2013-08-08, 08:44
Medlem
Jag har skaffat prenumeration på lokaltidningen VLT, men inte pappersversionen utan den digitala versionen av papperstidningen. Varför? Över 200 spänn för papperstidningen i brevlådan eller 79 kr/mån för den digitala versionen.

Undrar om det är många lokaltidningar som har sådana erbjudanden
Citera
2013-08-08, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Resten av Wolodarskis text är riktigt komisk om man har klart för sig hur pass vinklad och selektiv DN är i sin rapportering, för att inte tala om den enorma politiskt ideologiska slagsidan hos kulturdelen.

Märkligt nog sysslar svenska kulturredaktioner allt mindre med kultur och allt mer med kulturredaktörernas personliga uppfattningar om dittan och dattan.

Värst är förstås Aftonbladet med Åsa Linderborg och Petter Larsson, men som god tvåa kommer DN med sina "kulturkrönikor" signerade bl a Lawen Mohtadi, som inte oväntat tycker en hel massa om hur kurder har det. Recensera lite böcker i stället tack.
Citera
2013-08-08, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Märkligt nog sysslar svenska kulturredaktioner allt mindre med kultur och allt mer med kulturredaktörernas personliga uppfattningar om dittan och dattan.

Värst är förstås Aftonbladet med Åsa Linderborg och Petter Larsson, men som god tvåa kommer DN med sina "kulturkrönikor" signerade bl a Lawen Mohtadi, som inte oväntat tycker en hel massa om hur kurder har det. Recensera lite böcker i stället tack.

Aftonbladet kör recenssioner i nöjer, speciellt i fredagstidningen, men böcker vette fan om de recensserar om de inte är politiska.
Citera
2013-08-08, 11:09
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith

Ja, när jag var liten trodde jag att kultur var teater, musik och såna saker. Var det så förr? Är det först på senare år som "kulturredaktion" börjat betyda "vänsterpropagandaredaktion"?
Citera
2013-08-08, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Dessutom öppnar de för att ge presstöd baserat på digitala prenumerationer, lagom när tidningarna börjat lansera det. Minimigränsen på antal prenumeranter ökas till 2000

Intressant. Var drar de gränsen mellan "digital tidning" och "blogg"? Kommer en populär bloggare att kunna skicka ut sina texter i PDF-format mot betalning och få presstöd? Jag antar att svaret är nej, men vad är haken?

De måste ju på något sätt begränsa stödet till etablerade medier, annars motverkas det politiska syftet. Kanske är man tvungen att ha en viss pappersupplaga för att få tillgodoräkna sig sin digitala upplaga? Eller kommer man att införa öppen åsiktsstyrning, vilket diskuterades när Nationell Idag fick presstöd?

Jag ser i den länkade artikeln att presstödet är större än jag trodde, runt femtonhundra kronor per läsare och år. Det blir en lönsam affär för den bloggare som eventuellt lyckas bli presstödsmottagare.
Citera
2013-08-08, 11:56
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Ja, när jag var liten trodde jag att kultur var teater, musik och såna saker. Var det så förr? Är det först på senare år som "kulturredaktion" börjat betyda "vänsterpropagandaredaktion"?
Utvecklingen inleddes i början av 70-talet. DN, AB och Expressens kultursidor blev ofta spelplats för politiska inlägg. Vietnamkriget var den drivande händelsen i det hela.

Man kan tycka vad man vill om detta. Själv är jag höger och skulle gärna se vänstern ta in på vilohem. Men samtidigt är samhällsklimatet, än idag, inriktat på debatt om allehanda saker. "Allt är politik" sa 68-vänstern och jag kan hålla med dem om det. Så därför ser jag gärna kultursidor debattera politik. Det kan ju på sikt leda till att även högerpolitik kan debatteras där.

Hellre en skarp debattartikel än ännu en recension av en roman, pjäs eller diktsamling, skriven av en recensent som ofta känner författaren ifråga.
Citera
2013-08-08, 11:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
"Allt är politik" sa 68-vänstern och jag kan hålla med dem om det.
Man sa även -"Allt opolitiskt är borgerligt"-, vilket jag tror är det vänsterfolket har i åtanke när man ständigt pladdrar om att media är "högervridet". Dvs. det förekommer artiklar som inte är politiskt vinklade = högervridet.
Citera
2013-08-08, 12:56
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man sa även -"Allt opolitiskt är borgerligt"-, vilket jag tror är det vänsterfolket har i åtanke när man ständigt pladdrar om att media är "högervridet". Dvs. det förekommer artiklar som inte är politiskt vinklade = högervridet.
Så var det nog. Det ansågs suspekt att vara opolitisk.

Men det är det väl ännu. Och gott så...! I alla fall som kritik av detta "att vara neutral". Man kan inte vara neutral idag. Tiden är förbi för, vad ska vi säga, typer som tror att de är objektiva och ser saker utifrån. Vi är alla del av något läger. Det är än tydligare idag med rasifieringen av svensk politik. Hudfärg spelar roll.

Och som sagt, den neutrala positionen bör också bekämpas. 99,9% av Sveriges författare är opolitiska. De tar inte ställning. Dagens milt borgerliga, "icke vänster"-typer tror att de kommer undan med att vara neutrala. Men där kommer de att missta sig. Folk som Erik Andersson David Nessle Anders Fager Artur Sulcz Mikael Tamelander Håkan Nesser -- vem bryr sig om dessa författare som bara sitter på staketet, håller sig i sargen och ser allt dra förbi med en nollställd, upplevt överlägsen min.

Man måste ta ställning, antingen för eller emot dagens PK-sjuka. Att inte ta ställning är också att ta ställning. Tystnad är medlöperi.
Citera
2013-08-08, 13:06
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jäpp. En gammal borgerlig paradgren är ju att kunna konversera utan att förnäma någon, som till exempel att inte diskutera politik vid middagsbjudningar. Vänstern däremot med sitt vulgohat och mindervärdeskomplex måste "flasha" med sina åsikter likt peddobögarna visar röven i pride-tåget.
Citera
2013-08-08, 14:59
Bannlyst
http://www.journalisten.se/nyheter/klart-jag-ar-orolig

Citat:
Om några veckor går tiden ut för det senaste i raden avgångserbjudanden till Göteborgs-Postens personal. Trots att redaktionen minskade med 30 personer bara förra året. - Det är klart jag är orolig, det tror jag hela branschen är, säger chefredaktör Cecila Krönlein.

GPs chefredaktör vill inte säga något om hur många tjänster som kan försvinna den här omgången.

- Jag kan inte sia om hur det går med branschen, annonsmarknaden och de digitala intäkterna. Vi är hela tiden tvungna att anpassa oss och hålla i kostnaderna för produktion, personal och inköp.

- Strategin just nu är att vara snabbfotad. Att försöka få ut så mycket bra journalistik som möjligt i alla våra kanaler - och samtidigt hålla i kostnaderna. En rätt svår ekvation.

Kommentarer överflödiga..
Citera
2013-08-08, 16:04
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Ja den kommer i ett nytt mindre format dagen efter! Idag kom följaktligen tisdagens tidning! Det här kommer att bli slutet för mitt papperstidningsläsande. Den sista dagliga printpublikationen jag har kvar. Adolf goes 100 % digital!
Nu är det bara Economist kvar, men det är ju ett veckomagasin...
Enligt Realtid ska man nu kunna köpa E-tidningen för ett rimligt pris, vilket det ska gå ut massutskick om till kunderna. Jag har dock inte fått något. Har du?

”From the 25th onwards our print site at Boras is closing and printing is moving to Frankfurt. your paper will therefore have to travel for longer to reach you and the delivery will be later then you are used to.

We, of course, understand that this can be inconvenient but we do have an alternative for you should you wish to read the FT in the morning. Each day from 0600 onwards the epaper is ready for you to download. This is already a part of your subscription and you can use this together with your delivered newspaper.

We can change also offer you a 30% discount on an online only subscription should you no longer wish to receive the newspaper in conjunction with the epaper. You would pay EUR289 for a year's subscription. You would get a refund for your current subscription for the days you have not yet used”
Citera
2013-08-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag tyckte DN höll så dålig kvalité senast jag accepterade att ha en prenumenation gratis i en månad att jag beslutade mig för att aldrig mer gå med på det igen. Kort sagt, jag ansåg att värdet av DN var lägre än arbetet jag utför med återvinningspapperet och min oro för att det går åt skog för att producera pappersvarianten. Det är svårt att finna tidningar med ett innehåll som för mig ligger så nära det absoluta värdet av noll.

Har haft DN gratis en månad förut och tänkte det samma som dig och sen får man problem med att deras säljavdelning ringer flera gånger och försöker kränga på en prenumeration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in