Citat:
Ursprungligen postat av
nono2
Vilken betydelse menar du alltså att denna klantighet hade för domen som vunnit lagakraft? (Vi verkar i tråden vara många som är överens om att man formulerat sig felaktigt.)
OM formuleringen påverkade tingsrättens avgörande: Hur kommer det sig att RMVs intelligentia inte påtalade denna betydelsefulla klantighet för herrar Althin och Claeson som därmed hade kunnat överklaga och återupprätta sitt anseende i hovrätten?
Tror jag lägger mig i ditt och HappySadHarrys replikskifte litet.
Det HappySadHarry sannolikt syftar på är att man i domen låtsades som att det eventuella spädningsfelet på det provmaterial som skickades till finska RMV kunde var typ obegränsat. I själva verket var dock spädningsfelet max 5,26 ggr:
https://www.flashback.org/sp44085000
Om målet hade överklagats och man hade begärt kompletterande förhör i hovrätten med företrädare för svenska RMV så antar jag att man hade belyst frågan om att det faktiskt inte fanns ett obegränsat spädningsfel på det provmaterial som skickades till Finland. Tyvärr överklagade inte åklageriet. Jag skrev ju också själv i den här tråden att jag inte trodde att man skulle överklaga om det blev en friande dom (eftersom det fanns ett så pass starkt politiskt tryck för att låta vården i det tysta skarva ibland för att korta vårdköerna i stället för att skjuta till medel). När sedan DN på ledarsidan krävde att åklagarna skulle åtalas för det här åtalet så bekräftade det väl mina misstankar om det politiska trycket. Jag har också själv tidigare skrivit i tråden att jag själv som åklagare sannolikt inte tordats överklaga, trots mina åsikter. I alla fall om jag inte hade nära till pensionen.
Min gissning är också att svenska RMV troligen inte förutsåg att tingsrätten skulle använda sig av någon slags luddiga formuleringar som syftar på något slags möjligt, obegränsat spädningsfel på provmaterialet som skickades till Finland. Själv hade jag väl innan domen knappast trott att en svensk tingsrätt skulle kunna vara så j-a fräck. Men så kan det tydligen gå till ibland. Ibland sker underligheter i svenska domstolar. Jag har nämnt några exempel tidigare. Som t ex när en svensk tingsrätt friade en rattfyllerist som anfört att Alfons Åbergs låtskompis Mållgan kan ha kört. Eller när HD gav en kusin arvsrätt trots att det inte fanns något testamente (kusiner har t o m enligt lagtexten i sådana fall inte arvsrätt).
Måste också med några ord kommentera frågan om det fanns litet likvätska eller dylikt med i provet. Ju mer grejer i provet som inte fanns i blodkärlen från början desto mer utspätt torde det tiopental som fanns i blodkärlen ha blivit. Så ju mer likvätska, fett o s v som eventuellt kom med i provet desto mer skulle alltså tiopentalhalten ha underdrivits, inte överdrivits. Möjligen skulle man kunna använda kontaminationsargumentet för att förklara lägre halter av tiopental i provet eftersom tiopentalet verkar försvinna rätt omgående ur blodet. Om allt tiopental i normala fall försvinner tämligen omgående ur blodkärlen så får man kanske litet högre tiopentalhalter i provet vid väldigt kraftig kontamination med fett. Ingen verkar dock i det material som bifogats domen hävda att det skulle kunna ske någon slags fantastisk anrikningsprocess av tiopentalet i fettet eller i någon annan kroppssubstans så att halten tiopental utanför blodkärlen skulle kunna bli kanske 100 ggr högre än
ursprungligen i blodet. Det faktum att halten tiopental i fettet kan bli kanske 100 ggr högre i fettet än i blodet när så gott som allt tiopental försvunnit från blodet är en annan sak. Har du bara, låt säga, en miljondel av den ursprungliga halten tiopental i blodet och tiopentalhalten är 100 ggr högre i fettet så blir tiopentalhalten ändå bara en tusendel av vad den ursprungligen var i blodet (1000 000 / 100 = 1000).
Vill också upprepa att jag tror att det här är en farlig dom som sannolikt ökar risken för sådana här fall:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15704388.ab
http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/06/min-mamma-utsattes-f-r-passiv-d-dshj-lp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16501571.ab