• 1
  • 2
2013-08-13, 21:56
Medlem
Tjena!

Jag har en kompis som börjat tröttna på att betala gamla lån utan att det egentligen händer något på skulderna.

Har skulder på cirka 200K till diverse långivare, om någon är intresserad är det följande:

-Remember card
-GE moneybank
-Ikano
-Konsumentkredit
-Svea ekonomi
-TG Bank
-Statoil mastercard

Har betalt kontinuerligt på de flesta lånen de senaste 3-4 åren men skulderna har bara sjunkit marginellt. Börjar bli less på detta och känner att jag vill samla alla dessa lån hos tex min bank (Nordea) och betala en lägre summa dit varje månad istället till en bättre ränta än de jag har idag (vissa är på 22% tex).
Räknade lite lätt på ränta och avbetalning och om jag hade ett samlat lån hos Nordea där jag betalade runt 4000:-/månad så skulle hela lånet vara betalt på knappt 5 år.

Hur bör jag gå tillväga för att få ett sådant lån? Va på besök hos Nordea för typ 5 år sedan och blev nekad ett lån. Vill inte göra samma "fel" igen så lite tips inför mötet tas tacksamt emot. Kanske några egna erfarenheter? Kvinnan framför mig (och min mor) skrattade oss nästan rakt upp i ansiktet. Förnedringen jag kände då minns jag fortfarande som om det vore igår.

Min situation idag:

-Fast arbete: ca 25.000:-/månad i nettolön
-Inga betalningsanmärkningar
-Bor i hyresrätt så inget värde i någon bostad.
-20 kreditupplysningar hos UC senaste 3 åren. (Stort problem, i already know that)
-Inga besparingar
-Bor just nu ensam men snart sambo
-Fasta utgifter på ca 11.000 i månaden utöver mina 6.000 kr på lånen/krediterna

Lite tips, tankar och egna erfarenheter skulle uppskattas. Orkar inte med alla räkningar som dimper ned varje månad på ovannämnda lån/krediter. Nu vill jag få ordning på min ekonomi och allt som hör den till. Kanske även finns folk härinne som själva arbetar på bank som vet vad jag bör trycka på. Någon bank eller långivare som rekommenderas före någon annan? Är som sagt kund sen barnsben hos Nordea men byter gärna bank redan imorgon om jag kan få ett samlat lån någon annanstans.
Givetvis är jag även villig (och något jag hade tänkt göra framöver) är att börja månadsspara hos framtida banken samt att min lön flyttas dit men det kanske är en självklarhet. Är 1500:-/månad lämpligt eller skrattar de åt en sådan "liten" summa i sparande?

Bluestep är inte aktuellt då de enbart lånar ut pengar till bostadsköp (tror jag) men kom gärna med andra banker/långivare.

Tack på förhand.

Mvh
Senast redigerad av Korvmojdeluxe 2013-08-13 kl. 22:15.
Citera
2013-08-13, 22:59
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmojdeluxe
Bluestep är inte aktuellt då de enbart lånar ut pengar till bostadsköp (tror jag) men kom gärna med andra banker/långivare.

Nej, bluestep ger även blancolån (ett sådant du skulle behöva) sålänge man har maximalt fem betalningsanmärkningar. Så, det skulle faktiskt kunna vara en lösning för dig.

http://www.bluestep.se/lanefakta.aspx

Jag tycker att din situation är så pass god att även de "vanliga" bankerna skulle kunna vara intresserad att hjälpa dig. Så, det kan vara värt ett par samtal, säg som det är att du behöver ett uppsamlingslån.

PS: Stilpoäng på din spoiler
PPS: Jag är jävligt glad att se att det finns folk som inser att de hamnat i en tråkig sits INNAN det är försent att fixa det utan att behöva hamna hos fogden. Kudos!
Senast redigerad av EckiEcki 2013-08-13 kl. 23:04.
Citera
2013-08-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, bluestep ger även blancolån (ett sådant du skulle behöva) sålänge man har maximalt fem betalningsanmärkningar. Så, det skulle faktiskt kunna vara en lösning för dig.

http://www.bluestep.se/lanefakta.aspx

Jag tycker att din situation är så pass god att även de "vanliga" bankerna skulle kunna vara intresserad att hjälpa dig. Så, det kan vara värt ett par samtal.

PS: Stilpoäng på din spoiler
PPS: Jag är jävligt glad att se att det finns folk som inser att de hamnat i en tråkig sits INNAN det är försent att fixa det utan att behöva hamna hos fogden. Kudos!

Jaså, såpass. Ska nog ta och kolla med Bluestep då trots allt. Då slipper jag dessutom tvinga mig iväg till en bankman och kanske sitta där och bli "förnedrad" (även om jag vet att Nordea även lånar ut per telefon så sägs det vara bättre att gå dit och prata face to face av nån outgrundlig anledning)

Vet du om jag bör/kan förbereda saker innan samtalet som förbättrar mina odds en aning?

Jag har aldrig egentligen missköt mig mer än att jag lever över mina tillgångar ibland. Alltid haft jobb och betalt av på mina lån/krediter. Dock kan jag motvilligt erkänna att jag varit hos fogden mååånga ggr men dock aldrig fått någon anmärkning då jag betalt in skulden i rätt tid. Däremot har jag lärt mig att långivarna verkar se lika hårt på många kreditupplysningar och man straffas nästan lika hårt som en person med betalningsanmärkning.
Citera
2013-08-13, 23:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jaså, såpass. Ska nog ta och kolla med Bluestep då trots allt. Då slipper jag dessutom tvinga mig iväg till en bankman och kanske sitta där och bli "förnedrad" (även om jag vet att Nordea även lånar ut per telefon så sägs det vara bättre att gå dit och prata face to face av nån outgrundlig anledning)

Vet du om jag bör/kan förbereda saker innan samtalet som förbättrar mina odds en aning?

Jag har aldrig egentligen missköt mig mer än att jag lever över mina tillgångar ibland. Alltid haft jobb och betalt av på mina lån/krediter. Dock kan jag motvilligt erkänna att jag varit hos fogden mååånga ggr men dock aldrig fått någon anmärkning då jag betalt in skulden i rätt tid. Däremot har jag lärt mig att långivarna verkar se lika hårt på många kreditupplysningar och man straffas nästan lika hårt som en person med betalningsanmärkning.

Jag skulle väl bara vilja föreslå att du har svar på alla eventuella frågor om "varför har du hamnat här?" och "hur vet vi att du inte förvärrar din situation?"... Bluestep kommer dock inte att bry sig så mycket om den saken

Jag _tror_ även att ja, det kan vara en bra ide att boka ett möte för ett uppsamlingslån, för det kommer att hänga mycket på hur det uppskattar dig som person.
Citera
2013-08-13, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag skulle väl bara vilja föreslå att du har svar på alla eventuella frågor om "varför har du hamnat här?" och "hur vet vi att du inte förvärrar din situation?"... Bluestep kommer dock inte att bry sig så mycket om den saken

Jag _tror_ även att ja, det kan vara en bra ide att boka ett möte för ett uppsamlingslån, för det kommer att hänga mycket på hur det uppskattar dig som person.

Jag ser normal ut (vad nu de skulle spela för roll ), klär mig dagligen i kostym (eller åtminstone skjorta och kavaj) och är både social och verbal så givetvis skulle ett möte face to face aldrig försämra mina odds.
Fast hos Bluestep är det väl bara telefon? Ska ringa i veckan och se vad de har att säga.
Citera
2013-08-13, 23:27
Medlem
Kolla Forex, lätta att få till bra avtal och lättare än att nagelfaras i en bank som många gånger inte ens vill se problemet.
Citera
2013-08-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hotentott
Kolla Forex, lätta att få till bra avtal och lättare än att nagelfaras i en bank som många gånger inte ens vill se problemet.

Har faktiskt blivit kund där men de va inte villiga att ge mig lån pga min dåliga kredithistoriker trots att jag inte har några eller någonsin haft en betalningsanmärkning.

Känns lite som att jag sitter i ett moment 22. Vill få ordning på allt men ingen vill ge mig "chansen" pga massa mindre lån/krediter.
Är i övrigt skötsam, aldrig varit i klammeri med rättvisan, inga anmärkningar, fast arbete (alltid jobbat), tjänar hyfsat bra (runt 33K innan skatt) men allt verkar falla på att jag varit rätt barnslig när det kommer till hur man bör behandla pengar och ekonomi i stort.
Citera
2013-08-13, 23:43
Bannlyst
Varför inte gå till lendo eller liknande? Kreditupplysningen sitter ju bara kvar där i tre månader och är inte lika skadlig som dom "vanliga" bankerna är. Nordea t.ex har ju en kreditupplysning som är kvar i mer än 6 månader
Citera
2013-08-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Varför inte gå till lendo eller liknande? Kreditupplysningen sitter ju bara kvar där i tre månader och är inte lika skadlig som dom "vanliga" bankerna är. Nordea t.ex har ju en kreditupplysning som är kvar i mer än 6 månader

Vad menar du nu? Varje kreditupplysning sitter kvar i 24-36 månader eller pratar vi om olika saker?

Tro mig, been there, done that och just i skrivande stund sitter jag ju i den båten med massa nödvändiga och icke nödvändiga kreditupplysningar som är en del av problemet när jag ska ta lån.

Förtydligande: Är inte bitter eller skyller den uppkomna situationen på någon annan än mig själv. Känner bara att "nej nu får det vara nog, nu ska jag få bort alla kredit/lån snabbt".
Varje lån är på mellan 15K-40K. Glömde även berätta att jag har ett lån till CSN där den totala skulden är:

Mvh
Citera
2013-08-14, 10:37
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Vad menar du nu? Varje kreditupplysning sitter kvar i 24-36 månader eller pratar vi om olika saker?
Mvh

Många olika bud här, men om jag har förstått saken rätt så påstår jag att Upplysningscentralen sparar uppgifter om en kreditförfrågan i 12 månader.
Citera
2013-08-19, 18:17
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Många olika bud här, men om jag har förstått saken rätt så påstår jag att Upplysningscentralen sparar uppgifter om en kreditförfrågan i 12 månader.

Nej 36 månader är det normala.
Citera
2013-08-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Nej 36 månader är det normala.

nää 12 månader är det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera