Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-27, 03:48
  #1
Medlem
LostGenerals avatar
Nya avslöjanden om IB i DN. Det verkar finnas mer att gräva fram om det här.

Citat:
Den socialdemokratiska partitoppen diskuterade svensk inrikespolitik på hemliga möten med representanter för Sovjetunionen. De skickade rapporter om mötena till den hemliga spionorganisationen IB. En av rapportörerna var den ledande socialdemokraten Pierre Schori.

Citat:
Olof Frånstedt, som på 60- och 70-talen var chef för Säpos kontraspionage, ger nu en annan bild. I sin bok ”Spionjägaren”, som snart kommer ut, pekar han ut ledande socialdemokrater som uppgiftslämnare till IB. DN har fått ta del av boken och de dokument som Olof Frånstedt berättar om.

– Jag brukar inte bli förvånad, men när jag läste de här dokumenten så häpnade jag, berättar han.

Han visar dokument från IB:s arkiv, undertecknade av Anders Thunborg, på den tiden internationell sekreterare i partiet. Senare blev han FN-ambassadör, försvarsminister och ambassadör i Moskva. Hos IB betecknades han som ”Källa 1151”.

Senare blev Pierre Schori internationell sekreterare. Då var det han som skrev rapporterna. Han betecknas som ”Källa 1152” i dokumenten. Pierre Schori blev senare kabinettssekreterare på UD, biståndsminister, gruppledare i EU-parlamentet och FN-ambassadör.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sve...t-att-fa-veta/
Citera
2013-08-27, 12:01
  #2
Medlem
Frederss avatar
Citat:
– Det är tydligt att Streltsov på olika sätt försökte knyta det socialdemokratiska partiet och den sovjetiska kommunistregimen närmare varandra. Och Socialdemokraterna verkar inte ha varit helt motspänstiga mot den strategin, säger han.
Någon som är förvånad? Vilken var Palmes roll?
Citera
2013-08-27, 12:40
  #3
Medlem
men om de ville knyta sverige närmre till sovjet, varför rapportera till ib om det hela?
låter väl kontraproduktivt att låta ib tro att man vill öka sovjets inflytande över sverige liksom då de väl hade som uppgift att avslöja samröre med främmande makt, främst öst?
Citera
2013-08-27, 15:26
  #4
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freders
Någon som är förvånad? Vilken var Palmes roll?

Svårt att avgöra. Palme var med all säkerhet högst medveten om vad IB pysslade med.

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
men om de ville knyta sverige närmre till sovjet, varför rapportera till ib om det hela?
låter väl kontraproduktivt att låta ib tro att man vill öka sovjets inflytande över sverige liksom då de väl hade som uppgift att avslöja samröre med främmande makt, främst öst?

Det var nog inte syftet. Bara det faktum att diskuterade svensk inrikespolitik med Sovjet är bra konstigt, men de ville väl att IB skulle ha koll på vad som hände och låta dem undersöka om svenska kommunister agerade på ett sätt som gynnade Sovjet. Det var nog en hel del dubbelspel inom det här och det är svårt att urskilja aktörernas motiv bakom deras handlande. Att det fanns ett Sverigehat inblandat verkar dock ganska tydligt.

Pierre Schori är förövrigt en av de människor som bär en stor skuld till mångkulturens frammarsch i Sverige.
Citera
2013-08-27, 16:36
  #5
Medlem
Starvids avatar
Jag har svårt att utifrån dessa uppgifter se att något fel begåtts.

PS. Jag menar, vinklingen är verkligen idiotisk. Kolla den här ingressen.

Citat:
Förre Säpochefen: Så läckte S-toppar till IB
Flera S-toppar ska ha läckt känsliga uppgifter till spionorganisationen IB under kalla kriget.
I en ny bok av den tidigare Säpochefen Olof Frånstedt som Dagens Nyheter har tagit del av pekas före detta biståndsministern Pierre Schori ut som en av uppgiftslämnarna.
– Vi passade på. Det var ge och ta som gällde, säger Pierre Schori till Dagens Nyheter.
http://www.expressen.se/nyheter/forr...oppar-till-ib/

Hur fan kan man "läcka" till IB? Det är som att säga att man "läcker" till polisen när man rapporterar att man blivit utsatt för brott, eller har vittnesuppgifter man vill dela med sig av. Det hade ju varit enormt suspekt om Schori etc haft hemliga möten med ryssen och sen inte rapporterat om det till IB.
__________________
Senast redigerad av Starvid 2013-08-27 kl. 16:41.
Citera
2013-08-27, 18:26
  #6
Medlem
Föga förvånande om det stämmer.
Än idag är Socialdemokraternas (och även Moderaternas tyvärr) högsta prioritet att förvandla
Sverige till ett Sovjet 2.0.

Mest skrämmande är förstås att folk röstar på kommunisterna i riksdag och regering
Citera
2013-08-27, 19:07
  #7
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freders
Någon som är förvånad? Vilken var Palmes roll?

Han visste om detta och var drivande. Det var inte vara med Sovjet det skedde utbyte utan mycket med DDR också. Det även detta som med är den största sannolikheten varför Palme mördades. Västblocket inklusive USA fick kalla fötter med sveriges kommunistflirtande och Palme var tvungen att röjas ur vägen.
Citera
2013-08-27, 19:20
  #8
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Han visste om detta och var drivande. Det var inte vara med Sovjet det skedde utbyte utan mycket med DDR också. Det även detta som med är den största sannolikheten varför Palme mördades. Västblocket inklusive USA fick kalla fötter med sveriges kommunistflirtande och Palme var tvungen att röjas ur vägen.

Om Palme mördades av den orsaken så ligger det närmare till hans att misstänka att det var svenska militärer som låg bakom mordet. Det är också vad jag tror. Det fanns många konspirationsteorier om Palmes samarbeten med östblocket vid tiden när han mördades.
Citera
2013-08-27, 22:30
  #9
Moderator
Siegfrids avatar
DN-artikeln kommenteras också här:
http://tankaromib.wordpress.com/2013...igheter-om-ib/

Citat:
Själva nyheten är alltså att socialdemokratiska partitoppar under 1960-talet hade möten med företrädare för sovjetiska ambassaden (läs KGB-representanter) samt åkte på hemlig resa för att träffa kommunistpartiet i Sovjet fastän men officiellt sett inte skulle ha sådana här kontakter.

Nyheten har stötts och blötts under dagen, bland annat av SvD:s ledarskribent Per Gudmundson här och f d riksdagsleda(M)oten Rolf K Nilsson här. Gemensamt för de två är att de var för sig sopar till Pierre Schori och ifrågasätter hans förklaringar till kommunistkontakterna. Jag låter dessa inlägg tala för sig själva!

Åter till DN:s artikel. Den är saklig och väldigt fyllig och ger en intressant bild av en del av kalla kriget ur ett svenskt perspektiv. Den ger också en intressant bild av hur Olof Frånstedt själv tänker och resonerar.

Dock finns det tre (3) felaktiga uppgifter om IB i artikeln. Eftersom felen inte är oviktiga och då detta är en IB-nördig blogg med syfte att komma sanningen närmre så känner jag mig nödgad att ta upp dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback