Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-23, 22:38
  #25
Medlem
Jobbar också som ingenjör. Och ja. Jag förstår precis det med att en apa skulle kunna göra samma saker. Det ända vi gör är att fylla i excel-tabeller och skriva några formella mail. Alla som har gått ut grundskolan skulle kunna göra samma saker utan några som helst problem.

"Aaah, du jobbar som ingenjör. Det är rätt krävande, va?"

"Aa fyfan"
Citera
2013-08-23, 22:38
  #26
Medlem
I framtiden kommer detta kunna ersättas med robotar i princip uteslutande. Så att människor kommer kunna ägna sin tid kreativt, få tillbaka den goda viljan och ett paradis kan således skapas. Antingen detta eller mänsklighetens undergång. Och svaret borde vi få inom de närmsta 100 åren, med tanke på att glödlampan uppfanns för mindre än 200 år sedan.
Citera
2013-08-23, 22:40
  #27
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukhesten
Jobbar också som ingenjör. Och ja. Jag förstår precis det med att en apa skulle kunna göra samma saker. Det ända vi gör är att fylla i excel-tabeller och skriva några formella mail. Alla som har gått ut grundskolan skulle kunna göra samma saker utan några som helst problem.

"Aaah, du jobbar som ingenjör. Det är rätt krävande, va?"

"Aa fyfan"

Du anar inte hur nära sanningen du är..
Citera
2013-08-23, 22:41
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanninglrbs
I framtiden kommer detta kunna ersättas med robotar i princip uteslutande. Så att människor kommer kunna ägna sin tid kreativt, få tillbaka den goda viljan och ett paradis kan således skapas. Antingen detta eller mänsklighetens undergång. Och svaret borde vi få inom de närmsta 100 åren, med tanke på att glödlampan uppfanns för mindre än 200 år sedan.

Venus projektet ringde och ville ha tillbaka sina ideer, hörru.
Citera
2013-08-23, 22:42
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukhesten
Venus projektet ringde och ville ha tillbaka sina ideer, hörru.
Den skiten kommer ju aldrig fungera. Det vi behöver är ett transparent samhälle med en fungerande ekonomi.
Citera
2013-08-23, 22:45
  #30
Medlem
Jo, jag skäms lite. Får betalt för att ha koll på några skärmar, plus lite annat lull lull. Någorlunda instängt men kan väl i princip göra vad jag vill under dessa 12 h, under förutsättning att jag befinner mig i rummet...Inte vidare socialt, träffar i stort sett inte en enda människa . Slutsatsen är dock ändå att om inte jag sitter här så kommer någon annan att sitta här, så då kan det väl lika väl vara jag tillsvidare
__________________
Senast redigerad av vaniljmunken 2013-08-23 kl. 22:47.
Citera
2013-08-23, 22:47
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jag förstår inte det här, jag är utbildad och jobbar svinhårt. Allt jag gör går på tid och om jag skulle stöta på problem så blir det att jobba obetald övertid. Jag blir så jäkla avundsjuk när jag läser TS trådstart. Jag är även avundsjuk på alla som har ett vanligt 9-17 jobb med låga krav. Jag tror att jag har gjort riktigt dåliga livsval :/.

Alla sa att utbildning är bra då du kommer tjäna mer och jobba mindre men tyvärr sliter jag mer än någonsin. Jag saknar fan hederliga knegjobb som jag hade i ungdomen. Desto bättre jag blir på mitt jobb desto mer får jag att göra. Ni i tråden måste ha världens bästa/sämsta chefer om ni kan slappa så mycket.

Varför gör du det du gör om du nu inte trivs, är avundsjuk på TS och anser att du sliter mer än nånsin för dåliga pengar? Det står dig fritt att söka hederliga knegjobb precis som det gjorde i din ungdom, och för dagens ungdomar.

Bara för att du är utbildad betyder det inte att du måste arbeta med något som är relaterat till utbildningen. Du kan vidare skola om dig själv om du inte alls uppskattar yrkeskategorin som sådan. Varför placera in dig själv i ett fack du inte vill vara i och därmed leva ett liv du inte vill leva?
Citera
2013-08-23, 22:55
  #32
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Har ni känt den där känslan av att jobbet bara är en enda teater? Jag jobbar som ingenjör, man frågar mig något och jag svarar. Man ber mig göra något och jag gör det. Man ber om min åsikt och jag rapar ur mig något och folk nickar instämmande.

