2013-08-20, 14:22
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Du, jag har skrivit en bok där det står att den Heliga Osynliga Rosa Enhörningen brände upp en hel stad för 1000 år sedan i Asien. Jag fick en uppenbarelse i en dröm om det. Den Mäktiga Enhörningen berättade att Han skapat världen och att din Gudstro var en lögn och därför ska du få brinna i den evigt förbannade svavelsjön. Varför tror du inte, vill du hamna där?
ttsp, inga kommentarer?
Citera
2013-08-20, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför?
Vad jag fick ur det var att bland ateisterna är Dawkins gnällig och Penn (Jilette antar jag) är sansad, men Matt och Trey tror på Gud (oklart varför, så är det ens on topic?).
Vad är det braiga med klippet?

Edit: Handlar det om hur han tycker Wii var viktigare än frågan i sig, så visst, man behöver inte diskutera frågan. Det är ofta oviktigt för många, men nu är det faktiskt det vi gör, så antingen deltar man eller inte. Det är onödigt att kritisera intresset för frågan.
Jag tycker även att Penns reaktion är intressant.
Citera
2013-08-20, 14:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag tycker även att Penns reaktion är intressant.

Att du gillar kritik mot popfiguren Dawkins har nog ingen missat, men vad det klippet har med topic att göra är mycket oklart. Matt och Trey förklarade ingenting om varför man trodde, bara att man gjorde det och att det var oviktigt i deras liv.
Citera
2013-08-20, 15:28
Bannlyst
Citat:
Att du gillar kritik mot popfiguren Dawkins har nog ingen missat, men vad det klippet har med topic att göra är mycket oklart. Matt och Trey förklarade ingenting om varför man trodde, bara att man gjorde det och att det var oviktigt i deras liv.
Du har rätt, jag borde skrivit i en annan tråd.
Citera
2013-08-20, 17:04
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Det är uppfattningar, inte någon objektiv sanning.

Nämen jösses. Varför kan du bara inte erkänna att det är en känsla eller en övertygelse? Varför försöker du rationalisera något till vad det inte är?

Det är ordlekar för att känna sig viktig.

Våra känslor är absolut inte ett bra verktyg för att avgöra vad som är sant och inte. Om du inte håller med får du nog beskriva en bättre metod än "uppleva den".

När tillräckligt många människor höjt sin medvetandenivå kommer sanningen bli självklar för alla.
Det är INGEN känsla. Det är en vetskap. Jag önskar jag kunde förklara så intellektet höll sig utanför.
Citera
2013-08-20, 17:08
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför skulle din dogmatik OM dogmatik vara annat än ett uttryck för ditt tydliga wanna-be guru-komplex. För du kommer inte med annat än trams som svar på enkla frågor.

Demonstrerat här:

Tillsammans med andra subjektivister OCH den objektivt existerande del av kosmos mekanismer.

Varför tror du att alla sittar låst fast inne i en privat bubbla, bara för att du gör det?

Du läser tydligen inte det jag skriver.
Citera
2013-08-20, 17:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Du läser tydligen inte det jag skriver.

Jodå, och det är inget märkvärdigt vad du skrivar, men samma new-age skåpmat som jag har haft beröring med i decennier.

Esoterism är inte främmande för mig ..... varken i mitt personliga liv där det är en integrerad del med ett agnostisk underlag, eller som ett möjligt allmänt verktyg,

Men din version av observer-created reality ..... i strid med sunda filosofiska principer om verklighetens natur .... och ditt självförhärligande av "medvetande"-nivå såsom du upplevar det med DIN subjektiva introspektion är för magstärkt.
Citera
2013-08-20, 17:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
När tillräckligt många människor höjt sin medvetandenivå kommer sanningen bli självklar för alla.
Det är INGEN känsla. Det är en vetskap. Jag önskar jag kunde förklara så intellektet höll sig utanför.

Om det är vetskap hade du haft en metod, inte hänvisningar till auktoriteter, "det bara är så"-argument och slutligen hängivit dig till förutsägelser som "vi får se". Det är bara känslomässig övertygelse du kallar vetskap.
Citera
2013-08-20, 17:56
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jodå, och det är inget märkvärdigt vad du skrivar, men samma new-age skåpmat som jag har haft beröring med i decennier.

Esoterism är inte främmande för mig ..... varken i mitt personliga liv där det är en integrerad del med ett agnostisk underlag, eller som ett möjligt allmänt verktyg,

Men din version av observer-created reality ..... i strid med sunda filosofiska principer om verklighetens natur .... och ditt självförhärligande av "medvetande"-nivå såsom du upplevar det med DIN subjektiva introspektion är för magstärkt.

New-age kommer försvinna, också en sanning.

Då kan du väl berätta för mig vem du tycker skriver "sanningen". Om denna person finns så är det samma "sanning" jag skriver även om jag möjligtvis uttrycker mig annorlunda.
Citera
2013-08-20, 18:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
New-age kommer försvinna, också en sanning.

Det är värst så profetisk du är idag.

Citat:
Då kan du väl berätta för mig vem du tycker skriver "sanningen".

Vad jag vet finns det ingen SANNING, men däremot sannolikheter. Och den bäste av dessa representeras för tillfället av den rationella beskrivning av kosmos ..... dock självklart inte exklusivt.

Citat:
Om denna person finns så är det samma "sanning" jag skriver även om jag möjligtvis uttrycker mig annorlunda.

Det börjar låta tämligen megalomant.
Citera
2013-08-20, 19:06
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Om det är vetskap hade du haft en metod, inte hänvisningar till auktoriteter, "det bara är så"-argument och slutligen hängivit dig till förutsägelser som "vi får se". Det är bara känslomässig övertygelse du kallar vetskap.

Du vill precis som Bogomil att det ska finnas en metod.
Det finns en metod. Låt alla tankar du tänker om hur saker och ting fungerar passera som moln på himlen. Gå medvetet ner till hjärtat och fråga dig själv om du någonsin älskat? Om du älskat så mycket att ingenting spelar någon roll. Dina barn, eller kanske en plats du upplevde som barn. Låt den kärleken expandera till att omfatta allt levande. Känn den i dig. Låt den fylla dig. Där är sanningen om dig. Du är kärlek!
Citera
2013-08-20, 19:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du vill precis som Bogomil att det ska finnas en metod.
Det finns en metod. Låt alla tankar du tänker om hur saker och ting fungerar passera som moln på himlen. Gå medvetet ner till hjärtat och fråga dig själv om du någonsin älskat? Om du älskat så mycket att ingenting spelar någon roll. Dina barn, eller kanske en plats du upplevde som barn. Låt den kärleken expandera till att omfatta allt levande. Känn den i dig. Låt den fylla dig. Där är sanningen om dig. Du är kärlek!

Du verkar helt ha glömd .... eller du kanske ignorerar medvetet ...... att jag för min del har en omfattande förstahands-erfarenhet av denna "metod" (och teorierna omkring den), och att den ÖHT inte ledar till samma konklusion för mig som den gör för dig.

Det är bara bhakti-flum i västlig new-age tappning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in