2013-08-20, 10:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindtumblr
Låt oss säga att chansen för en riktigt exceptionell händelse är en på miljarden. Då händer detta sju personer runt om på planeten varje dag! Helt utan inverkan av varken tomtar, troll eller någon av alla de tusentals gudar som ni religiösa manifesterar fram som substitut för att behöva tänka och förstå.

Och inte bara det. Skulle det visa sig, att det finns ett utrymme för ÄKTA anomalier i naturlagarna, skulle detta ändå inte automatisk leda till konklusionen att metafysiska spekulationer .... såsom 'gud' .... är korrekte.
Citera
2013-08-20, 10:40
Medlem
Norrbottenss avatar
Ja, inte är det ju en hemlighet att bibelns många sagor kommer från tidigare sagor och mytologier.
Enuma Elish är en av dem, och det finns andra. Den moderna bibeln är inte mycket annat än ett hopkok av tidigare religioner.
Religioner har alltid ändrat på sig mer eller mindre, det måste dom för att överleva. Men likväl så tror varje nya generation kristna att deras lilla historia på något sätt ALLTID låtit likadant.
Ho ho ho, säger jag bara. Ett riktigt tomteskratt.

Jahwe var en gång "krigsguden", på den tid då han levde bland andra gudar, såsom Baal, El Elyon och Asherah.

Därifrån kommer också "Du skall inga andra gudar hava jämte mig".

Den meningen blir bara vettig när man förstår att den är skriven av ett folk som från början var polyteister.

Det finns mycket annat också naturligtvis, men nu är det dags att lira lite NHL på x-boxen.
Senast redigerad av Norrbottens 2013-08-20 kl. 10:50.
Citera
2013-08-20, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför?
Vad jag fick ur det var att bland ateisterna är Dawkins gnällig och Penn (Jilette antar jag) är sansad, men Matt och Trey tror på Gud (oklart varför, så är det ens on topic?).
Vad är det braiga med klippet?

Edit: Handlar det om hur han tycker Wii var viktigare än frågan i sig, så visst, man behöver inte diskutera frågan. Det är ofta oviktigt för många, men nu är det faktiskt det vi gör, så antingen deltar man eller inte. Det är onödigt att kritisera intresset för frågan.
Jag har märkt att många här har en syn på t ex Dawkins som är lite märklig, och dom beskriver just det väldigt bra. Mycket bättre än jag skulle kunna göra, fast jag tycker precis som Matt och Tray.
Citera
2013-08-20, 11:08
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Även om listan var oändlig hade det inte varit bevis för att det skulle vara sanningen.
Hur vet du att det är sanning?

Allt i det här universumet är uppbyggt på ljust och mörkt, gott och ont, liv och död, sant och falskt osv. Vi står bortanför det konceptet, förstår du?
Vi är inte ljust eller mörkt, vi är dom som skapar ljus och mörkt. Så fort du nämner ljust eller mörkt, rätt eller fel är du redan fast i illusionen.
Jag vet det här för att alla mina celler, allt som är JAG har talat om det för mig.

Det är inte sanningen om att solen är rund, eller att jag är man. Det är sanningen om att vi står bortanför allt det.

Därför kan du ALDRIG hitta sanningen utanför dig själv i det här universumet. Du kan inte läsa om den, se på den, höra den, känna den eller smaka den. Du måste uppleva den...inifrån.
Citera
2013-08-20, 11:25
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Allt i det här universumet är uppbyggt på ljust och mörkt, gott och ont, liv och död, sant och falskt osv. Vi står bortanför det konceptet, förstår du?
Vi är inte ljust eller mörkt, vi är dom som skapar ljus och mörkt. Så fort du nämner ljust eller mörkt, rätt eller fel är du redan fast i illusionen.
Jag vet det här för att alla mina celler, allt som är JAG har talat om det för mig.

Det är inte sanningen om att solen är rund, eller att jag är man. Det är sanningen om att vi står bortanför allt det.

Därför kan du ALDRIG hitta sanningen utanför dig själv i det här universumet. Du kan inte läsa om den, se på den, höra den, känna den eller smaka den. Du måste uppleva den...inifrån.

Sånt där säger mig ingenting.

I slutändan så kollar både du och jag till både höger och vänster när vi går över gatan. Vi skrattar båda när vi blir kittlade och vi blir förbannade/rädda om någon hotar oss.

Solen är rund för att jag kan se att den är rund. Den är rund för vi vet att vi åker runt den och kan se den 'ligga' där, rund.

Du är en man om du har en penis. Samma sak gäller mig.

Vad du dillar om ser jag inte som relevant i min tillvaro. Att se en film eller att läsa det du skriver, det är ungefär samma sak, och jag menar inte det i någon nedvärderande mening. Jag bara konstaterar att sånt där "hokus pokus" inte säger mig något.

Det spelar ingen roll om "världen" är vad du kallar för "illusion". Även om det är så, så är denna illusion den enda verklighet jag känner till.
Senast redigerad av Norrbottens 2013-08-20 kl. 11:28.
Citera
2013-08-20, 11:29
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Goddag .... yxskaft.

Jag frågade dig inte om hur man hittar källan, men om hur man fastställar att det ÄR källan.

Om du tror du kan fastställa källan genom att läsa om den, höra om den, eller se den är du vilse. Du kan läsa tusentals böcker om människor som påstår sig kunna fastställa att dom funnit källan. Du kommer inte förstå ändå. Källan kommer inifrån......Du är källan Bogomil, allt annat är faktiskt "bullshit".
Det är därför "blablablablablablablabla" är ett fantastiskt bra svar :-).

För Vem gör DIN resa? -jo, den gör du.
Citera
2013-08-20, 11:31
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Sånt där säger mig ingenting.

I slutändan så kollar både du och jag till både höger och vänster när vi går över gatan. Vi skrattar båda när vi blir kittlade och vi blir förbannade/rädda om någon hotar oss.

Solen är rund för att jag kan se att den är rund. Den är rund för vi vet att vi åker runt den och kan se den 'ligga' där, rund.

Du är en man om du har en penis. Samma sak gäller mig.

Vad du dillar om ser jag inte som relevant i min tillvaro. Att se en film eller att läsa det du skriver, det är ungefär samma sak, och jag menar inte det i någon nedvärderande mening. Jag bara konstaterar att sånt där "hokus pokus" inte säger mig något.

Det spelar ingen roll om "världen" är vad du kallar för "illusion". Även om det är så, så är denna illusion den enda verklighet jag känner till.

Absolut, så därför får vi göra det bästa av det :-).
Citera
2013-08-20, 11:32
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Absolut, så därför får vi göra det bästa av det :-).

Där är jag med dig till 100%.
Citera
2013-08-20, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag har märkt att många här har en syn på t ex Dawkins som är lite märklig, och dom beskriver just det väldigt bra. Mycket bättre än jag skulle kunna göra, fast jag tycker precis som Matt och Tray.
Enklare uttryckt så tycker jag Dawkins skriver väldigt naivt, och Tray och Matt är så klockrena när dom säger samma sak, dom formulerar sig så mycket bättre än jag!
Citera
2013-08-20, 11:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är uppfattningar, inte någon objektiv sanning.

Citat:
Nämen jösses. Varför kan du bara inte erkänna att det är en känsla eller en övertygelse? Varför försöker du rationalisera något till vad det inte är?

Citat:
Det är ordlekar för att känna sig viktig.

Citat:
Våra känslor är absolut inte ett bra verktyg för att avgöra vad som är sant och inte. Om du inte håller med får du nog beskriva en bättre metod än "uppleva den".
Citera
2013-08-20, 11:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du tror du kan fastställa källan genom att läsa om den, höra om den, eller se den är du vilse. Du kan läsa tusentals böcker om människor som påstår sig kunna fastställa att dom funnit källan. Du kommer inte förstå ändå. Källan kommer inifrån......Du är källan Bogomil, allt annat är faktiskt "bullshit".

Varför skulle din dogmatik OM dogmatik vara annat än ett uttryck för ditt tydliga wanna-be guru-komplex. För du kommer inte med annat än trams som svar på enkla frågor.

Demonstrerat här:

Citat:
För Vem gör DIN resa? -jo, den gör du.

Tillsammans med andra subjektivister OCH den objektivt existerande del av kosmos mekanismer.

Varför tror du att alla sittar låst fast inne i en privat bubbla, bara för att du gör det?
Citera
2013-08-20, 12:34
Medlem
Norrbottenss avatar
Andra moseboken 18:11

Nu vet jag att Herren är större än alla andra gudar

Andra moseboken 15:11

Vem är som du bland gudarna, Herre?

Som sagt. Det ryker polyteism över bibeln. Lägg till det vi vet om de tidigare religionerna så ser man att inte ens bibeln undgår begreppet evolution. Även om det såklart handlar om en lite annorlunda evolution.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in