokat för imorgon med de dyraste alternativen. Jag flyger från södra Sverige till sthlm för under 1000kr. Känn dig blåst gubben du ska se inrikespriserna i Nordamerika, hutlösa.


det är väl inte speciellt dyrt att åka inrikes i USA ? .. iaf inte när jag har bokat.
Citera
2013-08-28, 07:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whooo
det är väl inte speciellt dyrt att åka inrikes i USA ? .. iaf inte när jag har bokat.
Trodde det var dyrt i USA också, kanske bara Kanada.
Citera
2013-08-28, 08:38
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Flygbränsle är väl skattebefriat i internationell trafik?
http://en.wikipedia.org/wiki/Chicago...Civil_Aviation
Artikel 24(?), se även under rubriken Outcomes.
Citera
2013-08-28, 12:51
  #7
Medlem
Jag betalade nämligen 800 $ tur och retur till Toronto från Vancouver. Det är ganska dyrt, kanadensiska dollar då alltså.
Citera
2013-08-28, 19:31
  #8
Medlem
SilentVictorys avatar
Få som åker, och få konkurrenter.
Därav kan man ta ut höga priser.

Jämför du med en resa till Usa så finns det massvis av bolag och turer att välja på.
Citera
2013-08-28, 21:22
  #9
Medlem
Wolfnachts avatar
En bekant till mig ska till Stockholm från London i slutet av september och det kostade honom 16 euro.
Så jag undrar hur fan det kan kosta över 2000 kr att åka inrikes? Förvånar mig förvisso inte med tanke på hur åt helvete allt sånt här är nu för tiden.
Citera
2013-09-04, 23:27
  #10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Flygbränsle är väl skattebefriat i internationell trafik?

Artikel 24(?), se även under rubriken Outcomes.
Flygbränslet är vad jag vet skattebefriad både inrikes och utrikes. Däremot så är flygbiljetter inrikes momsbelagda vilket utrikesbiljetter inte är men resemomsen är ju för närvarande bara 6 % så det påverkar inte priset så mycket.
En sak som gör korta flygresor dyrare är ju flygplatsskatterna som är ganska lika oavsett resans längd.
Citera
2013-09-06, 11:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfnacht
En bekant till mig ska till Stockholm från London i slutet av september och det kostade honom 16 euro.
Så jag undrar hur fan det kan kosta över 2000 kr att åka inrikes? Förvånar mig förvisso inte med tanke på hur åt helvete allt sånt här är nu för tiden.

Det säger sig självt att det inte går att sälja biljetter för 200 styck inrikes när det bara några dussin som ska med
Citera
2013-09-07, 20:45
  #12
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfnacht
En bekant till mig ska till Stockholm från London i slutet av september och det kostade honom 16 euro.
Så jag undrar hur fan det kan kosta över 2000 kr att åka inrikes? Förvånar mig förvisso inte med tanke på hur åt helvete allt sånt här är nu för tiden.


Ja det är åt helvete dyrt.

Tvingades själv köpa svindyr biljett mellan Stockholm-Köpenhamn för att komma ner till Malmö/sydsverige och hem i samband med snökaoset för några år sedan ,men visst det var sista minuten biljett och allt var bokat i princip ,tror det kostade över 2000 spänn enkel.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2208223

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback