Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Man kan ju inte tvinga folk att flytta, men marknadshyror skulle nog rätta till en del av problemen. Problemet är bara att det inte kan införas på en dag.
Jag håller med om att marknadshyror är en del av lösningen. Jag tror dock ingen har förespråkat att det ska införas över en natt. Eftersom det är en såpass ingrodd realitet i den svenska bostadsmarknaden måste marknadshyror fasas in under en övergångsperiod. Hade regeringen visat framfötterna och velat lösa problemet skulle de ha börjat förhandla med sossarna för länge sedan så att en politisk konsensus kan garanteras oavsett vilka som vinner valet. Istället förespråkar denna regering en ständigt växande bostadsbubbla.
Citat:
Ursprungligen postat av
glimmande
En anledning som jag har funderat över som bidragande till bostadsbristen är att inga kommuner har något intresse av att bygga hyresrätter så länge som asylanter har förtur. Ifrån kommunens synvinkel så är det en fullständig katastrof om man skaffar fram lägenheter och det leder till att man strukturellt måste fylla på för att avlasta den bruna elefanten mitt i rummet. Då är det bättre för kommunen att inte bygga hyresrätter och gynna bostadsrätter.
Hur funkar det egentligen med invandrare och hyresrätter? Folk som söker asyl har väl ingen förtur till några lägenheter, då bor de väl på förläggning, eller? Det är väl folk som har beviljats asyl som kan söka vanliga lägenheter, men har de förut till lägenheter då? Gäller det i alla kommuner? Det låter förövrigt helt sjukt att invandrare ska ha förtur till lägenheter.