45 037 besökare online
858 443 medlemmar • 45 878 944 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Mat, dryck & tobak > Hembränning och dryckestillverkning
Svara på ämne
Ämnesverktyg
blown
Medlem
blowns avatar
Jag tror att det skulle gå alldeles utmärkt, om du skaffar en platta utan termostat. Biltema har väl induktionshällar utan termostat som du bara ställer effekten på, om jag inte minns fel.

Hela grejen är väl att hålla 50-55 grader, så kör med termostatfri induktion och isolera kärlet väl så går det precis lika bra att köra den som en spiralis som det gör om kärlet är av plast.

HighHitler
Medlem
HighHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown 
Jag tror att det skulle gå alldeles utmärkt, om du skaffar en platta utan termostat. Biltema har väl induktionshällar utan termostat som du bara ställer effekten på, om jag inte minns fel.

Hela grejen är väl att hålla 50-55 grader, så kör med termostatfri induktion och isolera kärlet väl så går det precis lika bra att köra den som en spiralis som det gör om kärlet är av plast.
Ska det inte koka i spiralbrännare?
gör det så mycket att spisen är termostatstyrd?
Vad skulle hända om han hade en stenplatta eller nåt mellan spisen och grytan som höll värme, skulle den kunna fördela värmen från plattan mer jämt över tiden?

blown
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighHitler 
Ska det inte koka i spiralbrännare?
gör det så mycket att spisen är termostatstyrd?
Vad skulle hända om han hade en stenplatta eller nåt mellan spisen och grytan som höll värme, skulle den kunna fördela värmen från plattan mer jämt över tiden?

Som sagt, Du måste hålla en väldigt jämn temperatur. Det kanske går med en stenplatta, jag vet faktiskt inte. Lägg några hundra på en steglös platta utan termostat annars så kommer det säkert funka. Eller så kör du den som stripper lite försiktigt och så kolar du noga.

Mr_finkel
Medlem
Mr_finkels avatar
Eller bara ta ett element ur en vattenkokare, är nog det absolut enklaste sättet att ordna det på, en co doppis skulle väl fungera bra det med, iden med uppstigande spiralen är väl att du ska få lite reflux och det är till det du vill ha jämn effekt.

Svara på ämne
Topp Dela »