2011-12-05, 17:04
Medlem
NigelMansells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Nu är det inte så lätt i vissa städer då du måste vara studerande för att få ställa dig i kön för studentbostäder från första början, om dina föräldrar inte bor på samma ort som du tänkt studera så blir det därmed lite krångligt. Snacka med valfri människa från andra delar av världen och förklara att du bor hemma för att du inte har samlat ihop tillräckligt med poäng för att hamna först i kön ännu. Folk skrattar och tror du skämtar. Det låter som något taget från forna östblocket, inte något som existerar i ett välutvecklat västland. Detta är verkligen inte ett icke problem.

Nej du måste inte studera för att ställa dig i kö, jag ställde mig i kö för skolor i hela landet dagen jag fyllde 18. Däremot måste du studera för att få använda dig av dina poäng.
Citera
2011-12-05, 18:25
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NigelMansell
Nej du måste inte studera för att ställa dig i kö, jag ställde mig i kö för skolor i hela landet dagen jag fyllde 18. Däremot måste du studera för att få använda dig av dina poäng.

I Lund måste du vara antagen på Universitetet innan du får stå i kö.
http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Novisch-ny-i-Lund/

"Du måste vara antagen till minst halvtidsstudier vid Lunds universitet och medlem i Akademiska Föreningen för att få stå i vår bostadskö. Medlemsavgiften får betalas i efterhand så fort studierna har påbörjats. Är du dessutom antagen till universitetet för första gången och bor utanför pendlingsavstånd till Lund, räknas du som novisch och kan då boka bostäder reserverade för novischer. Läs mer i våra kö- och hyresvillkor. "

Samma sak i Sthlm:
http://www.sssb.se/index.php?page=overview

"För att kunna söka bostad hos SSSB måste du finnas registrerad i vår bostadskö. För att ställa dig i kön måste du ha fyllt 16 år och vara högst 54 år. Du ska dessutom studera i Stockholm och vara medlem i en studentkår som är ansluten till Stockholms studentkårers centralorganisation (SSCO)"
Citera
2013-03-28, 22:41
Bannlyst
Bumpar en gammal tråd, då den är viktig att belysa.

Tidningen Mitt i skrev i veckan att det 2020 kommer att saknas 210 000 bostäder i Stockholms kommun enbart.

Nu verkar det inte finnas bostäder åt de stackars ensamkommande barnen.

http://avpixlat.info/2013/03/27/kaos-bostadsbrist-for-asylsokande-och-flyktingar/
Citera
2013-03-29, 12:59
Medlem
Bostadskollapsen och dess konsekvenser är förmodligen den helt avgörande faktorn till att Alliansen kommer förlora valet.
Citera
2013-08-10, 10:48
Medlem
90 000 asylsökande på två år – 70 procent bostadsbrist

Read more: http://www.exponerat.info/90-000-asylsokande-pa-tva-ar-70-procent-bostadsbrist%e2%80%8f/#ixzz2bYQX1F9d
Citera
2013-08-10, 11:11
Medlem
Det råder inte bostadsbrist. 46 % av de svenska hushållen är ensamhushåll. Människor behöver leva mer tillsammans och inte bo en och en.
Citera
2013-08-10, 11:15
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Det råder inte bostadsbrist. 46 % av de svenska hushållen är ensamhushåll. Människor behöver leva mer tillsammans och inte bo en och en.

Hur kommer vi tillrätta med det problemet då?
Citera
2013-08-10, 11:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostGeneral
Hur kommer vi tillrätta med det problemet då?
Man kan ju inte tvinga folk att flytta, men marknadshyror skulle nog rätta till en del av problemen. Problemet är bara att det inte kan införas på en dag.
Citera
2013-08-10, 12:01
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
90 000 asylsökande på två år – 70 procent bostadsbrist

Read more: http://www.exponerat.info/90-000-asylsokande-pa-tva-ar-70-procent-bostadsbrist%e2%80%8f/#ixzz2bYQX1F9d

Det här är ju det stora problemet. Den bruna elefanten. Bra för de som kan hyra ut bostäder (eller campingstugor) till Migrationverket för ockerpriser. Sämre för alla ungdomar som drömmer om ett eget boende innan de fyllt 30.
Citera
2013-08-10, 12:32
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74

Jag är väldigt tveksam till om SCB har rätt gällande den siffran.
Citera
2013-08-10, 12:53
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jag är väldigt tveksam till om SCB har rätt gällande den siffran.

Är också ganska tveksam. När jag var yngre delade jag lägenhet med en vän. Lägenheten var skriven på honom och jag förde över pengar i slutet av varje månad till hans konto. Rent statistiskt var det singelhushåll men i praktiken nåt annat. Kan tänka mig att sådant är ganska vanligt.

En anledning som jag har funderat över som bidragande till bostadsbristen är att inga kommuner har något intresse av att bygga hyresrätter så länge som asylanter har förtur. Ifrån kommunens synvinkel så är det en fullständig katastrof om man skaffar fram lägenheter och det leder till att man strukturellt måste fylla på för att avlasta den bruna elefanten mitt i rummet. Då är det bättre för kommunen att inte bygga hyresrätter och gynna bostadsrätter.
Citera
2013-08-10, 13:41
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan ju inte tvinga folk att flytta, men marknadshyror skulle nog rätta till en del av problemen. Problemet är bara att det inte kan införas på en dag.

Jag håller med om att marknadshyror är en del av lösningen. Jag tror dock ingen har förespråkat att det ska införas över en natt. Eftersom det är en såpass ingrodd realitet i den svenska bostadsmarknaden måste marknadshyror fasas in under en övergångsperiod. Hade regeringen visat framfötterna och velat lösa problemet skulle de ha börjat förhandla med sossarna för länge sedan så att en politisk konsensus kan garanteras oavsett vilka som vinner valet. Istället förespråkar denna regering en ständigt växande bostadsbubbla.

Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
En anledning som jag har funderat över som bidragande till bostadsbristen är att inga kommuner har något intresse av att bygga hyresrätter så länge som asylanter har förtur. Ifrån kommunens synvinkel så är det en fullständig katastrof om man skaffar fram lägenheter och det leder till att man strukturellt måste fylla på för att avlasta den bruna elefanten mitt i rummet. Då är det bättre för kommunen att inte bygga hyresrätter och gynna bostadsrätter.

Hur funkar det egentligen med invandrare och hyresrätter? Folk som söker asyl har väl ingen förtur till några lägenheter, då bor de väl på förläggning, eller? Det är väl folk som har beviljats asyl som kan söka vanliga lägenheter, men har de förut till lägenheter då? Gäller det i alla kommuner? Det låter förövrigt helt sjukt att invandrare ska ha förtur till lägenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in