Citat:
Ursprungligen postat av
kavalen2
På vilket sätt löser marknadshyror problemet? Det som kommer hända är att helt emot din teori så flyttar rika personer in i stora lägenheter alternativt hyr lägenheterna för att ha som kontor, vilket är vanligt i Stockholm. Marknadshyror trissar upp priserna eftersom fler kommer att slåss om samma lägenhet när det är brist, den som då kan betala bäst får lägenheten. Då blir problemet att ungdomarna som är runt 30 bast och jobbar på callcenter i huvudstaden, som säljare på Telenor eller kundtjänst fortfarande inte kan flytta hemifrån. Med andra så kommer fortfarande alla "majoriteten" som inte är miljonärer att stå utan lägenhet.
Nu tror jag att du inte läste vad jag skrev. (Så det är nog en bra ide att du läser om det).
Frågan var hur man definierar och mäter bostadsbristen.
Och ett sätt är då kön till hyresrätter.
Men har man det sättet att mäta bostadsbrist så upphör bostadsbristen om man inför marknadshyror. Då finns ingen kö längre. Priset, dvs hyran, stabilisera sig där betalningsviljan för en lägenhet möter utbudet.
Nu kan någon säga att då kommer priset att stiga och det lär väl ske i centrala Stockholm som folk älskar att tala om. Folk som inte tycker att det är värt priset att bo i stengettot kommer att flytta därifrån, och de som vill betala vad de kostar kommer att flytta dit. Men det kommer att gå bra att få sig en lägenhet där. Det kommer att finnas vakanser.
En del som är extremt sugna på att bo där kommer säkert att slå sig ihop och hyra lägenhet ihop. I London har man länge kunnat hyra ett halvt rum. Svenska ungdomar som nödvändigtvis vill bo i London tycker att det är acceptabelt. Då får man dela rum med någon okänd. Och kanske dela toa med 7 andra (om det är en 4:a).
Så svenska ungdomar skulle väl göra det för centrala Stockholm också.
Dvs där det är mer status att bo packar folk ihop sig på mindre yta. (Det finns i snitt 40 kvm per person i Stockholm att sprida ut sig på). Och eftersom man packar ihop sig på vissa populära ställen så blir det desto "luftigare" på andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
kavalen2
I Stockholm är situationen så allvarlig att det inte spelar någon roll om du bor i en förort "ghetto", det är brist på lägenheter även där. Staten måste börja fösa in pengar i en statlig bostadskassa och sedan börja bygga hyresrätter till rimliga priser. Du kan jobba i Stockholms innerstad men ändå inte tjäna tillräckligt bra så att du kan bo där, hela det här jävla samhället är på ruinens brant. Sen föses det in invandrare som går före i kön till lägenheter som Stockholm stad betalar skyhöga hyror för, utan motprestation, utan att dessa kommer att kunna försörja sig själva. Det är nått jävla fel i skallen på den där Reinfeldt.
Som jag skrev i ett annat inlägg, så länge något är prisreglerat/subventionerat kommer det alltid att finnas en brist.
Jag ska ta ett exempel: Antag att det byggs massor med lägenheter, men hyrorna är subventionerade. Då kan den som vill ha en extra lägenhet för t ex att ha fester i eller något annat, hyra den. Eller ha sin modelljärnväg i.
Så länge man subventionerar ned priset under vad folk vill betala kommer alltid brist att gälla.