Citat:
Ursprungligen postat av
Laspeyres
Det finns nationella riktlinjer för att bestämma hyra för en lägenhet, dessa ligger till grund för de förhandlingar som sker mellan Hyresgästföreningen och de kommunala hyresvärdarna. Så vitt jag vet är "vi måste gå med vinst" ingen giltig anledning till hyreshöjning. Den förklaring jag fick av Stockholmshems representant runt sekelskiftet när vi diskuterade utförsäljning var just detta, och de relativt låga hyrorna var en anledning till utförsäljningen. Det är klart att det är möjligt att han hade fel och att de skulle ha rätt att justera priserna på ett godtyckligt sätt, men det känns inte helt sannolikt.
Talar man om rena nybyggen så var det diskussioner kring hur få hyresrätter det blev vid gamla Sabbatsbergs sjukhus, då hette det att med bruksvärdeshyrorna skulle det ta alldeles för lång tid att börja göra vinst. Kommunala bolag får inte ta mer än privata bolag, så argumentet gäller även för dem i så fall.
Det kan vara så att något hänt på senare tid, som utgör någon förklaring. Men tidigare så var i praktiken allmännyttan likare och det privata fick anpassa sig. Därmed kan det inte vara så att allmännyttan skall anpassa sig till privata hyresvärdar.
Allmännyttan har en viss kostnad (inklusive sin lilla vinst). Det hyresgästförening kan ha synpunkter på är hur den nycklas ut på befintliga bostäder. Och där kan man väl låta dom få gehör så får dom känna att dom har inflytande.
På så vis kan allmännyttan låna upp och bygga nya hyresrätter. Då ökar deras kostnader (men också antalet lägenheter). Så frågan igen för hyresgästföreningen är hur kostnaderna nycklas ut på beståndet.
Nu kan man tänka sig att allmännyttan skulle försöka obstruera nyproduktion. Det skulle dock vara politiskt självmord. Hyresgästföreningen vill inte se svarta tidningsrubriker där det står att dom vill ha flera familjer i varje lägenhet i framtiden.
Och allmännyttan ordnar ju fram hyresrätter till självkostnadspris. Så hyresgästföreningen kan inte klaga. Och detta borde vara en väg fram för bolaget. Man säger till hyresgästföreningen att man tänker bygga, redovisar vad det kostar och så får dom acceptera. Gör dom inte det får dom löpa gatlopp i media för att dom vill orsaka misär ända tills dom kapitulerar.
Som sagt jag ser inte riktigt problemet.
Två möjliga förklaringar som jag kan se är:
a) Att kommunledning har ett möte i ett fönsterlöst rum med VD:n där man säger till denne att "bygger du ett endaste hushelvete så får du sparken".
b) Att kommunledning bestämmer sig för att casha in fastigheter och köpa röster för pengarna. Och då blir det svårt att bygga nytt samtidigt.
I a) ovan måste bolaget hitta svepskäl till varför man inte ökar på beståndet. Och det kan vara påhittade problem med hyresgästföreningen, eller kostnader.
De du nämner låter som svepskäl. Tidigare har iaf inte allmänyttan behövt låt nyproduktion bekosta sig själv, utan nyproduktion har haft reducerade hyror och äldre bestånd har fått subventionera dessa. Det har varit hela bolagets kostnader som nycklas ut på lägenheterna enligt div principer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Laspeyres
Som sagt, de tillhör inte kommunen på det sättet. De betalar samma räntor som alla andra, och om kommunen ställer sig bakom betalar bostadsbolaget marknadsmässig ränta till kommunen.
Jag är medveten om att det är ett kommunalt bolag. Men när banken gör sin riskbedömning så handlar det dels om fastigheter och så beaktar man att det är kommunen som är ägare. Och då blir räntan därefter. Dvs inte speciellt hög.
Citat:
Ursprungligen postat av
Laspeyres
Det enda problemet jag beskrev med den långa handläggningstiden var att även om du skulle ha helt rätt i alla dina antaganden så kommer det fortfarande ta tio år innan det börjas byggas och ytterligare fem år innan det faktiskt märks av ordentligt (tillräckligt många färdigställda lägenheter).
Vi har haft urbanisering i över tio år så man borde sjösätta projekt i konstant takt. Skulle det däremot vara så att handläggningstiden drastiskt har ökat så blir det en transient som helt är bortstädad först efter tio år.
Dvs man borde ha känt av något lägenhetsbehov 2003 och de borde då byggas nu med tio års handläggningstid.
10 års handläggningstider kan omöjligen vara ett problem för den här typen av verksamhet. Det är ju en enkel pipeline. Problemen är någon annanstans.