2013-08-14, 09:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superturbo2
Kan inte annat än hålla med. Slätstruken & tråkig bebyggelse samt överdrivet gentrifierad befolkning.

Trafikplaneringen i denna stadsdel är inte heller den bästa. Vafan tänker man med när man placerar en rondell ovanpå en järnväg??

Sjöstan är för övrigt inte getrifierat. Det har alltid varit en viss typ av människor som bott där. Gentrifiering är när tidigare sunkområden blir populära och dyra.
Citera
2013-08-14, 09:35
Medlem
Aimberts avatar
Jag förstår mig inte på den här tråden. Sju sidor, massa kritik, och ändå är den enda kritiken med en smula av substans att bebyggelsen är likartad (om man nu tycker att det är ett problem). Hur kan man klaga på att det är bra, icke-kriminella medelklassmänniskor som bor i området?
Citera
2013-08-14, 16:53
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Jag förstår mig inte på den här tråden. Sju sidor, massa kritik, och ändå är den enda kritiken med en smula av substans att bebyggelsen är likartad (om man nu tycker att det är ett problem). Hur kan man klaga på att det är bra, icke-kriminella medelklassmänniskor som bor i området?

Folket är det inget fel på, det är väl till stora delar den typen av människor som Flashback-rasisten och även större delen av övriga samhället vill ha som grannar. Rasrena svenska barnfamiljer med hygglig ekonomi. Däremot måste man väl få tycka att området är tråkigt för det? Hos mig skapar det inget ha-begär och jag skulle inte kunna motivera att flytta dit med tanke på prisläget. Jag tycker att det är helt oacceptabelt att behöva byta färdmedel på resan in till stan när det är så pass nära city fågelvägen. Åtminstone är det oacceptabelt så länge jag tvingas betala nästan innerstadspris för boendet dessutom. Men to each their own, som sagt verkar folk trivas bra och det är väl huvudsaken. Det är många som kritiserar området där jag bor också, men jag trivs lika bra för det.
Citera
2013-08-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Folket är det inget fel på, det är väl till stora delar den typen av människor som Flashback-rasisten och även större delen av övriga samhället vill ha som grannar. Rasrena svenska barnfamiljer med hygglig ekonomi. Däremot måste man väl få tycka att området är tråkigt för det? Hos mig skapar det inget ha-begär och jag skulle inte kunna motivera att flytta dit med tanke på prisläget. Jag tycker att det är helt oacceptabelt att behöva byta färdmedel på resan in till stan när det är så pass nära city fågelvägen. Åtminstone är det oacceptabelt så länge jag tvingas betala nästan innerstadspris för boendet dessutom. Men to each their own, som sagt verkar folk trivas bra och det är väl huvudsaken. Det är många som kritiserar området där jag bor också, men jag trivs lika bra för det.

Jag tycker också det är för höga priser på det området.

Det som provocerar mig är att man inte har byggt en bro mellan Södra Hammarbyhamnen (stadsdelen där Hammarby Sjöstad ligger) och Norra Hammarbyhamnen, på grund av att man vill behålla "sjökänslan". Vad spelar det för roll egentligen? Sist jag åkte den där färjan var det skitmycket folk som väntade. Och då var det ändå mitt på dagen. Det viktiga är väl folks välmående? Det spelar ju ingen roll om det är en bro eller inte mellan Södra och Norra, liksom.

Sedan tycker jag det är fjantigt att de gör allt för att överföra innerstadsbor (och i synnerhet södermalmsbor) till Sjöstan. Och att de försöker göra området mer "attraktivt" som att höja priserna.

För övrigt, går ens båtfan på vintern?
Citera
2013-08-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZachariasTopelius

Det som provocerar mig är att man inte har byggt en bro mellan Södra Hammarbyhamnen (stadsdelen där Hammarby Sjöstad ligger) och Norra Hammarbyhamnen, på grund av att man vill behålla "sjökänslan". Vad spelar det för roll egentligen? Sist jag åkte den där färjan var det skitmycket folk som väntade. Och då var det ändå mitt på dagen. Det viktiga är väl folks välmående? Det spelar ju ingen roll om det är en bro eller inte mellan Södra och Norra, liksom.

Sedan tycker jag det är fjantigt att de gör allt för att överföra innerstadsbor (och i synnerhet södermalmsbor) till Sjöstan. Och att de försöker göra området mer "attraktivt" som att höja priserna.

Båtfan går mellan Luma och Söder året runt iallafall.

Sjöstaden är fint men precis som alla andra närförorter har priserna blivit lite väl höga
Citera
2013-08-14, 21:53
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Båtfan går mellan Luma och Söder året runt iallafall.

Sjöstaden är fint men precis som alla andra närförorter har priserna blivit lite väl höga

Ja, priserna i närförort har verkligen sprungit iväg. För några år sen när vi köpte i närförort kändes det ändå väldigt prisvärt. T-banan tog en kvart till jobbet och det var ett trevligt område. Det var inte stan förvisso, men det kändes som en ganska lagom blandning mellan förort och närhet till stan. Nu har priserna kutat iväg en del och det känns inte längre så prisvärt. Priserna i stan har förstås också spårat ur, men på något sätt känns det nästan mer prisvärt att gå "all in" och köpa i stan om man ändå ska lägga så mycket pengar. Där kommer efterfrågan att vara konstant hög också, om det skulle börja gå ner går alltid prisfallet utifrån och in. Så närförorter med höga priser lär ta stryk tidigare och rejälare än innerstan.
Citera
2013-08-14, 22:38
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZachariasTopelius

Var har du källan att orsaken är att "man vill behålla sjökänslan"?

Att bygga ännu en klaffbro över mälarens enda farled ut/in, bortsett från Södertälje kanal, kräver ganska mycket intrång på båda sidor av kanalen. Dessutom är det redan idag svårt att få bra flöde i båttrafiken med de nu existerande tre broöppningarna + slussning.

Sjöstan får T-bana om ca 15 år.

//Brute
Citera
2013-08-15, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sjöstan är för övrigt inte getrifierat. Det har alltid varit en viss typ av människor som bott där. Gentrifiering är när tidigare sunkområden blir populära och dyra.
Ok antar att det beror på hur man ser på saken. Det var visserligen ett sunkområde tidigare (lugnet), men det bodde iofs inte särskilt många där då.
Senast redigerad av superturbo2 2013-08-15 kl. 00:25.
Citera
2013-08-15, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lite roligt med flashback. Många klagar på segregerade områden och seden åker även gentrifierade områden på sig en känga.

Stadsplaneringen i Sjöstan är så pass exceptionell att det kommer dit folk från exempelvis Japan som kommer i stora busslaster och fotograferar. Det säger väl något om hur pass lyckat området är.
Synd bara att det inte går att köra bil eller parkera där. Lokaltrafiken är inte heller den bästa. Spårvagn känns ju hyfsat passé och hade med fördel kunnat ersättas med bussar då dessa bör vara billigare i drift samt åker i ungefär samma hastighet.

Varför skulle folk som kommer från andra delar av staden ens vilja åka till hammarby sjöstad för att ex. handla eller äta när det är mycket enklare att ta sig till Södemalm som har betydligt större & bredare utbud samt ordentliga trafikförbindelser?
Citera
2013-08-15, 13:17
Medlem
Citat:

Varför skulle folk som kommer från andra delar av staden ens vilja åka till hammarby sjöstad för att ex. handla eller äta när det är mycket enklare att ta sig till Södemalm som har betydligt större & bredare utbud samt ordentliga trafikförbindelser?
Man åker inte till Hammarby sjöstad för att äta eller handla där bor man.
Verkar som de flesta här inne är 19åriga lantisar som drömmer om innerstan.
Man flyttar inte till Hammarby sjöstad för man vill bo i "stan".
Citera
2013-08-15, 13:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilleFB
Man åker inte till Hammarby sjöstad för att äta eller handla där bor man.
Verkar som de flesta här inne är 19åriga lantisar som drömmer om innerstan.
Man flyttar inte till Hammarby sjöstad för man vill bo i "stan".

Priserna talar sitt tydliga språk. Hammarby Sjöstad är inget billigt område att bo i. Sedan kan man tycka vad man vill om det. Det är mååååånga som kan tänka sig på i sjöstan och därav blir prislappen hög.
Citera
2013-08-15, 13:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Synd bara att det inte går att köra bil eller parkera där. Lokaltrafiken är inte heller den bästa. Spårvagn känns ju hyfsat passé och hade med fördel kunnat ersättas med bussar då dessa bör vara billigare i drift samt åker i ungefär samma hastighet.
Under tiden jag bodde i Sjöstan hittade jag parkering varje kväll utan problem. Det går visst att parkera. Tvärtom är det mycket lätt att hitta parkering i sjöstan jämfört med innerstan.

Citat:

Det finns gott om bra restauranger och det fylls hela tiden på med nya på henriksdalssidan. Vissa tycker kanske till och med snart att restaurangerna är värda en omväg?

Sedan är sjöstan mycket lugnare än södermalm och kriminaniteten är i stort sett obefintlig om man jämför med södermalm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in