Citat:
Ursprungligen postat av
Karaboudjan
*Original reedventil 2 läppars (Ny för övrigt)
Funkar men du kan byta ut stålmembranet mot ett fibermembran istället.
http://www.alvars.se/fiberreeds-hond...883-c-183.aspx
Citat:
5,5 hk cylinder. (Tror jag) det står 49 cc på sidan, men den varvar på tok för högt för att vara original. (Gjorde 85 blås när jag fick den att varva ur ett kort tag.
Du bör nog kolla upp den där hastighetsmätaren för 85 låter högt, står det något på cylindern typ athena eller zeta?
Citat:
* har både en 20mm förgasare och 16mm
20mm kan du ha till 65.8cc högvarviga cylindrar, 16.5mm passar bättre till 50cc och lågvarviga 65.8cc cylindrar.
Citat:
På 16 mm har jag testat 55, 60, 105, 107 och 120 munstycken då det var dom jag hade tillgång till.. Den kändes inte bra överhuvudtaget på ngn uta dom.
135 kör jag med i en mikuni 16 och 65.8cc
Citat:
Drar jag ut chocken då den gått hyfsat varmkört tappar den effekt känns det som.
Med en korrekt inställd förgasare "ska" motorn tappa lite kraft när du drar choke, när motorn får för mycket bensin så tappar den kraft, blir sävlig och kan bluddra mer.
Citat:
Luftskruven gör fortfarande ingen större skillnad på de högre varvtalen.
Den gör mest nytta på låga varv, på mellan och höga varv är det nålen och huvudmunstycket du ska justera med.
Citat:
eller kan det vara tändrelaterat???
Tändsystemet på mt5:an brukar banga ur vid 11k-13k varv med misständningar.
Har du testat att byta tändstift?
Har du kontrollerat så att tändkabeln är ordentligt fastskruvad i tändstpolen?
Har du kontrollerat så att tändhatten är ordentligt fastskruvad i tändkabeln?
Har du kontrollerat så tändspolen har bra jord? jorden går på 1 av 2 skruvar som håller fast tändspolen
Har du kontrollerat så alla kontakter mellan generator, cdi och tändspole ser bra ut och sitter ordentligt?
Har du honda original eller pirat cdi-enhet?
Förgasarproblem kan ge misständningar också så kolla igenom den grundligt, peta rent alla småhål och blås rent med 5-56/wd-40/silikonspray eller liknande.
För att kolla om motorn får för lite bensin kan du testa att strypa luftflödet in i förgasaren, det kan göras genom att sätta handen lite över förgasaren så det blir undertryck och sen gasa.
En motor som går dåligt och vägrar varva ut pga för lite bensin kan med detta tricket vakna till liv för när undertrycket i förgasaren ökar så ökar även mängden bensin motorn får.