4 588 besökare online
858 162 medlemmar • 45 867 749 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Fordon & trafik > Båtar och sjöliv
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Bt-11
Medlem
Hejsan alla glada!

Sitter nu i båten och tar några kalla. Blickar över blocket efter andra båtar. Inte för att jag är missnöjd med den nuvarande men större är alltid roligt;-)

Om man jämför t.ex sea ray mot nimbus så skiljer sig planlösningen något enormt.
Allt känns annorulnda, sittbrunn, däck, badbryggor, kök, kabin, toa mm.

I denna disskution hoppar vi över kvalitet och motorer (bensin/diesel) utan vi ska snacka om planlösningen.

En amerikansk båt ha ofta jävligt bra priser trotts svensksåld som de heter, men många känns konstigt inredda. VARFÖR SKILJER DET SÅ I UPPLÄGG PÅ SITTPLATSER, KÖK, SOVPLATSER mm?

(Har i dags läget en Nordic 28 (polsk? De sägs de iaf, men norsk har jag också hört skit samma) och här är "planlösningen" som i en nordiskbåt av dc typ)

Edit: nu gjorde jag en parentes i en parentes men men!

Låt diskussionen börja!

idiamindada
Medlem
idiamindadas avatar
Jag inbillar mig att nordiska båtar är gjorda för ett mindre antal personer (sett till båtens storlek) under längre perioder. Amerikanska diton mer för sol och endagarsturer. Soldäck, isbox, dryckeshållare, öppna fördäck osv. Om man generaliserar då. Nordiskt och nordamerikanskt skiljer en hel del!

Bt-11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada 
Jag inbillar mig att nordiska båtar är gjorda för ett mindre antal personer (sett till båtens storlek) under längre perioder. Amerikanska diton mer för sol och endagarsturer. Soldäck, isbox, dryckeshållare, öppna fördäck osv. Om man generaliserar då. Nordiskt och nordamerikanskt skiljer en hel del!

Precis lite så känns det som. För att få samma boendeutrymme i en amerikansk så får man gå upp ett par fot oftast. Ändå så ligger dom mucket bättre i pris, vilket även det är ganska sjukt..

xpqr12345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada 

Jag tror detta är den viktigaste skillnaden: båtarna är tänkta att användas på helt olika sätt. Därmed får de helt olika inredningar och planlösningar.

Men utgångspunkt i mina fördomar om USA så används deras båtar några timmar åt gången, när vädret är bra. I Sverige använder i alla fall jag min båt flera dagar i rad, och vädret får vara det det är. Och många gör som jag: semestern (eller delar av den i alla fall) tillbringas i båten.

I USA får du inte lägga till någonstans annat än i din egen hamn utan att det kostar pengar, medan du i Sverige kan använda naturhamnar gratis. Även det bidrar till att båtarna används olika. Lägg till det att vi har förhållandevis skyddade vatten att röra oss i så blir det ett helt annat båtliv här än i USA.

Lowtech
Medlem
Det är inga fördommar. Oavsett storlek så används många båtar som daycruisers.
Spelar ingen roll om det är Searay i 50+ klassen, kommer det regn så åker man hem igen.

idiamindada
Medlem
idiamindadas avatar
Sen finns det mer hardkåår-båtar. Sådana som man har på norra östkusten/Kanadas kuster och stora sjöar. Påminner en hel del om norska båtar med tanke på hårt väder och hög sjö.

Snirk
Medlem
Snirks avatar
Jag föredrar absolut inte amerikanska just av den anledningen att jag vill ha en båt jag kan övernatta i, åka på helgtrippar i skärgården och ha det bekvämt.
Vilket jag tycker att de svenska gör bättre.

Ridgeback
Medlem
Ridgebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snirk 
Jag föredrar absolut inte amerikanska just av den anledningen att jag vill ha en båt jag kan övernatta i, åka på helgtrippar i skärgården och ha det bekvämt.
Vilket jag tycker att de svenska gör bättre.

Det beror ju på vad man väljer för typ av båt och vilken storleksklass.
Du bor inte särskilt bekvämt i en Nimbus Epoca, Draco 2500 Crystal, Windy 7800 eller Scand 8600 Dynamic, Corvette 720 eller Smuggler 24 heller.

totalyawesome
Medlem
Nu vet jag inte om du mest syftar på lite mindre båtar, men det finns massvis med amerikanska som är utomordentliga att bo på.

Många av Bayliners modeller, Bestway, Grand Banks... Finns många lite äldre som är riktigt fina. Kolla in exempelvis en Bestway 42", ruskigt mycket båt att vistas på på relativt lite pengar.

Däremot kan man få leta lite för att hitta amerikanare utan heltäckningsmatta i varenda skrymsle

John-Wayne
Medlem
Har haft 5 st båtar som varit övernattningbara i olika storlekar allt ifrån en Ryds 530 till Sea ray 36 fot, men av de 5 är Sea Ray:en outstanding i alla avseenden. Om jag jämför med en motsvarande nordisk modell som är dubbelt så dyr får man dubbelt så mycket utrustning och bekvämlighet i Sea Rayen. T.e.x väldigt få nordisk är utrustad med elverk, aircondition för att inte tala om ismaskin . Nu säger någon, "vad ska du med AC i en båt i Sverige?". Av flera anledningar säger jag då, men framförallt för klimatet i båt som är av den fuktigare typen och då är en AC väldigt effektiv. Jag har tillbringat 3-4 veckor på sjön i både nordiska och nu den amerikanska båten och skulle aldrig lägga ytterligare en miljon för att byta ner mig i bekvämlighet.
Och visst, i ruffen är det mycket heltäckningsmatta som sätter större krav på vinterförvaringen, men det blir väldigt ombonat. Sittbrunnen däremot finns det inte tillstymmelse till heltäckningsmattor och där kan du stå och spola med en trägårdsslang en hel dag om du så önskar, det rinner bara ut i dräneringssystemet. Sedan får man ju göra lite justeringar (för det svenska båtlivet) som t.e.x öppna upp fram i pulpiten och sätta en peke för att kunna gå av fram mot en klippa som är vanligt i Sverige men väldigt ovanligt i USA, samt kanske montera ett ankarspel bak om man vill ha den bekvämligheten. Det finns fler fördelar med Sea Ray:en som jag har erfarenhet av som t.e.x toalett systemet som är av vakuumtypen och är också den outstanding jämfört med andra system. Puuhhh nu orkar jag inte göra mer reklam för Sea rayen...

Svara på ämne
Topp Dela »