Jag tjänar hyggligt och varje gång lönen kommer känner jag ett stygn av dåligt samvete att jag lurat någon. Det jag gör på jobbet är liksom aldrig svårt, mycket är på en nivå som en apa med lätthet skulle kunna dresseras till. OK, i början tar det lite tankekraft att komma in i ett nytt jobb, men sen rullar det på igen.

Allt man behöver göra för att bli ansedd som en gud är att man lägger lite krut på att lära sig något som anses vara svårt - det där nya rapportsystemet, eller den där styrdatorn ingen har fått ordning på, en stunds ansträngning och alla tycker du är Killen I Grillen..

Någon mer som väntar på att bli avslöjad som fejk?

I början var jag kanske i dom banorna. Men sen så intygade jag mig själv om att jag faktiskt bidrar med en tjänst som gör vardagen enklare för personerna jag jobbar åt.
Citera
2013-08-23, 22:55
  #33
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jag förstår inte det här, jag är utbildad och jobbar svinhårt. Allt jag gör går på tid och om jag skulle stöta på problem så blir det att jobba obetald övertid. Jag blir så jäkla avundsjuk när jag läser TS trådstart. Jag är även avundsjuk på alla som har ett vanligt 9-17 jobb med låga krav. Jag tror att jag har gjort riktigt dåliga livsval :/.

Alla sa att utbildning är bra då du kommer tjäna mer och jobba mindre men tyvärr sliter jag mer än någonsin. Jag saknar fan hederliga knegjobb som jag hade i ungdomen. Desto bättre jag blir på mitt jobb desto mer får jag att göra. Ni i tråden måste ha världens bästa/sämsta chefer om ni kan slappa så mycket.

Jobbar ni alla kommunalt eller?

Nä, privat företag. Chefen märker jag inte av förutom att han ringer ibland och snackar skit och frågar hur jag mår. Hen vet att jag gör det jag ska och är inte intresserad av att kontrollera vad jag gör, dessutom är vi kompisar. Förtroende. Härom veckan hade vi ett möte om vad jag skulle göra den närmste tiden. Det jag fick till uppgift hade jag redan gjort. Men de sa jag inte.
Citera
2013-08-23, 22:55
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanson
Varför gör du det du gör om du nu inte trivs, är avundsjuk på TS och anser att du sliter mer än nånsin för dåliga pengar? Det står dig fritt att söka hederliga knegjobb precis som det gjorde i din ungdom, och för dagens ungdomar.

Bara för att du är utbildad betyder det inte att du måste arbeta med något som är relaterat till utbildningen. Du kan vidare skola om dig själv om du inte alls uppskattar yrkeskategorin som sådan. Varför placera in dig själv i ett fack du inte vill vara i och därmed leva ett liv du inte vill leva?

Anledningen att jag är kvar är för att jag lär mig massvis varje dag, även om arbetet är tufft och arbetstiderna långa så kommer det ge resultat i framtiden. Det är höga krav men det ger mig en väldigt stabil grund att stå på senare i livet, dock så är arbetsbördan bisarr. Det är så jävla tråkigt att alltid ha med sig arbete hem även efter 12 timmar på kontoret.

Men men det kunde varit värre, jag hade kunnat vara neger.
__________________
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2013-08-23 kl. 23:03.
Citera
2013-08-23, 22:57
  #35
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Sen står de med och undrar vad som hände när bruket flyttar till Kina.
Japp.

Det är alltid slående hur människor gladeligen sväljer idén om personlig frihet med hull och hår, men glömmer bort att det också innebär friheten för andra att inte betala din lön.

Som vid varsel t.ex. Arbetarna beklagar sig över hur orättvist och fel det är. Hur många av dem tror ni betalar dubbelt för närodlat, eller köper varor de inte vill ha för att vara solidariska?
Dessutom är de totalt ovilliga att ta minsta risk med sina pengar. Slå ihop er och driv fabriken som en kooperation isåfall, den möjligheten finns alltid. Men det är uppenbarligen lättare att gnälla.
Citera
2013-08-23, 22:57
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Nä, privat företag. Chefen märker jag inte av förutom att han ringer ibland och snackar skit och frågar hur jag mår. Hen vet att jag gör det jag ska och är inte intresserad av att kontrollera vad jag gör, dessutom är vi kompisar. Förtroende. Härom veckan hade vi ett möte om vad jag skulle göra den närmste tiden. Det jag fick till uppgift hade jag redan gjort. Men de sa jag inte.

Haha låter ju ganska soft . Jobbar din chef mycket eller är h*n också en glidare?

En fråga, blir du inte rastlös på jobb?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback