2013-08-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrilleFB
Man åker inte till Hammarby sjöstad för att äta eller handla där bor man.
Verkar som de flesta här inne är 19åriga lantisar som drömmer om innerstan.
Man flyttar inte till Hammarby sjöstad för man vill bo i "stan".
Precis som vilken annan förort som helst då. Att betala innerstadspriser i en (när)förort verkar inte helt rätt...
Citera
2013-08-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Under tiden jag bodde i Sjöstan hittade jag parkering varje kväll utan problem. Det går visst att parkera. Tvärtom är det mycket lätt att hitta parkering i sjöstan jämfört med innerstan.
Ang. parkeringen så kan det ha förändrats med tiden. Innan det mesta var färdigbyggt var det inga större problem att hitta parkering, men nu hör jag även invånare som klagat över att det alltid är fullt på gatorna på kvällarna samt att man måste stå i kö för att hyra en gatuplats.

Det finns gott om bra restauranger och det fylls hela tiden på med nya på henriksdalssidan. Vissa tycker kanske till och med snart att restaurangerna är värda en omväg?
Citat:
Sedan är sjöstan mycket lugnare än södermalm och kriminaniteten är i stort sett obefintlig om man jämför med södermalm.
Vem vet, Göteborg finns ju alltid där om inte annat :P Låg kriminalitet är förstås alltid ett plus, och beror förmodligen främst på avsaknaden av barer & tunnelbana.
Citera
2013-08-15, 23:12
Medlem
1979s avatar
Ja, det är tack vare de två minuterna med tvärbanan som det är slödderfritt.
Citera
2013-08-16, 10:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superturbo2
Precis som vilken annan förort som helst då. Att betala innerstadspriser i en (när)förort verkar inte helt rätt...

Det beror väl på marknaden vad prisnivån är på. Uppenbarligen tycker marknaden att priset är rätt. Sedan är inte sjöstan att jämföra med vilken förort som helst, då det är helt och hållet slödderfritt, men ändå så nära stan.
Citera
2013-08-16, 10:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ang. parkeringen så kan det ha förändrats med tiden. Innan det mesta var färdigbyggt var det inga större problem att hitta parkering, men nu hör jag även invånare som klagat över att det alltid är fullt på gatorna på kvällarna samt att man måste stå i kö för att hyra en gatuplats.

Nej det finns fortfarande parkeringsplatser hela tiden. Problemet är att alla vill stå utanför sin egen port, vilket alltid varit omöjligt i sjöstan. Så har det alltid varit. Däremot finns det gott om platser bakom Kulturama, eller uppe vid bilhandlarna. Sedan kan man stå gratis uppe i Hammarbyhöjden, om man orkar gå i 5/10 minuter. Jag har alltid hittat plats, så jag vet vad jag talar om.

Citat:
Vem vet, Göteborg finns ju alltid där om inte annat :P Låg kriminalitet är förstås alltid ett plus, och beror förmodligen främst på avsaknaden av barer & tunnelbana.

Ja att det inte finns kriminalitet beror nog på att det nästan bara är bostadsrätter som byggt. Samt att det inte finns något lokalt systembolag än så länge. Barer och pubar finns, men det är inga fyllon som hänger där.
Citera
2013-08-16, 16:07
Medlem
Citat:
.Lokaltrafiken är inte heller den bästa. Spårvagn känns ju hyfsat passé och hade med fördel kunnat ersättas med bussar då dessa bör vara billigare i drift samt åker i ungefär samma hastighet.
Att bussarna åker i samma hastighet som spårvagnen är inte mycket att hurra för.
Trafik, rödljus osv gör att det tar betydligt längre tid.
Nyligen var det underhållningsarbete av tvärbanan vilket innebar ersättningsbussar vilket var hemskt. Tvärbanan ses som en succé för lokaltrafiken i Stockholm.

Citat:
Priserna talar sitt tydliga språk. Hammarby Sjöstad är inget billigt område att bo i. Sedan kan man tycka vad man vill om det. Det är mååååånga som kan tänka sig på i sjöstan och därav blir prislappen hög.

Jo många vill bo i Sjöstaden själv bott här i flera år.
Det jag menade är att folk bör sluta jämföra sjöstan med stan.
Inflyttade lantisar har en tendens att tro ju närmare "stan" desto bättre, dessa individer har svårt att förstå att närmast stan inte är centralt i alla människors val av bostad.

Det finns faktiskt människor som inte tycker att livets klimax är en bostadsrätt på Södermalm.

Efterfrågan styr priset som det skall vara.

Citat:
Ja precis Hammarby Sjöstad är precis som vilken annan förort som helst, vilken jämför du med?
Senast redigerad av chrilleFB 2013-08-16 kl. 16:10.
Citera
2013-08-16, 18:54
Medlem
Snirks avatar
Jag har bott där alldeles nyligen.
Rent och fräscht. Som en lite trevligare förort.
Kan rekommendera förutom att husen ligger så jävla tätt.
Citera
2013-08-16, 20:34
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snirk
Kan rekommendera förutom att husen ligger så jävla tätt.

Så är det ju i alla nya områden tyvärr. Det är en grej jag kan tycka är lite trist oavsett område, att många i princip har rakt in till grannen som huvudsaklig utsikt. Själv tycker jag om att slippa insyn om det går (bor helt insynsfritt nu exempelvis), men det är inte lätt i nybyggda områden. Annars tycker jag att lägenheterna är trevliga i sjöstan, åtminstone de som jag har varit inne i.
Citera
2013-08-16, 20:39
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Så är det ju i alla nya områden tyvärr. Det är en grej jag kan tycka är lite trist oavsett område, att många i princip har rakt in till grannen som huvudsaklig utsikt. Själv tycker jag om att slippa insyn om det går (bor helt insynsfritt nu exempelvis), men det är inte lätt i nybyggda områden. Annars tycker jag att lägenheterna är trevliga i sjöstan, åtminstone de som jag har varit inne i.
Nja, o andra sidan så har vi definitivt nog med utspridda punkthus i våra förorter.
Citera
2013-08-16, 22:13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Nja, o andra sidan så har vi definitivt nog med utspridda punkthus i våra förorter.

Jo, det är ju det som är problemet, man vill gärna ha stadskänslan men utan alltför brutal insyn. Problemet nu jämfört med äldre bostäder är att nu bygger vi med så förbaskat stora fönster. De är breda och börjar redan någonstans strax ovanför knähöjd... Det blir rejäl insyn då. En kompis som bor i Hammarby sjöstad har rena skyltfönstren i vardagsrummet. Där är det inte så nära till närmaste hus förvisso, men man ser ju tydligt vad grannarna gör på andra sidan gatan och man vet förstås att de ser lika bra in till honom.

För att inte tala om gården där enorma balkonger är så nära varandra att de nästan hakar i... Inte helt lätt att lösa dock, jag föredrar ju helt klart en kvartersstruktur framför klassisk "stad i park" a'la förort.
Citera
2013-08-16, 22:38
Medlem
Citat:
Att bussarna åker i samma hastighet som spårvagnen är inte mycket att hurra för.
Trafik, rödljus osv gör att det tar betydligt längre tid.
Nyligen var det underhållningsarbete av tvärbanan vilket innebar ersättningsbussar vilket var hemskt. Tvärbanan ses som en succé för lokaltrafiken i Stockholm.
Spårvagnen åker också mitt i trafiken, men har oftast företräde mot bilar när den kommer. Man skulle lika gärna kunna gjort ett stråk av bussfiler där rödljusen automatiskt växlar om i korsningarna när bussen kommer...

Citat:
Inflyttade lantisar har en tendens att tro ju närmare "stan" desto bättre, dessa individer har svårt att förstå att närmast stan inte är centralt i alla människors val av bostad.
Verkar vara en uppfattning som delas av majoriteten av befolkningen i sjöstaden då det uppenbarligen var väldigt viktigt att ha Stockholm som postort trots att postnumret tillhör Årsta.

Citat:
Ja precis Hammarby Sjöstad är precis som vilken annan förort som helst, vilken jämför du med?
Tja, sundbyberg & solna :P Två städer visserligen, men t.o.m. dem har mer karaktär än simcity-stråket hby-sjöstad.
Citera
2013-08-16, 23:06
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jo, det är ju det som är problemet, man vill gärna ha stadskänslan men utan alltför brutal insyn. Problemet nu jämfört med äldre bostäder är att nu bygger vi med så förbaskat stora fönster. De är breda och börjar redan någonstans strax ovanför knähöjd... Det blir rejäl insyn då. En kompis som bor i Hammarby sjöstad har rena skyltfönstren i vardagsrummet. Där är det inte så nära till närmaste hus förvisso, men man ser ju tydligt vad grannarna gör på andra sidan gatan och man vet förstås att de ser lika bra in till honom.

För att inte tala om gården där enorma balkonger är så nära varandra att de nästan hakar i... Inte helt lätt att lösa dock, jag föredrar ju helt klart en kvartersstruktur framför klassisk "stad i park" a'la förort.

Du har rätt i det du skriver.

Om du har möjlighet, se hur många lägenheter i nya Hagastaden ska se ut.
Det är som att bo i ett akvarium.
Senast redigerad av beerklunker 2013-08-16 kl. 23:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in