• 1
  • 2
2013-08-17, 16:58
Medlem
exquisitelys avatar
Hyr ut en etta (BR) i andra hand. I avtalet står det klart och tydligt att om hyresgästen vill förlänga avtalet så innebär det även ett direkt godkännande av möjliga hyreshöjningar. Om man inte kan enas om höjningen blir gästen uppsagd med tre månaders uppsägningstid, då med den tidigare hyran. Hon skrev på men verkar ju inte ha läst ordentligt. Nu påstår hon att sådär kan man inte skriva i ett hyreskontrakt, att det är olagligt att säga upp en gäst om denna inte vill gå med på höjning osv. Enligt den jurist jag var i kontakt med vid utformning av avtalet var det tydligen helt okej att skriva så. Vem har rätt?
Citera
2013-08-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Enligt den jurist jag var i kontakt med vid utformning av avtalet var det tydligen helt okej att skriva så. Vem har rätt?

Juristen.
Citera
2013-08-17, 17:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hyr ut en etta (BR) i andra hand. I avtalet står det klart och tydligt att om hyresgästen vill förlänga avtalet så innebär det även ett direkt godkännande av möjliga hyreshöjningar. Om man inte kan enas om höjningen blir gästen uppsagd med tre månaders uppsägningstid, då med den tidigare hyran. Hon skrev på men verkar ju inte ha läst ordentligt. Nu påstår hon att sådär kan man inte skriva i ett hyreskontrakt, att det är olagligt att säga upp en gäst om denna inte vill gå med på höjning osv. Enligt den jurist jag var i kontakt med vid utformning av avtalet var det tydligen helt okej att skriva så. Vem har rätt?
Juristen.

Det vore ju inte många som skulle godkänna höjd hyra om man inte kunde begära att hyresgästen faktiskt accepterar hyreshöjningar...
Citera
2013-08-17, 17:35
Medlem
BenAsslicks avatar
Visst har hon fel, stå på dig.

Får man fråga hurpass hög hyra du tar, samt hur stor höjningen blir?
Citera
2013-08-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Juristen.

Det vore ju inte många som skulle godkänna höjd hyra om man inte kunde begära att hyresgästen faktiskt accepterar hyreshöjningar...

Man behöver inte alls godkänna en hyreshöjning som privata hyresägare prackar på en.
Det är bara att fortsätta att betala den gamla hyran och meddela hyresvärden att man inte vill vara med på hyreshöjningen.
För att den ska gå igenom måste hyresvärden lämna in hela ärendet till hyresnämnden, som får ta ett beslut.

Edit: Nu pratar jag om hyresvärdar som inte förhandlar med hyresgästföreningen.
Citera
2013-08-17, 17:54
Medlem
adhesives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man behöver inte alls godkänna en hyreshöjning som privata hyresägare prackar på en.
Det är bara att fortsätta att betala den gamla hyran och meddela hyresvärden att man inte vill vara med på hyreshöjningen.
För att den ska gå igenom måste hyresvärden lämna in hela ärendet till hyresnämnden, som får ta ett beslut.

Edit: Nu pratar jag om hyresvärdar som inte förhandlar med hyresgästföreningen.

Det var intressant.

Nu handlar dock tråden om en avtalad förlängning med medföljande hyreshöjning, och ingen påprackad impulshöjning. Ett avtal som hyresgästen accepterat och undertecknat och därefter valt att förlänga sitt hyresavtal och därmed aktiverat hyreshöjningen.
Citera
2013-08-17, 18:06
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Du får allt förklara lite bättre och spontat låter det som att hyresgästen har rätt.

Du kan inte ha ett hyresavtal på 1 år som sen per automatik ger dig rätt att höja hyran när som helst och hur som helst bara för att hyrergästen sitter kvar om det inte har skett en uppsägning från din sida om en hyreshöjning.

För att du skall få höja hyran måste du säga upp avtalet. Det enda som annars är tillåtet är givetvis att ha när avtalet tecknas ha överenskommit att hyran skall höjas med ett specificerat belopp efter ett visst datum.

Löper hyresavtalet på bestämd tid?

Står det i avtalet hur stor höjningen är och exakt när (datum) den skall inträda?
Citera
2013-08-17, 18:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Du får allt förklara lite bättre och spontat låter det som att hyresgästen har rätt.

Du kan inte ha ett hyresavtal på 1 år som sen per automatik ger dig rätt att höja hyran när som helst och hur som helst bara för att hyrergästen sitter kvar om det inte har skett en uppsägning från din sida om en hyreshöjning.

För att du skall få höja hyran måste du säga upp avtalet. Det enda som annars är tillåtet är givetvis att ha när avtalet tecknas ha överenskommit att hyran skall höjas med ett specificerat belopp efter ett visst datum.

Löper hyresavtalet på bestämd tid?

Står det i avtalet hur stor höjningen är och exakt när (datum) den skall inträda?
Jag tänker att eftersom det står "förlänga" att avtalet faktiskt var tidsbegränsat. Men om detta ändå betyder att det är över 9 månader Och att vissa klausuler i avtalet då blir ogiltiga vet jag inte.
Citera
2013-08-17, 18:23
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag tänker att eftersom det står "förlänga" att avtalet faktiskt var tidsbegränsat. Men om detta ändå betyder att det är över 9 månader Och att vissa klausuler i avtalet då blir ogiltiga vet jag inte.

Det borde ju givetvis vara så och jag borde ställt följdfrågan om hur långt tid hyresförhållandet varat fast det hyresgästen kan ha rätten på sin sida även vid kortare tid beroende på hur TS har agerat.
TS får svara på det samt även redogöra för omständigheterna vid avtalstidens slut och hur han har agerat när han krävt högre hyra.
Citera
2013-08-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adhesive
Det var intressant.

Nu handlar dock tråden om en avtalad förlängning med medföljande hyreshöjning, och ingen påprackad impulshöjning. Ett avtal som hyresgästen accepterat och undertecknat och därefter valt att förlänga sitt hyresavtal och därmed aktiverat hyreshöjningen.

Hur länge har hyresgästen bott i lägenheten?
Det stod ju inte hur mycket hyran skulle höjas, utan bara att man skulle komma överens om en summa, annars skulle hyresgästen bli uppsagd?

Kan man verkligen skriva ett sådant kontrakt?
Att en fattig jurist säger att det är okej, över telefon, är inte samma sak som att det verkligen är okej.
Ett kontrakt betyder ingenting fören det har prövats juridiskt.
Citera
2013-08-17, 22:31
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Hur länge har hyresgästen bott i lägenheten?
Det stod ju inte hur mycket hyran skulle höjas, utan bara att man skulle komma överens om en summa, annars skulle hyresgästen bli uppsagd?

Kan man verkligen skriva ett sådant kontrakt?
Att en fattig jurist säger att det är okej, över telefon, är inte samma sak som att det verkligen är okej.
Ett kontrakt betyder ingenting fören det har prövats juridiskt.
Rent spontant kan det väl knappast finnas något som hindrar att ett hyresavtal vid en avtalad tidpunkt antingen kan sägas upp eller förnyas under vissa villkor?
Citera
2013-08-18, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerGardell
Rent spontant kan det väl knappast finnas något som hindrar att ett hyresavtal vid en avtalad tidpunkt antingen kan sägas upp eller förnyas under vissa villkor?

Men det sades ju inte upp och det stod väl inget i kontraktet att det skulle sägas upp?
Det stod bara att det skulle ske en hyreshöjning och inte ens hur mycket höjningen skulle vara.
Parterna skulle enas och om de inte gjorde det så skulle kontraktet sägas upp.

Det är den sista biten jag ställer mig undrande till. Har man inte ändå ett visst besittningsskydd efter en viss tid? Då kan man väl inte bara slänga ut någon för att de inte går med på den hyreshöjning som hyresvärden vill ha.

Säg att hyresvärden vill ha 100 000 i höjning, det är ju en totalt orimlig summa och en vräkning skulle då vara ett faktum.

Det känns lite som hyresvärden måste gå via hyresnämnden för att få igenom sin höjning.
Att vräka personer bara för att de inte går med på en hyreshöjning, det vet jag inte ens om det går att skriva sådana kontrakt.
Hur skulle det vara skrivet i så fall?
Känns ganska diffust allting.
Låt tinget avgöra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in