Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-01, 00:22
  #1
Medlem
Hej!
Jag har en budget som ligger på 21k just nu och tanken är att spendera 1månad i mexiko eller Colombia men också om jag har råd, att åka till några mer ställen. Viktigt är att jag ska lära mig spanska minst hälften av den tiden på skola, resten är öppet.

Jag har backpackat och även om det funkar vill jag nog bo billigt fast har ingen superlust att typ, äta skit och dela rum 100%. Vore kul att som sagt åka runt men jag vet inte alls hur billigt och gött man kan leva i olika länder, antar att boendekostnaderna går på det mesta men men.

Någon som kan uppskatta ungefär hur mycket jag kan resa runt men också ge tips på ställen ? Just nu lutar det åt Puerto Vallarta men är även öppen för Colombia!

EDIT: Just det ja, jag tänkte åka augusti-september ungefär, hört att vissa länder kunde vara rätt tuffa men har tyvärr inte stor buffert där.
Citera
2013-08-01, 00:26
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
21 k skall gå till vad?
Citera
2013-08-01, 00:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
21 k skall gå till vad?

Förlåt, var otydlig. Allt! Flyg + hotell + mat + nöje + eventuell övrig transport!
Citera
2013-08-01, 01:20
  #4
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Förlåt, var otydlig. Allt! Flyg + hotell + mat + nöje + eventuell övrig transport!
Det lär inte räcka långt alls, bara flyg lär gå på runt 5-10 000.
Citera
2013-08-01, 10:28
  #5
Avstängd
anonymkristenidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
Det lär inte räcka långt alls, bara flyg lär gå på runt 5-10 000.
Hittade flyg+hotell för 7000kr men hurvida 14.000kr räcker en månad vågar jag inte svara på
Citera
2013-08-01, 11:57
  #6
Medlem
Helt upp till vad du vill göra om dagarna, men som du säger så vill du göra det mesta. Av min erfarenhet blir det svårt med den budgeten i Colombia. Kan bli på gränsen att du klarar det, en lektion på 1 timme kosta 20,000 pesos vilket är cirka 10 dollar. Jag nästan halvera priserna i Peru jämfört med Colombia. Men då tog jag massa danslektioner i Colombia (dubbelt så dyrt som spanska lektioner) Det ska gå men blir jävligt tajt!! och riktigt tråkigt att sitta och tänka på pengarna dag ut och dag in. Lycka till!"
Citera
2013-08-19, 22:58
  #7
Medlem
Jag ändrar mig nu och budgeten kan vara 18k ifrån Los Angeles. Förstår att man har relativt dyrare avgifter såklart när man reser men saker är ju avsevärt billigare i latin amerika? 10$/h 6 timmar per dag a 15 dagar blir ju 450$ = 3kish. Boende osv är ju lite värre, puerto vallarta ska som sagt låta rätt lovande.
Citera
2013-08-20, 12:13
  #8
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Jag ändrar mig nu och budgeten kan vara 18k ifrån Los Angeles. Förstår att man har relativt dyrare avgifter såklart när man reser men saker är ju avsevärt billigare i latin amerika? 10$/h 6 timmar per dag a 15 dagar blir ju 450$ = 3kish. Boende osv är ju lite värre, puerto vallarta ska som sagt låta rätt lovande.

Vad jag förstått så om du vill leva billigt så är det i Sydamerika Bolivia, Ecuador och Peru som gäller. I centralamerika ska nicaragua, Honduras, El Salvador och Costa Rica vara billiga.
Citera
2013-08-25, 00:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Vad jag förstått så om du vill leva billigt så är det i Sydamerika Bolivia, Ecuador och Peru som gäller. I centralamerika ska nicaragua, Honduras, El Salvador och Costa Rica vara billiga.

Enligt min erfarenhet är Bolivia sjukt billigt (var där 2011) och Peru är helt klart billigare än Argentina, Chile och de delar av Brasilien som jag varit i (Río, Saõ Paulo och Foss do Iguazú). I Nica är transport och mat sjukt billigt. Hostels kostar mellan 6-10 USD per natt (2012). Har aldrig själv varit i Costa Rica, men av de resenärer som jag träffade på i Nica som reste därifrån så lät det snarare som att det var ganska dyrt.

Vad jag förstått det så är säkerhetssituationen i Honduras just nu hemskt besvärlig (med undantag för öarna Útila och Roatán). Visst snackas det mycket och jag är en som ordar för att 90% av allt sånt är överdrivet om man har huvudet med sig, men jag har guatemalanska vänner som säger att det är bra mycket farligare än i Guatemala och då skulle tom jag dra öronen åt mig.

Guatemala är det jag kan bäst och då beror det ju väldigt mycket på var du är. Ska du ha eget rum i Guatemala City eller Antigua så kostar det väl en hundring natten eller så, men sedan känner jag till halvsunkiga hotell som ligger off the beaten track som kostar 25 spänn natten.

Nu inser jag att det här kanske blev lite off topic, men det kanske funkar som inspiration?

Lycka till
Citera
2013-08-25, 00:47
  #10
Medlem
CutUups avatar
Panama är apkul och billigt,costa r,dyrt och sådär kul,nicaragua sjukt billigt,åk ut på öarna där,guate,helt ok,men jag skulle nog dratt nica o panama för den kassan,eventuellt bolivia eller colombia
Citera
2013-08-25, 15:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Vad jag förstått så om du vill leva billigt så är det i Sydamerika Bolivia, Ecuador och Peru som gäller. I centralamerika ska nicaragua, Honduras, El Salvador och Costa Rica vara billiga.

Hur är säkerheten i Ecuador? Sägs att man inte kan gå ut utan att bli rånad men vad vet jag
Citera
2013-08-25, 20:29
  #12
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dahla1
Hur är säkerheten i Ecuador? Sägs att man inte kan gå ut utan att bli rånad men vad vet jag


Ecuador varken farligare eller mer säkert än de flesta andra länderna där, med undantag för Venezuela som kändes lite extra farligt..

Hört att guayacail ska vara lite halt sketchy på nattetid men märkte inget när jag var där!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2190678

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback